X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלקים גדלים בציבור סבורים שהאקטיביזם השיפוטי הפך מניסיון מוגבל לתקן מספר עיוותים או חוסרים בגלל העדר חוקה, לסרטן תפעולי שמסרס בתואנות שווא את סמכויותיהם ומעמדם של רשויות הממשל האחרות. אינני אוהב את השימוש הקלוקל שעושה ברק בהיסטוריה הגרמנית כדי להגן על שיטתו
▪  ▪  ▪
אהרן ברק. דרכו אינה מקובלת על הציבור [צילום: משולם לוי]

אני עוקב אחר ההדים בתקשורת לתוצאות הבחירות האחרונות ולגלים העכורים שמעוררות תוצאות אלה בראש וראשונה באופוזיציה ובין תומכים מובהקים שלה. קבוצה אחרת שמשמיעה קולות של חוסר שביעות רצון וחוסר נחת מן התוצאות ומחילופי הגברי הפוליטיים, הם אלה שחוששים או מבינים שאלה יובילו להחלשת מעמדם הציבורי או לצמצום השפעתם בציבור.
דוגמאות אחדות לביטויים אלה הראו לנו הרצוג - כאשר מיהר לרוץ לדימונה ולהראות עצמו במעמד השובתים שם, לבקר במלוא עוצמת תקיפותו החדשה את... נתניהו כמובן, ולהבטיח הרים וגבעות כאשר... יהיה בשלטון. כאילו לא הוא ומפלגתו אחראים גם הם למציאות בדימונה וכאילו יש בדברים שהוא אומר ובמעשים שהוא אינו עושה כדי לעזור במשהו לתושבי דימונה. הרצוג לא הפנים שהחלטתו להשאר באופוזיציה ולא להצטרף לממשלת אחדות, סרסה את יכולותיו להיות גורם קונסטרוקטיבי בניהול המדינה; אם לא בכל התחומים, אזי לפחות בחלק מהם.
דוגמה אופיינית אחרת סיפק לנו הנשיא לשעבר פרס, במאמציו ההרואיים להגן על מרכז פרס לכל דבר מלבד השלום, ע"י ניצול קשרים אישיים, פרסום, מעמד והכרויות שרכש לעצמו בשנותיו בפוליטיקה ובתפקידו האחרון כנשיא כשהמטרה המוצהרת היא ביסוס כלכלי של המוסד. אין ספק שלפרס השפעה לא מבוטלת בציבור, אבל מרכז פרס הוא מנגנון רב-זרועות ורב חיילים לפרסום והפצת משנותיו של פרס, דעותיו והשפעתו כחלק מהאופוזיציה לממשל הנבחר של נתניהו. גם בגיל מופלג ולאחר שסיים את תפקידו הפוליטי הרם ביותר, פרס אינו עוסק בזוטות ומחפש דרך להוביל את העם היושב בציון בדרכו הנפתלת, שאותה מסמלים הסכמי אוסלו, ואותה דחה העם פעם אחר פעם כאשר התבקש לתמוך בפרס ובתוכניותיו המדיניות. זה לא "עוקף בג"ץ", זה "עוקף כנסת וממשלה", אבל במוסר הציבורי ההוטנטוטי שלנו זה לגיטימי, לפחות באופוזיציה.
הבוקר קראתי את דבריו "מאירי העיניים" של אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון, ומחולל הקרע בציבור ביחסו לבית המשפט העליון בכלל ולתיפקודו כבג"ץ בפרוט. גם הוא כבר אינו קוטל קנים בגילו, אבל גם הוא אינו מוכן להשלים עם העובדה שאפשר ודרכו אינה מקובלת על הציבור, ובית המשפט הרי נועד לשרת את הציבור ולא להאדיר את שמו של ברק. ברק מגייס לעזרתו את ימיה האפלים של הדמוקרטיה הגרמנית שהעלתה לשלטון את המפלגה הנציונל-סוציאליסטית, שלימים הפכה לגרמניה הנאצית. ברק שוכח עם זאת, שלא השיטה הפרלמנטרית כשלה בגרמניה, אלא מוסר העם. השיטה נוצרת על-ידי העם והיא תואמת את רצונותיו. ואם יחפוץ לשנותה - ישנה. העם חזק תמיד מהשיטה. דווקא העובדה שחלקים גדלים והולכים בציבור סבורים שהאקטיביזם השיפוטי הפך מניסיון מוגבל לתקן מספר עיוותים או חוסרים בגלל העדר חוקה, לסרטן תפעולי שמסרס בתואנות שווא את סמכויותיהם ומעמדם של רשויות הממשל האחרות. והרי יסוד המשטר הדמוקרטי הוא בהפרדת רשויות, תיחומן ויצירת איזונים ובלמים ביניהן. אינני אוהב את השימוש הקלוקל שעושה ברק בהיסטוריה הגרמנית בכדי להגן על שיטתו שלדידי גם היא חרגה כבר מן הרצוי לנו.
