X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על הקשר בין עונשו של "מברך" ה' בפרשת השבוע לבין משפט אייכמן, ומבט רחב יותר על עבירות אוניברסאליות הסותרות את כללי המשפט הטבעי
▪  ▪  ▪
לא ידע שאסור לרצוח? [צילום: AP]

בפרשתנו, פרשת אמור, מסופר על בן האיש המצרי ש"ברך" את ה' (קילל בלשון סגי נהור). התורה מספרת, כי בני ישראל הניחוהו במשמר "לפרוש להם על-פי ה'". פרשה זו מזכירה מאוד את פרשת מקושש העצים ביום השבת שבפרשת שלח, אשר גם לגביו נאמר, כי הניחוהו במשמר "כי לא פורש מה ייעשה לו". רש"י בפרשתנו מחבר בין שני המקרים אף מבחינה כרונולוגית וכותב, כי על-אף הריחוק בין הפרשות - שתיהן היו בפרק אחד.
והנה, למרות הדמיון בין המקרים מוצא רש"י לנכון להבחין ביניהם. בעוד שביחס למברך ה' מסביר רש"י, כי בני ישראל כלל לא ידעו מהו עונשו - הרי שביחס למחלל השבת מסביר רש"י, כי בני ישראל ידעו שעונשו מיתה אבל לא כיצד להוציאו להורג. מקור דבריו של רש"י הוא במסכת סנהדרין (ע"ח, ע"ב) שם גם מסבירה הגמרא, כי בני ישראל ידעו שעונשו של המחלל שבת במיתה לאור הפסוק בפרשת משפטים: "מחלליה מות יומת". וכך הוא לשון הגמרא שם:
"כדתניא: יודע היה משה רבינו שהמקושש במיתה, שנאמר 'מחלליה מות יומת', אלא לא היה יודע באיזו מיתה נהרג, שנאמר 'כי לא פורש' וגו' אבל מגדף לא נאמר בו אלא לפרש להם על-פי ה', שלא היה משה יודע אם הוא בן מיתה כל עיקר אם לאו".
מה ביקשה תורה, או שמא נאמר: מה ביקשו חז"ל, ללמדנו בהבחנה זו? נציין, כי הלשון שנאמרה במחלל שבת ("כי לא פורש מה יעשה לו") רומזת לחוסר ידיעה משמעותי יותר מאשר במברך ה' ("לפרוש להם על-פי ה'"), ולפיכך שאלה זו מקבלת משנה תוקף.
הסבר אפשרי להבחנה זו יכול לעלות מתוך לימוד אחד מעקרונות היסוד של דיני הענישה במשפט המודרני - איסור חקיקה רטרואקטיבי וממילא גם ענישה רטרואקטיבית. בשיטות משפט מודרניות, נמנע המחוקק מלקבוע חוקים עונשיים בעלי תחולה רטרואקטיבית. תחולת חוקים בעלי אופי פלילי הינה מכאן ולהבא בלבד. בהתאם נקבע בסעיף 3(א) לחוק העונשין: "חיקוק היוצר עבירה לא יחול על מעשה שנעשה לפני יום פרסומו כדין או יום תחילתו, לפי המאוחר". ייתכן שהביטוי אותו טבעו חז"ל, "אין עונשין אלא אם כן מזהירין", מתייחס גם לעקרון זה.
חז"ל, אשר היו ערים לקיומו של עיקרון חשוב זה, נתקלו בקושי: היאך נענש מקושש העצים על עבירה שלא הייתה ידועה או שלא היה ידוע עונשה במועד ביצוע המעשה? על-מנת להימלט מקושי זה הניחו חז"ל, כי בני ישראל ידעו כי עונשו של המקושש במיתה. בני ישראל לא ידעו היאך יש להמית את המקושש, ודבר זה בלבד התחדש בפרשה זו.
