X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביוני הקרוב ייערכו בטורקיה בחירות היסטוריות לפרלמנט מה יהיו תוצאות הבחירות שיכריעו את עתידה הפוליטי של המדינה? והאם הפרויקט של ארדואן לרכז בידיו את סמכויות השלטון עשוי להיתקל במכשול לא צפוי - הכורדים?
▪  ▪  ▪
יבצע שינויים? ארדואן [צילום: AP/Rebecca Blackwell]

ב-7 ביוני יתקיימו בטורקיה בחירות היסטוריות לפרלמנט. הבחירות הקרובות עשויות להכריע את עתידה הפוליטי של המדינה, כאשר הנשיא ארדואן, שהפך מאז עלייתו לשלטון כראש ממשלה ב-2002, מתכוון לבצע שינויים חוקתיים שיעניקו לו סמכויות נרחבות ויהפכו את טורקיה מדמוקרטיה פרלמנטרית למשטר נשיאותי בראשותו. בשנים האחרונות העבירה הממשלה בראשות מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), בראשה עומד ארדואן, החלטות שהעמיקו את אחיזתה של הממשלה במערכת המשפט והעניקו סמכויות נרחבות יותר למשטרה ולמנגנוני המודיעין, כצעד שהגביל את החרויות הפוליטיות במדינה באופן משמעותי. כדי להרחיב את סמכויותיו כנשיא ולהמשיך בתהליך הסירוס של הדמוקרטיה הטורקית, ארדואן תלוי בכך שמפלגת הצדק והפיתוח תצליח לזכות ברוב מוחלט בבחירות הקרובות (מעל לשני שלישים מהמושבים בפרלמנט). ארדואן עמד בראש המפלגה עד 2014, אז נבחר לכהן כנשיא המדינה, אך הוא ממשיך להחזיק בהשפעה רבה על עמדותיה.
אמנם, מפלגת הצדק והפיתוח צפויה לשמור על כוחה כמפלגה החזקה בפרלמנט. אלא שהפרויקט של ארדואן לרכז בידיו את סמכויות השלטון עשוי להיתקל במכשול לא צפוי: הכורדים. על-פי סקרים שנערכו לאחרונה בטורקיה, המפלגה הכורדית החדשה, מפלגת העם הדמוקרטית (HDP), עשויה להיות זו שתשלול מארדואן ומפלגתו את הרוב המיוחל. כל זאת בתנאי שתצליח לעבור את אחוז החסימה הגבוה בטורקיה, העומד על 10 אחוזים. כרגע, על-פי הסקרים, נראה כי המפלגה מתנדנדת באזור זה, אך אם תצליח במשימה, היא תוכל להוות את לשון המאזניים ולמנוע מארדואן את האפשרות לערוך שינויים בחוקה הטורקית, שכן כל מפלגות האופוזיציה האחרות מתנגדות אף הן לשינויים שמתכנן הנשיא. האופטימיות בקרב תומכי ה-HDP נובעת בין היתר מהעובדה כי בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשנה שעברה הצליח המועמד הכורדי ומנהיג המפלגה, סלהטין דמירטס, לזכות ב-9.7 אחוזים ולגרוף קולות גם באזורים שמחוץ למחוזות הכורדיים. בראיון שנערך עמו לפני מספר שבועות הבטיח דמירטס כי מפלגתו תהיה "חלום הבלהות של הסולטן", ברמז לשאיפותיו של ארדואן.
עד עתה, נכנסו הכורדים לפרלמנט הטורקי כמועמדים עצמאיים כיוון שלא הצליחו להוות גוש פוליטי גדול מספיק כדי לעבור את אחוז החסימה. ב-2012 הוקמה ה-HDP כמפלגת גג שתאחד את הכורדים, והחלה לפנות גם לקהלים חדשים, מחוץ לאזורים הכורדיים. הכורדים הבינו שכדי להיכנס לפרלמנט ככוח משמעותי, הם יהיו חייבים להרחיב את בסיס התמיכה שלהם ולפנות לאותם חלקים בציבור הטורקי שחולקים איתם אינטרסים וערכים משותפים. זאת לאחר שהממשלה בראשות ה-AKP דחתה את קריאתם להורדת אחוז החסימה. ואכן, מצע המפלגה, שפורסם בחודש אפריל האחרון, חורג בהרבה מעיסוק בזכויות הכורדים בלבד, וכולל התייחסות, בין היתר, לסוגיות של זכויות עובדים, זכויות הקהילה הגאה ואיכות הסביבה.