עם מינויה של איילת שקד לשרת המשפטים בממשלה הנבחרת, מורגשים עוד ועוד זרמי מעמקים המכוונים לשמר את מוקד הכוח האופוזיציוני הזה כעלה תאנה אידיאולוגי, וכמכשול ממשלי מרכזי בדרכה של ממשלה שאינה נמנית על הברנז'ה. המגויס הבכיר ביותר הוא כמובן ברק. גם מחולל המחלוקות, גם מוציאן לפועל המובהק ביותר והבכיר ביותר וגם האב הרוחני של האידאות העומדות בבסיסן וחותרות לרבע את המעגל בניסיון לקיימן מול ביקורת ציבורית הולכת וגוברת. ולצד הדוגמאות הקודמות, אנו נתקלים בדוגמאות גרועות הרבה יותר מסוגו של השר לשעבר פריצקי, שכדרכו בקודש מנהל את הדיון הציבורי באמצעות ניבולי-פה דברים בוטים חסרי יסוד עובדתי והרמת קול כתחליף להנמקות של ממש. אין ספק שהברנז'ה מתארגנת להגנה על האינטרסים הפרטניים שלה, והממשלה והקואליציה יעמדו בפני מבחנים לא קלים, ובכלל זה המבחנים האולטימטיביים של הדמוקרטים הדוגלים בניהול אנרכיסטי של המדינה, דרך הרחוב.
לכאורה, דבר והיפוכו; ואכן כך. דמוקרטיה אינה אנרכיה, ושלטון הרחוב הוא אנרכיה במיטבה. אלא שחוגים אליטיסטיים אינם מכירים בדמוקרטיה שאינה משרתת אותם או אינה פועלת לפי משנתם. הם אמונים על "תורת המהפכות" ויודעים היטב שליצירת סדר דרושה שותפות של רוב מכריע של הציבור, וליצירת אנרכיה דרוש מיעוט מיליטנטי ועקבי שמוכן לשכוח את כל העקרונות הדמוקרטיים כאשר הם מפריעים לו להשיג בכוח את אשר הוא אינו מצליח להשיג באמצעות הבחירות בקלפי. אם יש סכנה לדמוקרטיה, מלבד חוסר תפקוד בולט של מוסדותיה או שחיתות רחבה בכל המנגנונים השלטוניים, הרי זה הניסיון להשתמש בחופש הדיבור, ובכבוד האדם וחירותו ליצירת פרובוקציות ברחובות, שמנגנוני השליטה של המדינה, יתקשו או לא יוכלו להתמודד עימן ללא שימוש בכוח רב. ואז מפרקים אותם מנשקם ומיכולותיהם באמצעות בתי המשפט, חופש הדיבור וכוב האדם וחירותו.
נדמה לי שבנאום הראשון שנשאה שרת המשפטים החדשה, שקד, אמרה היטב את הדברים הנכונים: חייבים להחזיר למקומו הנכון את האיזון בין שלושת זרועות השלטון - מחוקקת, מבצעת ושופטת. זהו אחד התפקידים המרכזיים שלה, כפי שאני רואה זאת.
אין להניח לאף אחת מרשויות השלטון להגדיר לעצמה באופן בלעדי את גבולות סמכויותיה. ולכן, יש לזרז חקיקה שתעגן עיקרים אלה בכתובים. תורות בע"פ הן במקרה הטוב "הוראות-שעה" שזמנן מוגבל עד מוגבל מאוד. ישראל חייבת להתחיל במאמץ ממלכתי מאורגן להכנת חוקה, כאשר אחד הקוים המנחים לחקיקה יהיה מגילת העצמאות ואחר יהיה הסתמכות מירבית על התרבות היהודית והחוק היהודי לשם כך אנו מגדירם את ישראל כמדינה יהודית. איננו חייבים בעניין זה דבר לשום ציביליזציה אחרת, פשוט משום שאיננו נופלים מוסרית ולוגית מציבילזציות אחרות; אם כבר אזי עולים עליהן. יש לקבוע מסגרת זמן של נניח חמש שנים להשלמת המשימה, ולהתקדם בה באמצעות סדרה של חוקי יסוד, שכולם יאוגדו למסמך-על אחד אם מבוא אינטגרלי משותף אחד. צריך להפסיק לפחד, להפסיק להצטדק, ולהפסיק "להתבייש". במקום שאפשר או צריך ללמוד מאחרים, אין סיבה לא לעשות זאת; לא חייבים להמציא את הגלגל.