ומה ביחס למברך ה'? מדוע בהתייחס למברך ה' לא נמנעו חז"ל מלייחס לתורה ענישה רטרואקטיבית? דומה, כי התשובה לשאלה זו נעוצה בהבחנה בין חוקים למשפטים, עליה עמד רב סעדיה גאון. חוק הוא מצווה שטעמה אינו ידוע. משפט הוא מצווה שטעמה ידוע וברור. בלשון מודרנית ניתן לכנות את המשפטים "מוסר טבעי"; בלשונם של חז"ל אלו מצוות בני נח.
העיקרון לפיו אין להעניש את האדם על עבירה שלא נחקקה, נכון רק במקום בו החוטא לא יכול היה להבין מדעתו, כי המעשה שעשה אסור הוא. במקום בו המעשה שנעשה סותר את כללי המוסר הטבעי, ניתן לענוש את החוטא גם בדיעבד. הצידוק לפיו לא יכול היה לדעת את האיסור או את עונשו, אינו יכול לעמוד לו. חומרת החטא ולפיכך גם חומרת העונש אמורים להיות נהירים לחוטא גם ללא חוק הכתוב עלי ספר.
לימים יטען הצורר אדולף אייכמן במשפטו, כי למדינת ישראל אין רשות להעמידו לדין לפי החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם (1951), הואיל וחוק זה נחקק באופן רטרואקטיבי ובהתייחס לתקופה שלפני קום המדינה. ואולם בית המשפט העליון (ע"פ 336/61) דחה טענה זו בשם קיומו של המוסר הטבעי.
"ברכת" ה' היא אחת משבע מצוות (איסורים) בני נח. לפיכך בהתייחס ל"ברכת" ה' לא הייתה לחז"ל כל בעיה עם הענישה למפרע. אף אם לא צוו בני ישראל מעולם על ברכת ה', ניתן היה להעניש את מברך ה' במיתה.

הכותב הוא שותף במשרד מאיר מזרחי ושות'. המאמר פורסם במקור בגיליון 5 של "שו"ת ועוד", עלון המשפט העברי של ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  01/05/2015   |   עודכן:  01/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אדולף אייכמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ענישה רטרואקטיבית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם לכותב קשר דם לאלי סעדון, שה
נזכרתי  |  1/05/15 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שכטר
כל אחת מההנהגות המיוחדות לכל אחד משבעת השבועות של ספירת העומר, מלמד כיצד צריך לנהוג מנהיג יהודי אמיתי: מהתחשבות באנשיו, דרך סבלנות ועד נחישות
איתמר לוין
מה שעשו הטורקים לארמנים היה רצח עם    הפונדקאות בנפאל היא סחר בבני אדם    למשה כחלון אין מושג על מה הוא מדבר    העסקנים החרדים חוששים שצאן מרעיתם ייצא לעצמאות    מדוע המפלגות הערביות אינן שותפות לגיטימיות לממשלה    ותנחשו מי העלה את האמת על ראש שמחתו
איתמר לוין
זהו קו ההגנה האמיתי של המשטרה מול טענות יוצאי אתיופיה לגזענות: החבר'ה שלנו מרביצים גם לישראלים, לערבים ולעובדים זרים; נכון שאנחנו חכמים בעיקר על חלשים, אבל זה לא משהו אישי נגדכם
עמי דור-און
נראה כי לאחר הקמת הקואליציה החדשה והכניעה המוחלטת שנכנע גוליית נתניהו החפץ מאוד בשימור שלטונו, יתחיל עידן חדש של "מאבקי שבת"
מנחם רהט
השבוע מלאו 95 שנה לוועידת סן-רמו, שבה חתמו אומות העולם לראשונה מאז חורבן הבית, על קושאן בינלאומי בדבר בעלות העם היהודי על ארצו – מהלך בקנה מידה היסטורי, שבעטיו פסק ה'אור שמח' כי פקע תוקפן של שלוש השְבועות, שמנעו, לדעת חוגים מסוימים באורתודוקסיה דאז, שיבה לארץ ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il