X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מרעננת את זכרוננו על התקופה והעם [צילום: יוסי צבקר]
נוסטלגיה אירית בבית צבי
מחזהו של בריאן פריל 'רוקדים בלונאסה' חוזר ועולה בהצלחה על הבימות מאז עלה לראשונה בלונדון ב-1991. הפעם, צלחה במיוחד מלאכתו של הבימאי יגאל זקס, בכך שנסך את שמחת החיים האירית בתוך מסכת החיים הקשים והמצוקה שכה מאפיינת את ההיסטוריה של האירים
[צילום: יוסי צבקר]

שפר מזלם של תלמידי מחזור נ"ג של בית צבי, שזכו לגעת בנפש האירית ומוצאותיה, ולהצליח להעניק את התחושה של הסבל המהול בשמחה שכה מאפיינים את העם הזה הכה דומה לעם היהודי בטרגיות של גורלו. כמו המחזאים המשוררים והמוסיקאים של התרבות היהודית בגולה, שידעו ליצור שמחה ועליצות בלב צופי מופעיהם במאה ה-19 ואילך, בשפה היידית, כך כל האירים נודעים במחזותיהם, במוזיקה הנפלאה שלהם, באהבת הריקוד ששפתו כה מיוחדת להם - וכל אלה באים לידי ביטוי תחת בימויו המעולה של יגאל זקס.
כל השחקנים בהפקה רגישים, מתמזגים עם התפקיד והדמות אותה הם מגלמים, מלבד רגעים בהם ההתרגשות גורמת להם לבלוע את המילים או להגות אותן במהירות כזו, שהן אינן נקלטות אצל הצופים .גם עיוות השמות האנגליים, שכה אופייני לשחקנים הישראלים - די מבזה את המחזה. מדוע להגות "מייקעל" עם סגול מתחת ל-ק', במקום "מייקל" עם שווא מתחת ל-ק'? זה כה נלעג, לא רק כאן, כי זו שגיאה שפשתה בקרב רוב השחקנים והקריינים בתקשורת. וחבל.
הסיפור מסופר בידי מייקל, הנזכר בתמונות מחייו בשנת 1936, כשהיה בן 6 או 7. אז התוודע לראשונה לאביו, אותו לא הכיר בגלל נדודיו. עמית גיל כמייקל, מלא חן, ואמפטיה לכל דודותיו ואמו, וכן מעריץ את הדוד שחזר משנים של התנדבות לרפא מצורעים באפריקה. גיל כהן, אביו, מלא קסם בלתי נדלה, יפה, מצודד ואהוב על כל הנשים. כשרון הריקוד שלו הופך אותו עוד יותר לאהוב על כולן. מלבד התלקחות האהבה מחדש בינו לבין אם בנו, לא אשתו, כריסטינה (חן זכאי שמשחקה חודר ללב הצופים ברגש שהיא מקרינה ובחוט הבלתי נראה המקשר אותה לכולם במבטיה ובהבעות עיניה ופניה המרשימות), הוא גם רוקד, וכמעט מתעלס, עם אחותה גם כן.
הרדיו שהמשפחה קיבלה, והמוזיקה שצליליה מפכים מתוכו, מעוררים במשפחה האירית את כל היצרים, הרגשות וגורם להם להתפרק מתלאות היומיום תוך שמחה והשתוללות. הכל בטוב טעם, בלי לאבד את הגבול, הודות לבימוי המצוין. גיל משען הוא הדוד הטראגי,מעורר האמפטיה, שחזר פגוע מאפריקה, והאחיות מסייעות לו לחזור לעצמו תוך כדי ההחלמה., ליטל אקריש גם היא תוססת ומלאת שובבות נעורים, וסוחפת עמה למחולות האירים את כולן: את נעמה פרידמן (מגי), ולבסוף גם האחות המבוגרת, המורה, קייט (שרון רוזזנבאום).