האזרחים החלו להתלבט

הכורדים למעשה מנסים למצב את עצמם כאלטרנטיבה ליברלית, מתקדמת, לאופוזיציה הטורקית הכושלת, ומקווים שהקהל הצעיר והחילוני בטורקיה ייתן בהם אמון. בראיון שנערך בחודש שעבר טען דמירטס כי "אנשים שמעולם לא חשבו שיצביעו עבורנו כעת מתלבטים", ואמר כי המפלגה שואפת לזכות ב-15 אחוזים מהמושבים בפרלמנט. מה שעוד עשוי לשחק לטובתה של ה-HDP הוא העובדה כי המשא-ומתן בין הממשלה לבין ארגון המחתרת הכורדי ה-PKK תקוע מזה מספר חודשים. עובדה זו עשויה להגביר את התמיכה במפלגה על חשבון מפלגת השלטון, שבאופן אירוני נהנית מתמיכה מצד רבים מהכורדים. הכורדים מקווים גם כי מאבקים פנימיים בתוך ה-AKP שצצו בחודשים האחרונים יחלישו את כוחה.
אך למרות האופטימיות, המהלך הכורדי הוא למעשה הימור מסוכן. אם לא תצליח המפלגה לחצות את רף ה-10 אחוזים, מי שתזכה במושבים של האזור הכורדי היא המפלגה שתזכה במקום השני מבחינת מספר הקולות. על-פי כל התחזיות, מי שתרוויח במצב כזה תהיה מפלגת הצדק והפיתוח, מה שרק יחזק את ארדואן במסעו לעבר שלטון אבסולוטי. לא זאת בלבד, הכורדים יישארו לראשונה ללא כל ייצוג בבית המחוקקים. כמו-כן, המפלגה הכורדית כבר מצאה את עצמה מותקפת מכל הצדדים. מפלגות האופוזיציה האחרות גינו את ראשי המפלגה על כך שנמנעו מלתמוך בתנועת המחאה העממית שפרצה בעקבות אירועי פארק גזי ב-2013, וכן על כך שנמנעו מלבקר בחריפות את ארדואן סביב פרשות השחיתות שנחשפו בשנים האחרונות. מן העבר השני, גורמים בממשלה ובמפלגת ה-AKP האשימו את ראשי המפלגה כי הם למעשה עושי-דברם של מנהיגי ה-PKK. ביקורת כלפי המפלגה נשמעת גם מקרב הכורדים עצמם, כאשר לא כולם מרוצים מהניסיונות לחזר אחר קהל הבוחרים הרחב על חשבון השאיפות הלאומיות הכורדיות, ויש הרואים בכך פשרה אידיאולוגית בלתי מקובלת שנועדה להשיג יותר קולות בבחירות.
רבים העלו גם את השאלה, מה יקרה אם המפלגה תיכשל? דמירטס טוען כי אין למפלגה "תוכנית חלופית" וכי בכל מקרה היא תמשיך לפעול כתנועה פוליטית גם אם תישאר מחוץ לפרלמנט. מנהיגים אחרים במפלגה רמזו כי הכורדים יחזרו לדרוש את זכויותיהם באמצעות "מחאה עממית". ישנן גם תנועות כורדיות שמתכננות להקים "פרלמנט עצמאי" בבירה הכורדית דיארבקיר. הסיכון בכשלונה של ה-HDP, אם כן, הוא לא רק בהסרת המכשול בפני השתלטותו הסופית של ארדואן על מוקדי השלטון בטורקיה, אלא גם התדרדרות מחודשת במאבק האלים בין ממשלת טורקיה לכורדים.

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
תאריך:  13/05/2015   |   עודכן:  13/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכורדים יבלמו השתלטות ארדואן על טורקיה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכורדים מהווים למעלה מ 20%
בני בנקר  |  13/05/15 14:35
2
תלמד מהדמוקרטיה הישראלית.
עצה לארדואן.  |  13/05/15 16:32
 
- לחילופן תוכל לבחור באלטרנטיבה
בני בנקר  |  13/05/15 17:33
 
- זה היה באירוניה.
אתה צודק לחלוטין.  |  13/05/15 18:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ת. יעקב, מ. בריל, כ. כהנא
מחקר ישראלי חדש בדק האם בעלי מגבלה שכלית התפתחותית מקבלים שירותי פיזיותרפיה כפי שמגיע להם על-פי חוק
אבי בליזובסקי
חליפת מכתבים בין ראש הממשלה הראשון לפרופ' עמוס דה שליט, מהמדענים החשובים בארץ בראשית ימיה של המדינה, זורקת אור על מה שחשב "הזקן" על מחשוב וטכנולוגיה
מגזין הטכניון
פרופסור שמעון גפשטיין, שהכפיל את תוחלת החיים של צמחי מאכל, על הסכנה הטמונה בהתנגדות להנדסה גנטית
אתר זווית
כיצד מתמודד חוקר ישראלי-ארגנטינאי, נצר למשפחת מגדלי בקר, עם העדויות הרבות למחיר הסביבתי של תעשיית הבשר?    פרופ' מרסלו שטרנברג שוטח את התלבטויותיו של אקולוג חובב בשר בהרצאה במסגרת סדרת "אתנחתה" של אוניברסיטת ת"א
חאתם עיישה
את קרם ההגנה משמש יש למרוח חצי שעה לפני חשיפה לשמש    תמיד ישנו אחוז מסוים של קרינה שחודר את הקרם    בדרך-כלל כל הקרמים מסנני הקרינה המיועדים לילדים מומלצים מגיל חצי שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il