X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
להבדיל מ"שונאי נתניהו השרופים" הרואים בנאום משום שואה ליחסי ארה"ב-ישראל תומכי הנאום ההיסטורי מבינים כי כל תכליתו הייתה למנוע הסכם גרעיני רע, או לפחות לעשות בו "מקצה שיפורים", גם במחיר עימות עם נשיא ארה"ב והנזקים שבצידו
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו בקונגרס. נאום היסטורי [צילום: AP]

את ההתייחסות לנאום נתניהו הייתי מחלק לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה - קבוצת "הנאום ההיסטרי". לגבי דידה מדובר בנאום הרסני ביותר, גימיק זול הקשור לבחירות בישראל שנועד ל"קושש כמה מנדטים", והחסר כל השפעה על המו"מ בין אירן לארה"ב. על הקבוצה הזאת נמנים בעיקר: כל אלו ששונאים את נתניהו ונשבעו "לא עוד ביבי": האירנים ודוברם שר החוץ הרהוט; חברי קונגרס דמוקרטים שהחרימו את הנאום או כאלו שמחויבים לגלות נאמנות לאובמה; כמה ארגונים יהודים אמריקנים קטנים.
הקבוצה השנייה - קבוצת "אין חדש ולא הוצגה אלטרנטיבה". קבוצה זאת מייצגת בעיקרה את הממשל של אובמה, ובראשה הוא עצמו, וכן אנשי ממשל לשעבר, אישים במכוני מחקר אמריקנים, ומקצת מהתקשורת האמריקנית. קבוצה זאת, להבדיל מהקבוצה הראשונה, פחות קיצונית בהתייחסות, מאופקת, אינה מגדירה אותו כאסון ליחסי ישראל-ארה"ב. היא מגינה על עמדתה, וזה מובן.
הקבוצה השלישית - קבוצת "הנאום ההיסטורי". לגבי דידה זהו אכן נאום שעושה היסטוריה, הקשר שלו לבחירות בישראל הוא מקרי, תכליתו הייתה לנסות ולמנוע הסכם גרעיני רע, או לפחות לעשות בו "מקצה שיפורים", גם במחיר עימות עם נשיא ארה"ב והנזקים שבצידו. על קבוצה זאת נמנים: "כל אנשי נתניהו"; מרבית הארגונים היהודים בארה"ב; מקצת מהתקשורת האמריקנית, רוב הציבור האמריקני (56 אחוזים, על-פי סקר, רואים בחיוב את הזמנת נתניהו לנאום, לעומת 27 אחוזים הרואים זאת בשלילה ), וכמובן הרפובליקאים בקונגרס.
למרבה הפלא, ואולי לא, אל קבוצה זאת מצטרפים פרשנים בכירים ביותר בתקשורת הסעודית, המשקפים ככל הנראה את עמדת בית המלוכה הסעודי וכלל מדינות המפרץ. אחד מהם קורא לאובמה "להקשיב לדברי נתניהו על אירן" ומגדיר את אובמה "כבעל המניות היחידי שאינו מבחין בסכנה". האחר קובע כי "צודק נתניהו בהתעקשותו על הנאום בקונגרס על העסקה עם אירן.. למרות כעסו וזעמו של ממשל אובמה". והוא מוסיף: " אני מאמין שהתנהגות נתניה משרתת אותנו, מדינות המפרץ, הרבה יותר מאשר התנהגותו המטופשת של אחד מהגרועים שבנשיאי ארה"ב".
וישנה עוד קבוצה איכותית ביותר שעד עכשיו לא התייחסה כלל לנושא הנאום, והמייצגת שלה היא הגברת הילרי קלינטון. מה הסיבה לכך? מדוע אינה מצטרפת לאנשי הקבוצה השנייה? כל אחד ופרשנותו.
ברצוני לדון עכשיו בטיעון רציני וכבד שמעלים אנשי הקבוצה הראשונה. לפני הנאום ואחריו נקבעה כבמסמרות הקביעה המאיימת הבאה: הנאום מביא נזק בלתי ישוער לביטחון ישראל; הוא הרסני ליחסי ישראל וארה"ב ומעמיד בסכנה חמורה ומידית את התמיכה האמריקנית הביטחונית, המדינית והדיפלומטית בישראל; כל מערכת היחסים המיוחדת, העדינה והרגישה של ארה"ב וישראל יורדת לטמיון; מה שנתניהו השאיר אחריו זאת אדמה חרוכה, שבירת כלים גמורה. המהדרים גם קבעו כי הנאום יחליש את ההרתעה שלנו ויקרב את אירן לפצצה. עם שתי הקביעות האחרונות איני יכול להתמודד מכיוון שנבצר מבינתי להבינן, אבל עם שאר הקביעות בכוונתי להתמודד.
לא כצעקתה
טענתי היא כי "לא כצעקתה", והמדובר בהגזמה פראית חסרת בסיס. מדוע? שלושה הם נימוקיי. ראשית, ואיני קובע זאת באירוניה, בעלי הקביעות המפחידות והמאיימות הללו תולים את כל האשם בנתניהו ומדיניותו, וסוגדים לאובמה החף לדעתם מכל טעות. לכן, הדעת נותנת שאם נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה, אלא הרצוג ולבני -אזי כל הקביעות תתבטלנה מעליהן, אין משבר, אין אסון, אין נזקים ביטחוניים איומים, אין אדמה חרוכה ובא מרפא לעם ישראל. במילים אחרות, כל בעלי הקביעות האפוקליפטיות על יחסי ישראל -ארה"ב צריכים לסייג את תחזיתם ולהגיד שמדובר ב"תחזית מותנית".
הנימוק השני הוא לכאורה פשטני. שמעתי במו אוזני את הנשיא אובמה קובע כי יחסי ארה"ב-ישראל ההדוקים לא יפגעו, וכמוהו קבעו כך אנשי ממשל אחרים. מי שהכי הרחיק לכת היה אחד מאנשי משרד החוץ שאמר כי היחסים בין הבית הלבן לנתניהו יהיו מתוחים עד סוף כהונת אובמה. כמובן יהיו תמיד כאלו שיגידו כי בשיחות סגורות "הנשיא ואנשיו" משתגעים מכעס וישפכו את חמתם על נתניהו "וכולנו בעם ישראל נשלם על כך". זה בהחלט יכול להיות נכון, אלא מה שקובע זה לא מה ששומעים קירות החדר, ותמיד ניתן להכחיש, אלא הדברים הפומביים.
והנימוק השלישי הוא שיחסי ישראל-ארה"ב הם מורכבים, עמוקים, הדוקים, ונתמכים ע"י הקונגרס האמריקני והציבור האמריקני- מכדי שנאום מתריס של ראש ממשלת בעלת הברית האמינה היחידה שיש לארה"ב במזרח התיכון, יוכל לפגוע בהם בצורה קשה. האילוצים על נשיא ארה"ב, מערך האיזונים של המשטר בארה"ב, והנסיבות האזוריות והעולמיות, מורידים בעיני את הסבירות שהנשיא אובמה יפגע בנושאי שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב, ובסיוע הביטחוני האמריקני לישראל.
והייתי מוסיף אולי נימוק רביעי, משהו מבודח. לא מעטים מבעלי גישת השואה ביחסי ישראל-ארה"ב חזו לא מכבר כי אולם הקונגרס "יהיה ריק" בזמן הנאום או חצי רק כי כל הצירים הדמוקרטים יעדרו, וכי במקום להאזין לנאום אנחנו נלך העקבות המצלמות שיתמקדו בכסאות הריקים. "הבושה תהיה איומה", הם זעקו והפצירו בנתניהו שלא לנאום. בזה הם לא צדקו, כמו שבעבר נבאו פעמים רבות שאובמה עומד לתת לישראל מכות נאבוט בראש, והתאכזבו. אני מעריך שגם הפעם הם יתאכזבו.
אבל, איני רוצה לצייר תמונה ורודה. לא! הקרע בין אובמה לנתניהו ימשך ויתעצם (בהנחה שיכהן כראש הממשלה הבא) ולהערכתי אינו ניתן לתיקון. זה כמובן מצב לא בריא. הוא לא יפגע משמעותית ביחסים, אבל ישרה עליהם רוח רעה. ייתכן שמדי פעם בפעם הבית הלבן ינסה ל"עקוץ" אותנו פה ושם. בו בזמן קיים נזק לא קטן ביחסים שלנו עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. זהו נזק, שלהערכתי המאוד צנועה, ניתן לתקנו, והוא מחייב מאמץ של הדיפלומטיה הישראלית. חשוב ביותר שהתמיכה בנו בקונגרס האמריקני תהיה דו-מפלגתית, רפובליקנית ודמוקרטית כאחד.