המחזה שזכה בפרס אוליבייה בוסט אנד, ובפרס הטוני בברודווי עובד גם לסרט עם מריל סטריפ, וכל הפקות העבר שלו בארץ: בהבימה ב1994, ובבית צבי ב2005, כולן היו הצלחה. משום שהנושא מדבר ללב הישראלים, שיודעים מהו סבל של עם, רעב, מגפות ומצוקה. ומשום כך, כל מחזה אירי, להקה אירית (כמו "הקומיטמנטס") וכל הזמרים הנודעים שלהם - הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות המערבית. כך גם קוסמים לקהל הישראלי בפרט ולעולם בכלל להקות המחול האירי הנודעות, שחוזרות ומופיעות כאן כבר חמש פעמים. וכך, בין הסרטים האיריים אי-אפשר לשכוח את "השדה" עם שון בין וריצ'רד האריס המנוח.
התרבות האירית היא לא רק שתית בירה, שכרות ומרדנות כנגד השליט הבריטי. היא שירה, מוזיקה, אותה כה הייטיב לבחור הבימאי להצגה זו, ובכך היא ממלאה תפקיד חשוב באוירה של ההצגה, כמו הייתה שחקן במחזה. וכך גם אהבת החיים, התקווה שיהיה טוב, והכל תוך יצירת עליצות שתשכיח את המצב העגום באשר הוא.
יש לנו מה ללמוד מהאירים, שאף אם הם ירדו מארצם לשבור שבר וחיים כיום בארה"ב יותר אירים מאשר באירלנד .הרי בסך-הכל - הם לא מוותרים, ואלה שנשארו נאמנים לארצם, נלחמים עליה, לא מותירים לרעב ולכפן להכריע אותם, ובשלב מסוים אף הצליחו להפוך ממדינה כושלת כלכלית למצליחה ומשגשגת הודות לפיתוח ההיי-טק.
ההצגה בבית צבי, בעיצוב הבמה הכה יפהפה, ריאלסטי בחלק הבמה של תוך הבית, וציורי-פיוטי בחלק הגינה שעיצבה דפנה פרץ בכשרון כה רב; התאורה הנפלאה של אורי רובינשטיין, שהפכה את העצב והאפלולית הקודרת מההפקות הקודמות, למוארת ושמחה. גם הכוריאוגרפיה של תלמידת המחזור בל וענונו, יש לה חלק לא מבוטל באוירה האירית האותנטית. בכל אלה - ההצגה קולחת, מרעננת את זכרוננו על התקופה והעם, ומצליחה להפיח רוח של תקוה ושמחה, גם מתוך היאוש.

תאריך:  10/02/2015   |   עודכן:  10/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נוסטלגיה אירית בבית צבי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה שם ההצגה? ל"ת
alice  |  10/02/15 09:55
2
מה שם ההצגה? ל"ת
שרון ג  |  10/02/15 12:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטכניון
חוקרי הטכניון פתרו אתגר שהעסיק כימאים במשך עשרות שנים    פרופסור-משנה אלכס שפילמן מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון פיתח מולקולה חדשה בעלת מבנה יציב
חיים נוי
ביקורת: רוקדים בלונאסה - הצגת המופת שגרפה 8 פרסי תיאטרון בהפקה מרגשת מלווה מקצב אירי וריקודים - בית צבי
שירה כהן
לא עלינו: בימים שבהם שומעים על מקרי תקיפה בסכין, כדי שננקוט במשנה זהירות    משה קוניקוב, מדריך קרב מגע מבת עין, מגיש שורת המלצות מעשיות - איך להתנהג במקרה של תקיפה
אלי אלון
היא התכוונה להיות עורכת דין אבל הגורל כיוון אותה למקום שבו שמחה יותר    מפגש עם שנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת
ענבר שמלצר
לאחרונה נערכה בתיאטרון הלאומי 'הבימה', ההצגה "אלוהים מחכה בתחנה" בהשתתפותו של דקאן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, פרופ' בועז גנור    האם הצגה על חייה ותחושותיה של מחבלת יכולה לסחוף את הקהל הישראלי במציאות של ימינו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il