X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שכונת מגורים שנבנתה בשטח חקלאי פתוח המשתרע בין עפולה לגבעת המורה [צילום: אלי אלון]
"פשע סביבתי" בעמק-יזרעאל
הקמת שכונת מגורים רבי קומות ("רובע יזרעאל") בשטח החקלאי הגדול שהשתרע בין העיר עפולה (עפולה תחתית) לבין שכונתה ממזרח, גבעת המורה - פשע סביבתי ונזק בלתי הפיך לסביבה ולטבע ולנוף באזור. התוכנית מעשירה ותעשיר מספר גופים ואנשים, אך הציבור בכללו יפסיד שטח פתוח וירוק שבעצם שייך לכולנו
השטח החקלאי הפך לשכונת רובע יזרעאל [צילום: אלי אלון]

חמדנותם של קבלני וכרישי הנדל"ן אינה יודעת שובע: בנחישות ובעקביות הם מתנפלים ומשתלטים על חמדות-טבע ונוף שעדיין נותרו פנויות, ואטרקטיביות כלכלית מבחינתם כדי לבנות שם עוד מגדלי בטון כאילו אין לנו די בהם. יצר החמדנות מאפיל במקרים רבים על ראייה סביבתית רחבה, ונושאים כמו שמירה על נוף פתוח ואיכות סביבה נדחקים לשוליים. המפסיד הגדול מכך הוא הציבור הרחב שפוגעים לו באיכות הסביבה ובנוף הפתוח.
השטח החקלאי "נמחק" לטובת כרישי הנדל"ן
דוגמה טובה לכך היא שכונת "רובע יזרעאל" הנבנית על השטח החקלאי הפתוח בן מאות הדונמים שהשתרע אך לפני עשור בן העיר עפולה (עפולה תחתית) לבין שכונתה ממזרח, גבעת המורה בואכה בית חולים "העמק". שטח חקלאי ענק זה שבחלקו הגדול ניתן על-ידי המדינה לקיבוץ מרחביה למטרת עיבוד וגידול חקלאי למעשה "נמחק" בשנים האחרונות כמעט לגמרי, לטובת קבלני מתווכי וכרישי נדל"ן שבנו ובונים עליו את פרויקט "רובע יזרעאל" הכולל שכונות ובניינים רבי קומות חלקם בני 10 קומות ויותר וכן שטחים מסחריים. משטח חקלאי פתוח ומוריק עם מרבדי חיטה, אספסת וגידולים חקלאים נוספים ועם נוף מדהים להר גבעת המורה הפך השטח "רובע יזרעאל" לשכונת מגדלי בטון גבוהים וקניון ענק המסתירים את הנוף הפתוח. מי שלא ביקר במקום בשנים האחרונות יתקשה להכיר המקום. והיד עוד נטויה, יש כוונה ותוכניות להקים במקום שכונות נוספות, שטחים מסחריים נוספים ואפילו בית מלון סמוך לבית החולים "העמק". יש כאן פגיעה משמעותית בחי, בטבע ובצומח ובמערכות אקולוגיות רבות . לטעמי בוצע כאן "פשע סביבתי" ממדרגה ראשונה. כמעט מבלי שאף אחד ניסה למנוע או לסכל אותו.
יהיו שיגידו, ואני מניח שחלק מתושבי העיר עפולה, בדעה זו, שיש כאן פיתוח מבורך והרחבת העיר ומספר תושביה דבר שיקדם בסופו של דבר את העיר וכמובן מושמע גם כאן הפתגם הידוע והנדוש שכרישי נדל"ן מרבים להשתמש בו ש"צריך לגור איפה שהוא". אני סבור שלא כך פני הדברים. ושתוספת כמה אלפי תושבים לעיר עפולה כתוצאה מהקמת שכונות על השטח החקלאי ברובע יזרעאל לא תשדרג את העיר ולא תשפר את דימויה הלא גבוה. לא חייבים לדחוס בכל שטח פנוי וירוק בעיר תושבים. לו היה מוקם בכל השטח "רובע יזרעאל" או לפחות ברובו פארק ענק ובמרכזו היה עובר נחל נוסח פארק הירקון שהיה מחבר ברצף ירוק את העיר עפולה ושכונותיה גבעת המורה ועפולה עלית, הדבר היה מקדם ומשדרג את העיר עפולה פי כמה וכמה מאשר מגדלי הבטון שנבנים ב"רובע יזרעאל".
עקבתי מקרוב אחר הבנייה המסיבית בשדות הפתוחים החקלאים שבין עפולה העיר לבית החולים העמק ואף התרעתי בעיתונות עוד בשלבים הראשונים של תכנון פרויקט "רובע יזרעאל" על הנזק הסביבתי והנופי שיגרם כתוצאה מבניה מסיבית זו. אני מצוי ובקיא בפרטים. מה שהתרחש כאן הוא ברור כיום: לקחו שטח חקלאי פתוח וירוק עם נוף פתוח וזממו מלכתחילה להפכו לשכונות נדל"ן ומסחר אך כדי לא לעורר את ה"ירוקים" וכל מיני מתנגדים סביבתיים למיניהם, פרסמו בתקשורת ויחצ"נים באמצעות מודעות פרסום יקרות העצימו את העניין כי במקום יבנה "פארק ענק" ובמרכזו בריכת מים גדולה שיחבר ברצף בן העיר עפולה (עפולה תחתית) עם שכונותיה ממזרח, גבעת המורה ועפולה עלית - ממש אידיליה. כמעט ולא הזכירו באותם פרסומים את השכונות ובתי המסחר שמתוכננים לקום סביב הפארק. שמעו של הפארק "הענק", הגיע לכל רחבי הארץ ואכן נבנה פארק.
פארק עפולה רחוק מלהיות ענק והוא קטן יחסית בשטחו (קצת יותר ממאה דונם) ולדעתי האישית גם לא מוצלח מבחינה תכנונית, ואט אט באינטנסיביות החלו לצוץ בזה אחר זה מבני נדל"ן סביב הפארק וגם במקומות אחרים בשטח "רובע יזרעאל" ששינה ייעודו החקלאי לשטחי מגורים ומסחר בעזרת עורכי דין וועדות התכנון למיניהן. אגב בן חברי מועצת העיר עפולה ומוסדותיה יש אנשים שקשורים באופן ישיר ועקיף לנושא נדל"ן בעיר ובאזור כמו קבלנים, בעלי קרקעות וכדומה אני יוצא מנקודת הנחה שלא היו מעורבים בנושא ההחלטות להקים את השכונה החדשה בשטחים החקלאים שבין עפולה לגבעת המורה מה שקרוי "רובע יזרעאל" בגלל חשש לניגוד עניינים.
"משאב הקרקע - זכות בסיסית"
השתתפתי בכינוס מכון דש"א בנושא שמירת שטחים פתוחים שנערך ב-14.4.2011 בתל אביב .וכך אמר השר להגנת הסביבה, דאז גלעד ארדן, בדברים שנשא בכינוס. ואני מצטט: "המשרד להגנת הסביבה קיבל באחרונה החלטה לקבוע נושא שמירת השטחים הפתוחים ופיתוח הריאות הירוקות: כאחד מחמשת היעדים המרכזיים של המשרד. משאב הקרקע הוא אחת מהזכויות הבסיסיות. אין לאף אחד, כולל למדינה, זכות לפגוע בה. פגיעה בה היא פגיעה בלתי הפיכה. הפיכת אדמה פתוחה לבנויה פוגעת במערכות אקולוגיות רבות לצמיתות, "אלה דבריו של השר ארדן שמעתי אותם במו אוזני.
באותה שנה כבר החלו עבודות הראשוניות להקמת השכונות ברובע יזרעאל .איפה היה המשרד להגנת הסביבה בסיפור? מדוע לא נשמע קולו וקולם של גופים "ירוקים" כמו החברה להגנת הטבע? מדוע לא יצאו למאבק לנוכח פגיעה כה משמעותית בשטחים פתוחים בטבע ובנוף?. ברצוני להזכיר לארגוני הסביבה כי פגיעה בטבע היא לא רק בחופים ובנחלים אלא גם בטבע הקרוב אליך.
חשוב לציין כי ארגוני סביבה שונים מקבלים סיוע ותמיכה כספית בצורה ישירה או עקיפה ממוסדות ממשלתיים שונים, כלומר מכספנו, וזאת על-מנת שיפעלו כל אחד בתחומו לשמירת הטבע, ולפיכך זו לא רק זכותם אלא חובתם לשמור על הטבע. במקרה של תוכנית "רובע יזרעאל", נראה שכשלו.

תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פשע סביבתי" בעמק-יזרעאל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לא פשע ולא נעליים
יוסיז  |  23/03/15 15:19
 
- אתה צודק
ברוךברשל  |  25/03/15 01:14
2
בשיטחה שטחים רבים לא מנוצלים
ריאה ירוקה  |  23/03/15 21:40
3
פעם היה במקום הזה פרדס מדהים.
אמת  |  23/11/19 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיה מלכין
לפעמים אני חושבת שאיזה כוח עליון למעלה, אולי מתוך שעמום או מצב רוח ליצני, מחליט להשתעשע ולשחק בלוח הגורלות של אלה הנחותים למטה, החושבים שהם הם האדונים לגורלם    לפעמים אולי, אבל לא כאשר אותו שד או מלאך בוחר להפתיע את אלו לטובה או אבוי, גם לרעה
חיים נוי
"השפעת קרני הגמא על ציפורני החתול" - המחזה הנודע של זוכה הפוליצר חוזר לבמה - בית צבי
צילה שיר-אל
מזל טלה – והתאמתו לשאר המזלות האסטרולוגיים    מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!
רועי אורן
דרך ארוכה עשו שירי הילדים אשר הפכו את הילד לאדם שיש לו צרכים ורצונות. סרט תיעודי חדש מראה את הסיפור האנושי הזה
איתמר לוין
השופט ניל הנדל סבור שההלכה הקלאסית בנוגע ללשון הרע לא בהכרח חלה כאשר מדובר על המציאות הציבורית במדינה מודרנית, גם לנוכח חשיבותה של התקשורת במדינה דמוקרטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il