תאריך:  09/03/2015   |   עודכן:  09/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בתקשורת הסעודית תומכים בנאום נתניהו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גלבוע חבר בקבוצת משמיצי נתניהו
אהוד פרלסמן  |  10/03/15 00:59
 
- מה כאן חדש ? גלבוע ואחרים
יוסי ק  |  10/03/15 06:05
 
- עמוס הוא הסוס הטרויאני שלנו
סניל  |  10/03/15 07:45
 
- ברית הנכשלים
מגיב ותיק  |  10/03/15 12:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
לאחר תשע שנות שלטון, הרטוריקה בקמפיין הליכוד של נתניהו מדגישה שוב את ההישגים והעשייה החברתית כלכלית לצד השמירה הבלתי מתפשרת בביטחון. האמנם?
יבשם עזגד
האדם יכול לא אחת לפעול ולהגיע להישגים גם נגד תכונותיו התורשתיות. אדם בעל תכונות ביולוגיות של מנהיג, עשוי בהחלט לוותר על המנהיגות בשל נטייה אישית לאמנות, למשל. ובמקרים אחרים, מי שלא ניחנו בתכונות ביולוגיות ש"עושות מנהיג", עשויים להגיע לעמדות שלטון בשל רצון עז ודחף נפשי חזק
איתן קלינסקי
את קולו של הנגב היה אמור להשמיע אדמונד לנקרי במוצאי שבת בכיכר רבין, לנוכח תמונה מעציבה של ראש ממשלה הניצב מהצד תקופה ארוכה ואינו פועל למניעת הפיטורים. מסתבר, שדווקא אי-הופעת לוי הביאה לפתע לתנופת עשייה במשרד רה"מ. אני מקווה למען פועלי ים המלח שהיא תהווה עבורם נקודת אור
רבקה שפק ליסק
מפקד בריטי בכיר בנאום בפני האו"ם: תוך התבססות על הידע והניסיון שלי, אני יכול לקבוע שצה"ל עשה בזמן מבצע "עופרת יצוקה" יותר מכל צבא אחר לאורך ההיסטוריה, כדי להגן על זכויות אזרחים בשדה הקרב
רפאל בוכניק
הניצול המתוחכם של כלי תקשורת "מזוהים" והכוונה ייעודית באמצעות רשתות חברתיות וטוקבים מגמתיים, נועד "לפמפם" באוזני הציבור דימוי של מנהיג כושל המוליך את צאן מרעיתו שולל. ההישג הנדרש בראיית מעצבי הקמפיין הוא לגרום לכך שגם דבר שקר הנאמר באופן חוזר ונשנה מתקבע בתודעה כאמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il