X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זכויות חוקתיות / חלק שני

חופש המביא לשוויון

השוויון הוא זכות יסוד בסיסית ביותר. על יישומה בפסיקת בית המשפט העליון עומד השופט סלים ג'ובראן
▪  ▪  ▪
ללא הבדל מין [צילום: פלאש 90]

הזכות לשוויון היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר, אם לא הראשית שבהן. ביסוד כבוד האדם מונחת ההנחה לפיה כל אדם ואדם הוא חופשי לפתח את גופו ורוחו על-פי רצונו. על-רקע חופש זה מבוסס עקרון השוויון. משמעותו הינה שוויון בפני החוק, וניטרליות של החוק ביחס לשונות שבין בני האדם.
לעקרון השוויון בפני החוק יש שני מובנים עיקריים: במובן המהותי, השוויון בפני החוק קובע כי חוקים אינם יכולים להיות מפלים ואינם יכולים להתנות זכויות בחובות כדי למנוע מצב שבו הוא מעניק זכויות לאדם אחד ומונע אותן מאחרים; ההיבט השני של שוויון בפני החוק הוא כאמור שהחוקים נאכפים בצורה שווה ושוויונית. כלומר, יש להתייחס, לצורך המטרה הנדונה, יחס שווה אל בני אדם, אשר לא קיימים ביניהם הבדלים של ממש, שהם רלוונטיים לאותה מטרה. אם אין מתייחסים אליהם יחס שווה - יש לפנינו הפליה.
הזכות לשוויון מעגנת את עקרון השוויון ומשמעותה שבמדינה ישנה התייחסות שווה לכל אדם ואדם, ללא הבדלי גזע, לאום, דת, מין, נטייה מינית, שפה או השקפה. זוהי זכות שכל מדינה דמוקרטית שואפת להמחישה מטעמים של צדק והגינות. התפיסה היא כי המבקש הכרה בזכותו, צריך להכיר בזכותו של הזולת לבקש הכרה דומה. הצורך לקיים שוויון הוא חיוני לחברה ולהסכמה החברתית שעליה היא בנויה.
הפסיקה הישראלית הכירה בזכות לשוויון כזכות הלכתית כבר מימיה ראשונים. המקור לכך היה הכרזת העצמאות (בג"ץ 301/63 שטרייט נ' הרב הראשי לישראל). ברבות השנים נאמר על השוויון ההוא "עמוד התווך של המשטר הדמוקרטי"; "נטוע באבני היסוד של שיטת המשפט הישראלית"; "נשמת אפו של המשטר הדמוקרטי"; וכי הוא "הוטמע בפסיקתו של בית המשפט העליון לאורך השנים".
הזכות לשוויון נקלטה להיות חלק מהזכות החוקתית לכבוד הקבועה בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו בבג"ץ חוק טל בעניין בחורי הישיבות (בג"ץ 6427/02 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' כנסת ישראל). היא לא נקלטה במלואה אלא על-פי "מודל הביניים":
  • "מודל הביניים אינו מצמצם את כבוד האדם אך להשפלה וביזוי, אך הוא גם אינו מרחיבו לכלל זכויות האדם. על פיו, נכללים בגדר כבוד האדם אותם היבטים של כבוד האדם אשר מוצאים בחוקות שונות ביטוי בזכויות אדם מיוחדות, אך המתאפיינים בכך שהם קשורים, על-פי תפיסתנו, בקשר ענייני הדוק לכבוד האדם (אם בגרעינו ואם בשוליו). על-פי גישה זו, ניתן לכלול בגדרי כבוד האדם גם הפליה שאין עימה השפלה, ובלבד שהיא תהא קשורה בקשר הדוק לכבוד האדם כמבטא אוטונומיה של הרצון הפרטי, חופש בחירה וחופש פעולה וכיוצא בהם היבטים של כבוד האדם כזכות חוקתית". (פסקה 38 לפסק דינו של הנשיא א' ברק)

