X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שירי 'ההגות' הנמצאים בקובץ מעוררים עניין על המהויות הפילוסופיות העמוקות של הקיום. מסתמנות שאלות רבות, במשפטים הסדורים והעקביים
▪  ▪  ▪

כשהגעתי לרשום המאמר לא מצאתי בשם הקובץ 'כלה קרננית', משום הפרעה או קושיה שיש לפענח. חשוב היה בעיני להבליט את מסריה של המשוררת הנבטים מכל הזוויות, הן במראה הפנימית, והן במראה החיצונית.
את הנשיות 'הכנועה' נמצא בשיר (ע' 40): ..."לֹא מַטִּילָה סָפֵק / לֹא רוֹצָה הַפְסָקָה./ מַסְפִּיקָה הַכֹּל -/ אָז מָה אִם הוּא רוֹאֶה בָּהּ / רַק פְּסִיק אוֹ עוֹד
פִּסְקָה?"...
על הנשיות 'המתקוממת' נקרא בשיר (ע' 18 ד'): ..."לְהַנְהִיג מֶרֶד נֶגֶד אִסּוּרִים / לִטְעֹם דָּבָר שֶׁמִּחוּץ/לְסַל הַקְּנִיּוֹת"...//..."לִגְרֹם לְמַהְפֵּכָה בְּחֻקֵּי הַיְלוּדָה"...
עם הנשיות 'הבועטת' נתעמת בשיר (ע' 39): ..."לֹא אֶבְהֶה וְלֹא אֶהְגֶּה אֶלָּא אֶגְלֹשׁ/לַהֲפָצַת חֲשִׁיבוּתָה שֶׁל אַהֲבָה עַצְמִית"...//..."כַּיָּאֶה לְאִשָּׁה אַקְטוּאָלִית/שֶׁלֹּא עוֹשָׂה חֶשְׁבּוֹן"...
אל תוך שלושת הדמויות האנושיות המורכבות (שלעיל), מתווספת דמות - שיצאה במודל שימושי במיוחד, אשר התאימה עצמה לצריכתו הפרטית של המין הגברי ראה פסוק מהשיר (ע' 41): ..."נִקְשֶׁרֶת בְּיָדְךָ וְנִתֶקֶת / כּוֹפֶלֶת וְנֶחֱלֶקֶת / מִתְחַבֶרֶת וּמִתְפָּרֶקֶת לְפִי הַזְמָנָה. / נִשְׁבֶּרֶת וּמֻרְכֶּבֶת. / בִשְׁבִילְךָ"...
יתכן שמדובר כאן על אישה החיה בארצות האיסלאם המוחזקת כחפץ חסר ערך בידי הגבר. כך או כך, ארבעת הדמויות הנשיות הללו, מציגות באופן מקיף את המין הנשי על כל המשמעויות התוכניות השבריריות בהן הן מאופיינות.
ולמרות הצגת דמויותיה של האישה מהזוויות המצוטטות (לעיל), עולם 'הזוגיות' - המנסה לשמור על עמדה יציבה, עומד על סף קריסה. ראה השיר (ע' 51): "חוּטִים נִסְתָּרִים שֶׁהִדְּקוּ אֶת נַפְשׁוֹתֵינוּ / הִתְעַיְּפוּ, / כְּעֵינֵי הַסִּרִיגִים הַפְּרוּמִים הַפּוֹזְלוֹת בְּיֵאוּשׁ לִפְנֵי / שֶׁנִשְׁמָטוֹת אֶל הַתֹּהוּ, / עוֹד הֵן מְחַפְשׂוֹת תִּקּוּן אָמָּנוּתִי". (כל השיר).
לחיזוק הנאמר, מובא ציטוט מהשיר (ע' 52): ..."הַפְרָעוֹת בְּקֶצֶב הַדִּבּוּר הִצְטַבְּרוּ / לִשְׁתִיקוֹת מְעִיקוֹת. / מִלִּים חֲסֵרוֹת חָסְמוּ / אֶת עוֹרְקֵי הָרֶגֶשׁ"...
לאורך שירי הספר, חשים כי מלאכת 'השיג ושיח' אשר הייתה יציבה ושמרה באדיקות על מעמדה לאורך השנים, הינה כעת היא נסדקת ומתפוררת. ואף על-פי כן נושא 'הרגש' אינו נפגע או מאבד מזיקתו הטהורה. ראה השיר (ע' 55): ..."כְּשֶׁאֵלֵךְ אֶל מָקוֹם בּוֹ נֶעֶלמוּ הַדִינוֹזָאוּרִים, / אֶפְגֹּשׁ אֶת כָּל מִי שֶׁטֶרֶם נוֹלַד, / אֲפִילּוּ כְּשֶׁיִּשְׁכַּח שֶׁהָעוֹלָם הָיָה קַיָּם עוֹד / אֹהַב". (כל השיר).
