X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ירושלים שלא היכרתם: בין מסורת למודרניות, בין קודש לחול אתנית, רב תרבותית ועדתית - עיר של זהב ושל בתי קפה על כך ברשימה הבאה שלפניכם
▪  ▪  ▪
התגלמות הקדושה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

יום ירושלים, שחל היום, הסב את תשומת הלב לכמה מאפיינים חדשים של העיר. אין ספק ירושלים היא בראש ובראשונה סמל התגלמות הקדושה, משכנם המרכזי של הר-הבית והכותל המערבי. ירושלים היא עיר של חצרות אדמו"רים, שאלפי חסידים מסתופפים בצילם. אך יש גם ירושלים של חול. עיר של תרבות, מרכז פריחתם של מוסדות יצירה ואמנות. בית הסופר, בית ש"י עגנון, הספריה הלאומית, תיאטרון ירושלים, החאן הירושלמי ועוד מככבים בגלריה העירונית.
ויש גם ירושלים של שימור מבנים היסטוריים. בית אנה טיכו, בית הרב קוק, מעיין שטוב ואחרים המפארים את הבירה ומהווים נכס מיתולוגי שלה.
בניגוד לתל אביב, עיר ללא הפסקה, ירושלים היא עיר של פסק זמן. חילונים רבים, גם אם אינם מודעים לקדושתה של ירושלים, מודעים לייחודה הרוחני. צניעות, ענווה, סבלנות וערבות הדדית הן מתכונותיה הבולטות של העיר, אשר נובעות מאופיה הדתי. תכונות אלה מקנות תווי פנים ייחודיים לאוהביה, בעלי צביון ירושלמי. מעבר למחמאה אישית, זהו תואר כבוד שמעניקה להם העיר.
ירושלים של ספל וספר
לעומת זאת,ירושלים שינתה את אופיה והיא כבר לא מה שהייתה פעם. רוח המודרנה חדרה אל העיר, גם למעוזים המסורתיים ביותר.
כך למשל עבר שוק מחנה יהודה מתיחת פנים לא רק פיזית, אלא גם מבחינה עיצובית. לצד חנויות טבע ותבלינים אקזוטיים, בדומה למרכז העיר יש בשוק בתי קפה, בשילוב חנויות אופנה בסגנון בוטיק. בנוסף לכך יש בשוק חנויות למוצרי נוי ויודאיקה.
מהפכה זו של שילוב מסורת ומודרניות לא פסחה גם על השכונות החרדיות המובהקות, מאה שערים וגאולה, שהפכו למדרחוב של החרדים, ואף הן מתהדרות בחנויות אופנה מודרניות, חנויות לעיצוב הבית ולמוצרי יודאיקה מגוונים. תופעת הקניונים החרדיים, המשלבים בין כתליהם קניות ובילוי, כדוגמת קניון שפע וסנטר 1,מסמלת גם היא מהפכה בעולם החרדי בכלל ובירושלים בפרט. ואחרון אחרון: מי חלם על מכללות חרדיות, הצצות כפטריות אחר הגשם, הן לגברים והן לנשים, ומבטיחות להם תעסוקה בתחום עולם המחשוב וההייטק?
מנגד גישת הציבור החילוני לירושלים מצביעה על התפלגותו לשלוש קטגוריות: אוהבי העיר, יורדיה והנשארים בה בעל כורחם (מסיבות פרנסה, דיור חינוך ועוד).
שני האחרונים - היורדים והנשארים בעל כורחם - משמיצים את העיר ומכנים אותה עיר חרדית ולא נקייה. למרות מוסדות התרבות ובתי הקפה הרבים בה, שזכו לאחרונה לפריחה מחודשת - כמו גם השיפור ברמת הניקיון ודו הקיום בין האוכלוסיות השונות - נראה כי המקטרים הסדרתיים כבר סימנו אותה ואינם חוסכים ממנה את שבט לשונם. ואומנם, מרכז העיר ההומה צעירים רבים מפריך את הדיעה הרווחת על עזיבתם את העיר ועל ההגירה השלילית.
דומה כי אופיה המקודש של העיר על סמליה הדתיים - הכותל, שכונת מאה שערים החרדית ובתי הכנסת השוקקים בנחלאות האוריינטלית והציורית - לצד נוף סטודנטיאלי ובתי סטודיו לאמנות - המשמשים מקור משיכה לתיירים ולחילונים רבים, דוחים את האחרים.
הדבר מזכיר את הסיפור על אותו חסיד שפנה לרבו, בטענה שאינו סובל את העיר. אמר לו רבו: שמא ירושלים אינה סובלת אותך? אכן, לא הכל שחור בירושלים.
זוכרים את אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים החרדי הקודם? ובכן. לפחות הממצאים החדשים של מחקרי 'מכון ירושלים' מחמיאים לו ולעירנו.
מתברר שהשנה האחרונה לכהונתו, שנת 2008, הייתה שנת שיא מבחינת התיירות, וגם ההגירה השלילית הייתה במגמת ירידה. נראה שניר ברקת, ראש העירייה, ממשיך במגמה זו.
עם זאת המסעדות הפתוחות בשבת, כמו גם החנויות לממכר בשר לא כשר, המתפשטות בעיקר בעקבות עליית הגויים מרוסיה, אינן מוסיפות כבוד לצביונה של העיר, בירת יהדות הארץ והתפוצות.

תאריך:  17/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
נעמה בן-דוד-טרבלסי
לרוב שבועות הוא החג המסוכן ביותר קלורית מכל החגים, הוא כל-כך עשיר בחמאה, שמנת וגבינה צהובה, ובמילים אחרות החג המוקרם    אפשר להכין שולחן חג אחר, עשיר בטעם וצבע ודל בקלוריות שאחריו נהיה פטורים מרגשות אשם, ומה שבטוח נרגיש הרבה פחות כבדים
גלית יצחק-אוגנוב
אסם השיקה לקראת חג השבועות חידושים ומתכונים בהם: קינוחי כוסות, פסטה בצורת שיבולים, רוטב עגבניות ללזניה, ויניגרט בלסמי וויניגרט הדרים וקרוטונים אפויים לסלט בתיבול ביתי
יצחק מאיר
יואל רפל
הסיבה לשמו ולעיטוריו של השער דרכו נכנסו הצנחנים לעיר העתיקה, היום לפני 48 שנים, שנויה במחלוקת בין אגדות עם - מימי קדם ועד ימינו אלה
הרב אבישי אלבוים
השליש האחרון של ספירת העומר מיועד להוציא מן הכוח אל הפועל את הטוב עליו עמלנו בשני השלישים הראשונים    גם המדינה עברה שני שלישים מן הדרך אל המאה הראשונה שלה, וגם בה יש לעבור לקומה הבאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il