שני סוגים של הפליה
אסור להבחין על בסיס גזעי ולאומי

הקושי המרכזי בהפליה זו הוא שהמופלה אשר שייך לקבוצה המוחלשת לרוב אינו יכול לשלוט על הסיבה להפלייתו. עצם השתייכותו לקבוצה גוזרת עליו עמדת נחיתות לעניין הנדון – כלומר גוזרת עליו להיות מופלה. על כן נאמר על הפליה גנרית על בסיס קבוצתי שהיא "בגרעין הקשה" של ההפליה

הצד השני של מטבע השוויון הוא ההפליה. על-פי התפישה המקובלת של שוויון, הזכות לשוויון מחייבת מתן יחס שווה לשווים ויחס שונה לשונים, בהתחשב במידת השוני ביניהם (דנג"ץ 4191/97 רקנט נ' בית-הדין הארצי לעבודה). כלומר אין מדובר בשוויון פורמלי אלא שוויון מהותי, אשר מכיר ב"משתנים/טעמים רלוונטים" אשר בהתקיימותם יש לתת יחס שונה לשונים, במידת הצורך. על-פי גישה זו, השוויון מוסבר באמצעות מושג הרלוונטיות, ואינו מאפשר להבחין בין אנשים מטעמים לא ענייניים, אלא מטעמים רלוונטיים בלבד (אהרן ברק, כבוד האדם: הזכות החוקתית ובנותיה, ב', 692).
כאשר נערכת הבחנה מטעמים שאינם רלוונטיים הרי זו הפליה. על הפליה נאמר שהיא "נגע היוצר תחושת קיפוח ותיסכול"; ושהיא "פוגמת בתחושת השייכות ובמוטיבציה החיובית להשתתף בחיי החברה ולתרום לה".
נהוג להבחין בין שני סוגים של הפליה:
  • הפליה מסוג אחד עלולה להתקיים כאשר ההבחנה האסורה לוקה בחוסר רלוונטיות בהיותה שרירותית ובכך טועה להבחין כראוי בין פרטים.
  • ההפליה מסוג נוסף יכולה להיעשות על בסיס קטגוריות זהוּת מוגדרות כגון לאום, גזע, או שיוך עדתי. הפליה זו מכונה בפסיקה "הפליה גנרית", והיא נתפסת כהפליה קשה שעולה כדי פגיעה חריפה בכבוד האדם. קטגוריה גנרית זו משקפת אפוא הכרה היסטורית בכך שקבוצות מוחלשות אלו הופלו בעבר ועודן מופלות באופן שיטתי בתחומי חיים שונים, לא פעם בנימוקים שונים המנסים להסוות את ההפליה כהבחנה רלוונטית. הבחנה על בסיס תכונות כגון גזע ומין מופנית על-פי-רוב נגד קבוצות שהופלו בעבר ואשר מעמדן החברתי נמוך גם כיום. להבחנות על בסיס תכונות אלה יש נטייה חזקה יותר להשפיל אנשים הנושאים אותן מאשר להבחנות המבוססות על תכונות אחרות.
הקושי המרכזי בהפליה זו הוא שהמופלה אשר שייך לקבוצה המוחלשת לרוב אינו יכול לשלוט על הסיבה להפלייתו. עצם השתייכותו לקבוצה גוזרת עליו עמדת נחיתות לעניין הנדון – כלומר גוזרת עליו להיות מופלה. על כן נאמר על הפליה גנרית על בסיס קבוצתי שהיא "בגרעין הקשה" של ההפליה.
מאפיין בולט של הפליה גנרית הוא שהיא פוגעת בדרך כלל בקבוצות שממילא הן בעמדת נחיתות כלשהי בחברה. במילים אחרות מדובר בקבוצות מוחלשות. לעתים ההפליה אינה נעשית באופן פוזיטיבי כדי לשנות מצב קיים, אלא כדי לשמר מצב קיים שהוא מפלה. למשל שימור של היררכיה מסוימת שאינה מוצדקת במונחים של "הבחנה רלוונטית", כלומר שאינה מוצדקת במונחים של שוויון.