שירי 'ההגות' הנמצאים בקובץ מעוררים עניין על המהויות הפילוסופיות העמוקות של הקיום. מסתמנות שאלות רבות, במשפטים הסדורים והעקביים. ראה השיר: (ע' 98): ..."הַכֹּל מֻשְׁקָעִים בְּנֵצַח אֲרָעִי. / בַּצַד הָאַחֵר / הַגֶּשֶׁם יוֹרֵד בְּלֹא כָּל הִתְחַיְּבוּת. / תָּמִיד עַל חֶשְׁבּוֹן / מִישֶׁהוּ". (כל השיר).
ובאם נשאל מה קשור 'הארעי' 'בנצחי' (היכולים להשתמע כדבר והיפוכו), מסתבר שהם אינם חד-משמעיים. כמו שאנו מודעים לכך 'שהארעיות' יכולה להיות בו-זמנית מוגבלת, וגם לא מוגבלת. לדוגמא: 'הגשם' - מוגבל לעונה, וגם לא תמיד.
הדימויים בשירתה של זגורסקי-שפרינגמן, באים מהפן ההגיוני האותנטי המחפש פשר, ועם זאת גם מתעתעים במכוון ברצף של הבלתי נתפס. כאשר ייחודיות הדימוי, מעורר השתאות לעצם היווצרותו. ראה הפסוק מהשיר (ע' 96): ..."רַק הַכּוֹכָבִים יָעִידוּ / שֶׁאֵינֶנִי הַשִכְפּוּל שֶׁל עַצְמִי / וְאֵין לִי הֶעְתֵק, / שֶׁהִנְנִי הַמָּקוֹר הַיָּחִיד / וְהַחַד- פַּעֲמִי"...
הקיום והסבל האנושי נוטלים את המשוררת, דור שני לשואה, לרשום במשיכת עט חודרת לב וכליות. ראה השיר (ע' 85): ..."יֵשׁ בָּזֶה מַשֶּׁהוּ. / קָמִים בִּכְתֹבֶת קְבוּעָה, / גּוּשֹ וְחֶלְקָה רְשׁוּמִים בַּטַּאבּוֹ / מִמֵילָא הַכֹּל מַפָּה לַגֵּיהִנּוֹם. / יוֹצְאִים מִמֶּנָּה וְחוֹזְרִים".. (כל השיר).
ושיר נוסף באותה הסוגה (ע' 75): ..."אֵיךְ אֶכְפֵּה עֲלֵיכֶם אֶת מֵתַי? / מֵתַי גְּדוֹלִים מֵהַחַיִּם. / אֵין לֶהם דַי מָקוֹם בָעוֹלָם הַבָּא. / וְהַהֹוֶה כָּל-כָּךְ צָפוּף". (כל השיר).
באותו רצף מעט מאוחר יותר, נקרא גם את השיר (ע' 97): ..."מַה מִשְׁקַל הָרְגָבִים לְכַסּוֹת, / מָה עֹמֶק הַשָּׁרָשִׁים לְהִנָּעֵץ, / וּמַה מְּהִירוּת הָרוּחַ לְהִשָּׁכַח". (כל השיר).
ההיסחפות אחר הדברים הנשגבים מבינתנו אשר חולפים עם הרוח כלאחר יד אינם מושרשים וננעצים כיתד. לכן, הארעיות זועקת חמאס.
הדימוי המזעזע שהיקום מתכווץ מפחד ונכנע למעשיהם הנפשעים של האנושות, נוטל את הקורא אל מחוזות האימה של קץ העולם (ע' 79): ..."כַּדּוּר הָאָרֶץ מִתְכַּוּץ מִפַּחַד / וִּמתְפַּשֵּׁט בְּהַכְנָעָה. / סוֶפְרֶמן-תּוֹרָן מוֹפִיעַ בְּתַחְפֹּשֶׂת / שֶׁל מַדְרִיךְ-מֻסְמָךְ- לִבְרֵאשִׁית"... אמירה כבדת משקל זאת, מהווה תזכורת לתוהו ובוהו שאינו בר חלוף. מאליו, יוצר תמונת מצב פרדוקסלי ליכולת הקיום האנושי הגלובלי בהווה.
