X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אין זה תפקידם של החקלאים לנהל את הנהלת החשבונות של רשתות השיווק. החקלאים לא מנצלים מספיק את הזכות הגדולה ביותר שהעניקה להם הממשלה - האפשרות להתארגן לשיווק משותף. אין זה תפקידם של החקלאים לנהל את הנהלת החשבונות של רשתות השיווק. אם ערוץ השיווק הזה יקר מדי, והוא אכן יקר, צריך לבנות ערוצי שיווק ישירים לצרכנים
▪  ▪  ▪
לנצל את הזכות להתארגן לשיווק משותף [צילום: פלאש 90]

במחאה האחרונה הפנו החקלאים אצבע מאשימה כלפי הממשלה שאינה עושה די למען החקלאות וכלפי רשתות השיווק שנתפסות כאחראיות לפערי התיווך הגבוהים שמותירים תמורה נמוכה ובלתי מספקת בידי החקלאי. כעת מן הראוי שנבדוק גם את עצמנו.
ממשלת ישראל נתנה לחקלאים זכות ראשונה במעלה - האפשרות להתארגן לשיווק משותף. יצרנים בתחום אחרים היו מוכנים לשלם הון תמורת הזכות לפעול בצורה מתואמת. אם יעשו זאת הם עלולים למצוא עצמם בחדר החקירות.
החקלאים כמעט שאינם משתמשים בהטבה החשובה הזו: לא פועלים לתכנון מוקדם של הגידולים, לא מתארגנים מספיק בזירה השיווקית, לא מתאחדים לגוף גדול בעל כוח ולכן גם לא מקבלים שליטה על המחירים שהם מקבלים.
קל, פופולרי ולעיתים גם נכון להאשים את רשתות השיווק. ק"ג פלפל נמכר לרשת ב-4 שקל ועל המדף הוא נמכר ב-9 שקל. זהו פער שקשה להסביר אותו ואשר מעיד שמשהו במערכת לא בסדר. מהיכרותי את השוק לא מדובר בגחמה כזו או אחרת של הרשתות על-מנת להרוויח יותר. גם להם יש עלויות גבוהות באחזקת המערך הלוגיסטי, החנויות והפחת. יש כיום תחרות גדולה מאוד בין הרשתות והן מורידות את המחירים היכן שהן יכולות עד לגרימת הפסדים זו לזו. אני צופה שלפחות רשת אחת תקרוס בזמן הקרוב.
כחקלאים אין זה תפקידנו לעשות את הנהלת החשבונות של הרשתות ולהתלונן על פערי התיווך, אלא לקחת אחריות על פרנסתנו. אם ערוץ השיווק הזה יקר לנו, והוא אכן יקר, צריך לנצל את יכולותינו כדי למצוא ערוצי שיווק ישירים לצרכנים. בשנה האחרונה יצרנו בעין יהב מודל של מכירה ישירה במספר נקודות מכירה. בכוונתנו להרחיב את השיווק הישיר למקומות נוספים ואף להגיע ישירות לבתיהם של צרכנים. מהלכים אלו הגדילו לחקלאים את הפדיון ושיפרו את איכות המוצר שמגיע לצרכן כי הירק והפרי לא מתעכבים ימים במרכזים הלוגיסטיים של הרשתות.
התחום השני שטעון שינוי עמוק הוא התכנון. כל עסק כלכלי צריך תכנון מראש. לא ייתכן שחקלאים משקיעים מיליונים בגידול מסוים ואין להם שום מידע על תמונת השוק הצפויה בשנה הבאה. לא ייתכן שרשויות יתנו כספי מדינה בלי תכנון מראש. זה עלול להיות מרשם להצפת השוק בגידולים שונים מעל ומעבר ליכולת הקניה של הצרכנים.
בימינו אין אפשרות לחזור למשטר מכסות כפי שהיה בעבר. זה לא נכון, לא יעיל ולא ישים. במקום זאת יש להקים מערכת מידע מאורגנת בחסות מועצת הצמחים או ארגוני החקלאים שתרכז את המידע על צפי הגידולים בכל הענפים. זה נעשה כיום בחלק משולחנות המגדלים, אך לא בכולם. אם גוף רגולטורי יוכל לתת תחזית אמינה ושקופה של היקף הגידול והצריכה הצפויים, אני מניח שחקלאים רבים ימנעו מלגדל משהו שהשוק יוצף בו. היום כל אחד מגדל מה שהוא חושב שיביא לו פרנסה ללא כל מידע מוקדם. זהו סוג של הימור ובהימורים בדרך כלל מפסידים.
תכנון כולל יאפשר למקסם את היתרונות של כל אזור. אצלנו, לדוגמה, בערבה יש יתרון אחד בולט שהוא היכולת להקדים גידולים בגלל מזג האוויר. ניצול היתרון צריך להיות עיקרון מנחה. מעבר לכך הבחירה בגידולים מחייבת בדיקה חוזרת לפני כל תחילת עונה.
יש כמובן הרבה דרישות מוצדקות שצריך להפנות לממשלה החדשה: להפחית את העומס על החקלאים, בעיקר דרך המיסוי העודף על העסקת עובדים זרים, לתת הקלות לחקלאים בערבה שנושאים בעלויות יצור כבדות והובלה ארוכה, לסייע בהתמודדות עם האנדרלמוסיה בשווקי היצוא ועוד. אבל במקביל החקלאים צריכים להכיר בנכס היקר שניתן להם להתארגן לשיווק במשותף ולהתארגן דרך גופים גדולים שיכולים לספק כלים לשיווק ישיר לצרכנים במאסות גדולות, הגנה מפני קריסות כלכליות והשגת תגמול הוגן על עמל כפיהם. מניסיוננו - זה עובד!.

הכותב הוא מנכ"ל אגודת חקלאי עין יהב.
תאריך:  29/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדים זרים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נוילנדר
חלק גדול מ-190 מיליארד הדולרים הנגנבים מדי שנה ממחזיקי כרטיסי האשראי מקורו בהונאות המופצות ברשת האינטרנט. מהן ההונאות הנפוצות ביותר ואיך תתגוננו מפניהן?
אורן בן-טובים, בלה קליבנוב
הורים לילדים סוכרתיים בפרט ולילדים עם מחלות כרוניות בכלל, מוצאים עצמם עומדים מול צומת הדרכים - כמה "לשחרר את החבל" - כמה לאפשר לילד
רבקה שפק ליסק
לא ידוע מתי בדיוק התחדשה ההתיישבות באתר, אבל המטבעות מוכיחות רצף מימי אספסיאנוס עד ימי אדריאנוס
רחל חודדוב
מי שחווה פעם טיפול רפלקסולוגי חד-פעמי יכול להעיד על תחושת הרוגע והנועם יחד עם העירנות והאנרגיות החדשות שממלאות את הגוף לאחר הטיפול    כשהופכים את החוויה הנפלאה הזאת לטיפול ארוך טווח, מתגלה העוצמה האמיתית של הרפלקסולוגיה ככלי לשינוי משמעותי ועמוק בבריאותנו הפיסית והנפשית
ראובן לייב
מסעדתו הכשרה של מאיר אדוני רחוקה מלהזכיר את "כתית" המעולה והמיתולוגית שלו. האם זה בגלל מגבלות הכשרות, או שמא בשל הרחבת עסקים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il