המועדון כדוגמה
[צילום: פלאש 90]

גם במקרים בהם התשתית הראייתית מובילה למסקנה כי ההבחנה נעשית על בסיס "טעמים רלבנטיים", אין בכך על מנת להכשיר את ההבחנה. במקרים בהם ההבחנה עלולה לפגוע פגיעה משמעותית בקבוצה מסוימת, אזי הבחנה זו מהווה הפליה פסולה, ועלינו לפעול כדי לתקנה, ואין להסתפק בכך שיש טעם מוצדק לכאורה להפלות. לטעמי, התפקיד של בית המשפט הוא לפעול כדי לצמצם את הבסיס לאותה הבחנה משיקולים רלבנטיים

דוגמה לכך היא רע"א פרוז'נסקי (רע"א 8821/09 פרוז'נסקי נ' חברת לילה טוב הפקות בע"מ (16.11.2011)) שבו מועדון בילוי התיר כניסה לפי קריטריון גיל, אשר היה שונה בין נשים לגברים. הנשים שהורשו להיכנס היו צעירות יותר. בכך, המועדון בהחלטתו שימר למעשה היררכיה מגדרית שקיימת בחברה שלפיה גברים "אמורים" להיות מבוגרים מנשים, חזקים מהן, בעלי ממון ומשאבים, בעוד שנשים "אמורות" להיות צעירות. טענת המועדון כי זו היא "דרך הטבע" הייתה אמורה להצדיק את שימורה. היא הייתה אמורה להראות שההבחנה לפי גיל ומגדר היא רלוונטית, ולכן מותרת.
כשלעצמי סברתי באותו מקרה שעצם החלוקה לקטגוריות משקפת הנחת מוצא מפלה. הנחת מוצא זו הינה כי ישנה הומוגניות בקרב חברי וחברות כל אחת מהקטגוריות, מקום בו אין סיבה להניח הומוגניות שכזו. פירוק הנחת המוצא כי הקטגוריות הן "טבעיות" מאפשר לחשוף את השאלה המהותית של אופן עיצוב הקטגוריות. ציינתי כי:
  • "משכך, עלינו להיות ערים לאופן שבו אנחנו מכוננים זהויות ותפישות חברתיות. בהקשר זה, שיח זכויות האדם, והזכות לכבוד האדם ולשוויון בפרט, הינו משמעותי ביותר לא רק ברובד של בחינת השוויון בין קבוצות, אלא אף ברובד העמוק יותר, של אופן כינונן של קבוצות בחברה. מצב בו קבוצה מסוימת מאופיינת כהומוגנית, באופן שמייחס לכל חברי הקבוצה ערך שלילי (אף אם סטטיסטי בלבד) הוא מצב שאינו מכבד את הפרטים בקבוצה, ועומד בסתירה לזכות הפרטים בקבוצה לשוויון".
על המצב שהמשיבה טענה שהוא "טבעי" בחברה הישראלית ציינתי כי:
  • "המשיבה שואפת להציג את מדיניותה כרצון ביצירת מקום בעל אווירה מסוימת, הרי שהאווירה המסוימת אליה שואפת המשיבה היא אווירה המדיפה ניחוח כבד של היררכיה מגדרית. מן הסתם, אבחנה בין גברים ונשים על בסיס גיל יוצרת מציאות בתוך המועדון בו ישנו באופן מובנה צד חזק וצד חלש. הגבר המבוגר יותר, ומכאן שאף, בממוצע, בעל ההשכלה הרחבה יותר, הממון הרב יותר והבגרות הנפשית והרגשית הנלווים להתבגרות הפיזית, מוצב למול האישה, שעיקר אפיונה הרלוונטי הוא היותה צעירה יותר.
    "מבנה זה משקף קוד חברתי נהוג ביחסי גברים ונשים, שזוכה לחיזוק תדיר בדימויים קולנועיים, ספרותיים ואחרים ומשמר יחסי כוח מובנים. ודוק, בעוד שמוצרי תרבות שונים גורמים לשימור ההיררכיה המגדרית על-ידי הצגתה כ'טבעית', פועלת המשיבה באופן כוחני לשימורה על-ידי חיוב הבאים בשערי המועדון לפעול במסגרת פטריאכלית זו.
    "ברי, שאין מדובר בתופעה חריגה או נדירה. מדיניותה של המשיבה נהוגה באופן גלוי במקומות בילוי רבים. מקומות בילוי רבים לא פחות נוהגים הלכה למעשה, באמצעות סלקציה בין הבאים בשעריהם, להכניס נשים צעירות מהגיל המינימאלי ה'פורמלי' למבלים ובכך לקיים את האבחנה על בסיס מין אף ללא ציונה הגלוי" (שם, בעמ' 41).
באותם מקרים שבהם ההפליה נעשית כדי לשמר מצב קיים, יעמדו להגנתו של המפלה טיעונים שאינם קלי משקל. טיעונים אלה ינסו להצדיק את המצב הקיים כגון אילוצים כספיים.
מה על השופט לעשות כאשר ההבחנה בין פלוני לאלמוני נעשית על שיקול רלוונטי לכאורה?
לדעתי, גם במקרים בהם התשתית הראייתית מובילה למסקנה כי ההבחנה נעשית על בסיס "טעמים רלוונטיים", אין בכך על-מנת להכשיר את ההבחנה. במקרים בהם ההבחנה עלולה לפגוע פגיעה משמעותית בקבוצה מסוימת, אזי הבחנה זו מהווה הפליה פסולה, ועלינו לפעול כדי לתקנה, ואין להסתפק בכך שיש טעם מוצדק לכאורה להפלות. לטעמי, התפקיד של בית המשפט הוא לפעול כדי לצמצם את הבסיס לאותה הבחנה משיקולים רלוונטיים.
לגישתי, המבחן מתי יש למנוע הפליה שנעשית לכאורה על יסוד טעמים רלוונטיים צריך להיות מבוסס על המקור הנורמטיבי של טענת ההפליה והוא כבוד האדם. כאשר הפגיעה שמסבה ההפליה פוגעת בכבודו של אדם ניתן לומר שגם אם ההבחנה עשויה להיות מוצדקת לכאורה, על השופט לשקול אם נדרש – במסגרת שיקול הדעת הפרשני – ליתן סעד שיצמצם או ינטרל את ההפליה.

