X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק יד אלוהים תוכל להציל את ישראל מידי עצמה כדי שלא תיאלץ להיות תלויה השכם והערב בקפריזות או באיומי פרישה משמאל, מימין או מטעמי אמונה
▪  ▪  ▪
הליכוד, שותפות בשלטון? [צילום: AP]

כל מי שבוחן את ריכוז הסקרים לקראת הבחירות יכול להבחין בתופעה מעניינת: כנראה שיד אלוהית המבקשת להציל את עם ישראל מידי עצמו החליטה, כי רק שותפות בשלטון של שתי המפלגות הגדולות - הליכוד והמחנה הציוני (העבודה) - תוכל להקים ממשלה המסוגלת לשלוט ולנהל כהלכה את ענייני המדינה המידרדרים אל עברי פי פחת.
ואולי אותו אל מגונן מסביר מאחורי הקלעים לצדדים הנאבקים זה בזה, בקול הנשמע מקצה העולם עד קצהו - כי מנגד יראו את ארץ השלטון אך אליה לא יוכלו להיכנס, אלא אם כן ילכו יחדיו. כל ניסיון להרכיב ממשלה בנפרד לא יצלח ורק יוביל לשבר מהיר חדש.
כדי להשתכנע שאין ברירה אחרת צריך לעשות חשבון פשוט במספר נתיבים אפשריים ותחילה, לפי התוצאות שמציג "גלובס" בסוף השבוע (12-13 בפברואר). תוצאות אלה מייצגות גם את הממוצע של שלושת הסקרים המובילים כפי שהוצג בערוץ 10: הליכוד 24; המחנה הציוני 24; הבית היהודי 13; רשימה ערבית 12; יש עתיד 9; כולנו 8; ש"ס 8; יהדות התורה 7; ישראל ביתנו 6; מרצ 5; יחד (ישי) 4.
נתיב השיתוף האפשרי עם הליכוד כמרכיב הממשלה יכול להיות כזה: הליכוד, הבית היהודי, יהדות התורה, ישראל ביתנו, ש"ס, או יחד (אלי ישי), סה"כ = אין רוב נדרש.
נתיב השיתוף האפשרי עם המחנה הציוני (העבודה) כמרכיב הממשלה יכול להיות כזה: המחנה הציוני, יש עתיד, כולנו, יהדות התורה, מרצ (אם תסכים לשבת עם החרדים), סה"כ = אין רוב נדרש.
הגנה מבחוץ לקיומה של ממשלה כזו יכולה לבוא מצד הרשימה הערבית המשולבת - 12 מנדטים, שתחליט מה שתחליט בהתאם לנושא שיעמוד על הפרק, אך בינתיים מודיעים ראשיה שהם רוצים להיות מעורבים בכל התחומים.
אם תוצאות הבחירות יצביעו על יתרון אפילו של מנדט אחד לטובת הליכוד יטיל הנשיא ראובן ריבלין את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. אם יצליח נתניהו לגייס את אחת המפלגות התומכות לכאורה ב"מחנה הציוני", הוא יוכל להרכיב מממשלה, אך תהיה זו ממשלה רופפת שקיומה יהיה תלוי ברצון הטוב או בגחמות של כול אחד ממרכיביה הקטנים שיוכל לפרק את הממשלה בגלל סיבה לא חשובה כזו או אחרת.
דין דומה יחול גם על "המחנה הציוני" במקרה שיזכה במספר המנדטים הגדול יותר.
נתיב השיתוף האפשרי של שני המובילים במרוץ הבחירות - המחנה הציוני (העבודה) והליכוד - כאשר ראש הממשלה הראשון בתור של הרוטציה שתהיה קרוב לוודאי נושא מרכזי של השילוב, יהיה מי שמפלגתו תזכה במספר המנדטים הגדול ביותר. אם, לצורך החישוב בלבד, נניח שראש הליכוד יהיה מרכיב הממשלה, זה יוכל להיות הרכב הקואליציה: הליכוד 24; המחנה הציוני 24; הבית היהודי 13; יש עתיד 9; כולנו 8; יהדות התורה 7; ישראל ביתנו 6; יחד (ישי) 4; סך הכל - רוב מוחלט.
סביר מאוד להניח שהבעיה הראשונה במעלה של הממשלה החדשה תהיה בנושא חלוקת התיקים, שהרי ברור שהמפלגות הקטנות יעשו כמיטב יכולתן כדי לזכות בנתח מכובד מן העוגה השלטונית. אבל ה"ביחד" הזה יהיה רק בנתיב של שילוב ולא בנתיב האחדות, כי אחדות של ימין ושמאל לא תוכל להיות מלת המפתח של הממשלה. רק בדרך זו ייתכן שתהיה לישראל ממשלה יציבה שתוכל למשול ולא תיאלץ להיות תלויה השכם והערב בקפריזות או באיומי פרישה משמאל, מימין או מטעמי אמונה.
עד כאן בנושאי האריתמטיקה. אבל עדיין יש בפנינו כחודש ימים עד ל"יום הבוחר" וכפי שזכור לכולנו עולם ומלואו נבנו בששה ימי עבודה בלבד, כך שכול תהפוכה עדיין אפשרית.

תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק יד אלוהית תציל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ליד ולא אצבע - שכל ישר
רפי לאופרט  |  15/02/15 13:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איציק וולף
אלוף פיקוד הדרום לשעבר והמועמד לכנסת במפלגתו של כחלון בהווה טוען כי שר הביטחון והממשלה הנוכחית הם חסרי תעוזה ומנהיגות וכי היה יכול לסיים את המערכה מול חמאס בחצי מהזמן שנדרש לסיום מבצע 'צוק איתן'    על רצונו של ליברמן להיות שר ביטחון: בנושא רגיש כמו הביטחון ראוי שיעסוק מי שמבין בתחום. ליברמן לא מבין בתחום"
יואב יצחק
על-פי חוק יסוד הממשלה, יציאת נתניהו לחו"ל טעונה אישור הממשלה    קל וחומר כאשר מדובר בנאום המוגדר היסטורי, הטומן בחובו השלכות עצומות ליחסים בין ישראל לממשלו של אובמה    נתניהו לא טרח עד עכשיו לבקש אישור הממשלה
דניאל דורון
בבחירות, בכל המדינות, אך בייחוד בישראל שבה לפוליטיקה מעמד מכריע להווייתנו, אי-אפשר יותר לבחור בין טוב לרע, אלא רק בין הרע לבין הרע במיעוטו. אבל זו בחירה שאין להמנע ממנה
עופר וולפסון
יו"ר הבית היהודי קרא לאיחוד בתוך מחנה הימין-לאומי המפולג לקראת בחירתו הצפויה מחדש של ראש הממשלה
איתמר לוין
תשעה שופטים ידונו בשבוע הבא בהחלטות ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותם של חנין זועבי וברוך מרזל
רשימות נוספות
סקרי סוף-השבוע: הערבים מתחזקים  /  עידן יוסף
נתניהו: עיתונות החצר מנסה לפצל אותנו  /  עידן יוסף
וינשטיין לנתניהו: "בגלל הבחירות, אל תתערב"  /  עידן יוסף
פריץ התקשורת  /  אריה אבנרי
מצעד התחפושות  /  איתמר לוין
הסיוט שלי  /  עמיר בניון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il