את הארס-פואטיקה בשירתה של ענת זגורסקי-שפרינגמן נגלה בשיר אותו הקדישה לצ'סלב מילוש (ע' 114): "אַחֲרֵי הַמְשׁוֹרֵר יִתָּכֵן שֶׁיִּשְׂרֹד הַשִּׁיר / אַחַר כָּךְ רַק פִּיר מָרִיר / עַד לְתַמְצִית אֵין-הַטְעָמִים. / אַךְ גָּם אִם אַשְׁחִית, יְעָרוֹת שְׁלֵמִים / לֹא אֶכְתּב מִשְׁפָּט כָּמוֹהוּ". (כל השיר)
יחד עם השורות הממצות שלעיל, נמצא בשירתה (ע' 122), פסוק סוחף ומסכם לנושא: ..."מַלְאָכִים בִּקְצֵה / הָעֵט, / רוֹקְדִים עַל אוֹתִיּוֹת / הַמִקְלֶדֶת. / בְּצִדֵּי אוֹטוֹסְטְרָדַת / הַזְּמַן / פִּגְרֵי מִלִּים / מֻנְשָׁמוֹת / עֲצֹר!"...
ובתוך סיר הפלא המבעבע יצירתיות גועשת, נמצא גם את הניצן שאולי שואף לפריחה שפויה יותר (ע' 124): ..."גְּדוֹלִים מִמֶּנָּה לֹא יָדְעוּ לְקַיֵּם חַיִּם / בָּרֶוַח שֶׁבֵּין קִפָּאוֹן לְהִתְאַיְּדוּת"...//..."וְהֶעָתִיד עוֹד / מִתְחַבֵּט"...
ובפסוק אחרון זה, אני מוצאת את האור בקצה המנהרה. ייתכן כי אף המשוררת כיוונה אליו את מילותיה, מי יודע.

כלה קרננית, ענת זגורסקי-שפרינגמן (שירים), הוצאת חבר לעט, תשע"ד - 2014
תאריך:  18/01/2015   |   עודכן:  18/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ברוח שבין קפאון להתאידות"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה "לכלה קרננית"
ענת זגורסקי שפרינ  |  18/01/15 20:28
2
בתגובה לסקירה
סיידוף מזרחי רחל  |  19/01/15 20:51
3
ברוח שבין קפאון להתאידות
פנינה עתיר  |  19/01/15 23:46
4
ברוח שבין קפאון להתאידות
ריקי שקד  |  7/02/15 22:18
5
ברוח שבין קפאון להתאידות
פנינה עתיר  |  21/04/15 21:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מפלגת הליכוד מאבדת את מעמדה המוביל בעיקר בגלל שבראשה עומד בנימין נתניהו    אחרי שלוש קדנציות - בני הזוג נתניהו, שלקו בשחיתות ציבורית, בנהנתנות ובחזירות, נמאסו על הציבור. פשוטו כמשמעו    האופציה להשבת המובילות הנשמטת מהליכוד לידיהם של הרצוג-לבני, בפער של 4-1 מנדטים, היא העמדת מועמד ראוי יותר ואמין יותר מקרב בכירי הליכוד, שיהיה מקובל גם על שלדון אדלסון... למשל: משה יעלון
טובה ספרא
הטרור בצרפת שלא הפתיע את הקוראים    אנו ברצועת זמן שבה צפויות עוד התפרצויות בלתי רצויות ואלימות במקומות רגישים ברחבי העולם    העימות מקצין בין העולם המערבי והקיצוניות המוסלמית    ברמה האישית הכינו את עצמכם לספינים וג'וקרים שיישלפו מאי שם כדי להשפיע על החשיבה שלכם    תחזית אסטרולוגית שבועית: 22.1.15-16.1.15
אלעזר לוין
הכלכלן ואיש הפיננסים, שעבר לנדל"ן, מציג את פנינת הפעילות של אזורים לשנה הקרובה: 600 דירות, מגדל מסחר ומשרדים, חניונים ופארק, במרכז אזורי הביקוש
מכון ויצמן למדע
האם גידולים סרטניים מתפשטים בקצב שונה ביום ובלילה?    תוצאות בדיקת מדעני מכון ויצמן למדע הראו כי הקולטן האפידרמלי - המעודד את התפשטות התאים ונדידתם בגוף - פעיל בזמן המנוחה ומדוכא בזמן הערנות
עליס בליטנטל
השפה העברית של עגנון עוטפת אותי בתחושת קסם, וגעגוע למה שכמעט אבד ואיננו. יפה עושים אלה שמעלים הצגות על-פי ספוריו של ש"י עגנון, כדי שאולי משהו ממה שהצופים ישמעו מפי השחקנים - ידבק בהם ויישמר לעתיד. על כך יבורך גם בית צבי, בהצגת "שבועת אמונים" העולה שם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il