המאמר מבוסס על הרצאה בכנס פרידה מהשופט אבי זמיר שהתקיים במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, 12.4.15.
הכותב הוא שופט בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20.
תאריך:  15/04/2015   |   עודכן:  15/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
השופט סלים ג'ובראן
מבט על חוק דרכי התעמולה ויישומו בבחירות במאה ה-21 - בעיניו של מי שעמד בראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20
שמעון כהן
לצד השיח החשוב מאין כמותו על זכויות היסטוריות תנ"כיות, על ביטחון, על אמונה ועוד שכחנו סעיף אחד קטן נוסף - זכויות אדם
ד"ר פנינה נויבירט
יוסף אינו מוכן לשעבד איש - לא את אחיו ואפילו לא את המצרים המציעים את עצמם לעבדים. אלפי שנים לפני חוק כבוד האדם וחרותו וחוק חופש העיסוק, יוסף קובע את עקרון-העל של חרות האדם
איתמר לוין
לאחר שבע שנות מעקב אחרי הכנסת מערכות חדשות, שנועדו לצמצם את אפלייתם של ערביי ישראל, נמחקה העתירה - בלא הכרעה בסוגיה העקרונית של איזון כבוד האדם וצורכי הביטחון
עופר וולפסון
עלייה של 7% בקרב מבקשי תעודות הזהות המסרבים להצטרף למאגר הביומטרי    החשש מפני המאגר הביומטרי גורם לאזרחי ישראל שלא להצטייד בתעודת זהות חכמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il