X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם MRI עשוי להיות, יום אחד, רלוונטי לחקר המוח?
▪  ▪  ▪
ד"ר אסף טל. מעבר לשיטות הסטנדרטיות [צילום: רואיה מידן וצלמי מכון ויצמן למדע]

במובן מסוים, ד"ר אסף טל מתקיים בשני עולמות בעת ובעונה אחת: האחד הוא העולם הקוונטי, עולמם של החלקיקים התת-אטומיים, והשני - והמסתורי לא פחות - סובב סביב המנגנון הביוכימי של המוח האנושי. לדבריו, זה בדיוק המקום בו הוא רוצה להיות. משרדו נמצא במחלקה לפיסיקה כימית במכון ויצמן למדע, בעוד הוא מנהל את ניסוייו במעבדה לדימות תהודה מגנטית תיפקודי (fMRI), אשר נמצאת במעבדה לדימות מוח האדם על-שם אריסון.
ד"ר טל גדל ברחובות, ולמד באוניברסיטה העברית, שם קיבל תואר ראשון בפיסיקה. את לימודי התואר השני החל בפקולטה לפיסיקה במכון ויצמן למדע, אבל בהמשך עבר לקבוצתו של פרופ' גרשון קוריצקי בפקולטה לכימיה, שם חקר את כמות המידע שאפשר להכיל בתהליכים קוונטיים פשוטים. אבל ד"ר טל רצה שלנושא המחקר שלו יהיו השלכות בעולם המעשה. כך הגיע, בסופו של דבר, למעבדתו של פרופ' לוסיו פרידמן במחלקה לפיסיקה כימית. "הופניתי אליו במקרה", הוא אומר, "אבל התמזל מזלי, וגילינו שיש בינינו התאמה טובה".
במעבדתו של פרופ' פרידמן חקר ד"ר טל תהליכים של חומרים במצב נוזלי, באמצעות תהודה מגנטית גרעינית. לאחר שהשלים את הדוקטורט, תיכנן ד"ר טל לעבוד בתעשיה, אבל לאחר זמן קצר מצא את עצמו מתגעגע למחקר. לכן חזר למכון ויצמן למדע, הפעם לביצוע מחקר בתר-דוקטוריאלי במעבדתה של פרופ' הדסה דגני מהמחלקה לבקרה ביולוגית, ובהמשך במרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו-יורק, ארצות הברית, במעבדת רדיולוגיה שמתמחה בדימות המוח.
החלטתו לחזור לישראל, אומר ד"ר טל, הייתה תלויה במגנט: "ישנם מוסדות מחקר מעטים שגם יכולים להציע לי גישה למגנט גדול, והם גם פתוחים לשיתופי פעולה עם נוירוביולוגים. כאן, במחלקה לפיסיקה כימית, אני יכול לבנות את הקשר הזה".
"בר-מזל"
ד"ר טל, שניסוייו מתבצעים במערכת ה-fMRI שבמכון, מנסה לדמת ביו-מולקולות, כמו מתווכים עצביים (מעוררים ומעכבים כאחד) שבהם משתמשים תאי עצב כדי לתקשר. סריקות ה-fMRI העכשוויות מדמות בעיקר מים - ובמיוחד את אטומי המימן שבמים - והמחקר המבוסס על סריקות אלה מבודד את נתוני זרימת הדם המוגבלת באזורי המוח השונים. זאת הסיבה לכך שדימות פעילות המוליכים העצביים עשוי להשלים את הפרטים החסרים.
האתגר במחקר זה כרוך בהפרדת האותות שמייצרים המתווכים העצביים מהאותות, הנפוצים פי כמה וכמה, שמייצרים המים. בשני תהליכים אלה יוצר השדה המגנטי גירוי באטומי המימן שבמולקולות, ובכך הופך אותן למגנטים קטנים, שאפשר "לקרוא" אותם בתוצאות הסריקה. מתברר, שהכימיה בבסיס אטומי המימן שבמולקולות ביולוגיות גורמת להם לשדר אותות שונים במקצת מאטומי המימן שבמים. "הדבר דומה לאימון האוזן להקשיב לתווים שמנגן רק נגן אחד, שמנגן כחלק מתזמורת שלמה", אומר ד"ר טל. "אנחנו מפתחים גם את הטכנולוגיה שמאפשרת לגרות את אטומי המימן שבמתווך העצבי, וגם את הכלים שבאמצעותם אפשר לברור את האותות הרצויים".
כחלק משיתוף הפעולה שלו עם מדענים במחלקה לנוירוביולוגיה, ובהם פרופ' דב שגיא, מקווה ד"ר טל לקדם את הטכנולוגיה לנקודה שבה היא תהיה רלוונטית לנושאים הבוערים שבחקר המוח. לדוגמה, מקובל שהזיכרונות נוצרים בחלק אחד של המוח, ומתגבשים בחלק אחר. ייתכן שדימות מתווכים עצביים יאפשר לצפות בתהליך זה בזמן התרחשותו. "אנחנו רוצים להתקדם מעבר לשיטות ה-fMR הסטנדרטיות, ולשאול שאלות חדשות לחלוטין ביחס למנגנונים הפועלים במוח", אומר ד"ר טל. "להיות פיסיקאי כימי - ולעבוד בתחום שעשוי, יום אחד, לפתור את המסתורין שאופף את המנגנונים הביוכימיים של המוח - גורם לי להרגיש בר-מזל".

פורסם במקור: מגזין 'המכון' - מדע ותרבות בשפה ידידותית
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
תאריך:  27/03/2015   |   עודכן:  27/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתב העת ריבונות
יו"ר הכנסת מוצא את עצמו מציג בפני מדינאים וקובעי דעת קהל בעולם עמדות המנוגדות לרעיון המדינה הפלשתינית. איך עושים את זה? הם מוכנים בכלל להקשיב? מסתבר שגם בתחום הזה יש הפתעות
יוני בן-מנחם
ההתקפה הסעודית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן היא תחילתה של הרפתקה צבאית שעלולה לגרור אותה למלחמה ממושכת. סעודיה מנסה לשמור על מעמדה האסטרטגי במפרץ ולבלום את השתלטותה של אירן על מדינות נוספות
ד"ר אלון פרגמן
בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך היסטורי מרתק, שבו משתנים סדרי המזה"ת שנוצרו בראשית המאה ה-20'. במרוצת השנים הבאות, הם יתגבשו לכלל תבניות ומבנים חברתיים, פוליטיים וכלכליים חדשים. הגם שאנו כמעט תמיד נוטים לחפש אחר נקודת המבט האינדיבידואלית (הישראלית), תהליכים אלה ראויים להתבוננות אנתרופולוגית-היסטורית נטולת מאוויים אישיים, שכן ההיסטוריה מתהווה לנגד עינינו, ואנו חלק בלתי נפרד מהתהוות מרתקת זו
ד"ר עמרי ברונשטיין
הכירו את קווצי העור - קבוצה של יצורים ימיים משונים בעלי תפקיד מכריע במערכת האקולוגית הימית של מפרץ אילת
מעיין כפיר
תיכון 'מורשת' בתל אביב פותח את שעריו בפני בנות ממשפחות חרדיות, מתחזקות וחילוניות כאחד - בתנאי שהן מחויבות להתקדמות רוחנית    על בית ספר מסוג אחר, שהתלמידות קוראות לו משפחה
רשימות נוספות
כמה צדדים למטבע  /  מכון ויצמן למדע
זללנים מבקשים שינוי  /  מכון ויצמן למדע
עושים תיקון  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il