מה שאני מנסה לומר בעצם בשורות אלה, שהוויכוח הציבורי סביב בית המשפט העליון ודרכי התנהלותו, אינו ויכוח משפטי, אלא ויכוח מהותי ועמוק יותר על אופיה ומהותה של מדינת היהודים בארץ-ישראל. ויכוח זה אינו על הגמוניה סקטוריאלית כזו או אחרת, או על השאלה למי נידמה יותר לארה"ב, אירופה או גרמניה, אלא מי אנחנו רוצים להיות כארגון ריבוני יהודי. מנקודת ראות זו, הדברים יראו לאחדים כאיום חמור על רצונם להתנחל כיהודים חילונים ב"ניו-יורק" הקטנה שבמזרח התיכון, ליד יפו. ויכוח זה עוסק בשאלות היסוד העמוקות ביותר: מי אנחנו? מי אנו רוצים להיות? מדוע אנחנו כאן? מהי ציונות בימינו? מה מהותי ומה קוניוקטורלי בהוויה שלנו, ומה ההבדל בהתנהלות מול כל אחד מאלה. האם נכון להתלכד לעם אחד, ואם כן כיצד עושים זאת, או שעדיף לקיים מסגרת של פדרציה שבטית, וכביכול רב-תרבותית, ועד כמה יש להתיר לשבטיות זו "להתפרע"1.
שאלה נוספת נוגעת ליחסי הקהילה היהודית בישראל עם תפוצות ישראל שממשיכות להעדיף משהו אחר במקומות אחרים. ואולי אם יתהווה כאן השינוי האמור, יתהווה גם אלם שינוי בעל אופי דומה. כיום ישראל היא הכוח היוזם והמניע ביהדות העולמית, היחיד שיש לו שליטה על כל מרכיבי החיים היהודיים. ומה דינם של ישראלים יורדם? ריבונות מחייבת זו עובדה מעשית והיסטורית; השאלה היא מחייבת את מי ולמה.
מבלי שנפתור שאלות אלה - והפתרון שינוסח עתה יהיה בהכרח זמני, מפני שההיסטוריה דינמית - לא נוכל להגיע להכרעות בעיצוב דפוסי חיינו כאן, ומטבע הדברים גם לא נוכל לחנך כהלכה את הדורות הבאים. נוכל ללמד אותם מתמטיקה, אבל נתקשה לענות על השאלה אם מתמטיקה היא המקצוע החשוב ביותר בתוכנית הלימודים שלנו.
אילו יכולנו לעשות זאת בשלוש שנים, ולהגיע לשנת ה-70 לעצמאות עם חוקה שאושרה ע"י משאל-עם, היה זה הישג פנומנלי, בהתחשב בנקודת המוצא העכשווית. אבל גם אם נגיע לכך ביום העצמאות ה-75, יהיה זה הישג מרשים ביותר.

1. להערכתי, רוויזיה בעם היהודי מחייבת גם טיפול בחלקים המאמינים שומרי המצוות וגם בחלקים החילוניים. בתחום הדתי השליטה צריכה להיות בידי חכמי ההלכה, ולשם כך, והדברים נאמרו כבר יותר מפעם אחת בשנים האחרונות, בכלל זה ע"י רבנים מוכרים, צריך לחדש את ימי הסנהדרין. תפקידו המרכזי של סנהדרין יהיה להגמיש ולאחד את הפרשנות ההלכתית של כתבי הקודש לצרכי השעה והזמן. חייבים לסנכרן את כל המערכות, בכדי להבטיח כושר הסתגלות שהוא תנאי לשרידות בעולם משתנה. אבל זהו דיון נפרד.
תאריך:  20/05/2015   |   עודכן:  20/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפופוליזם והצביעות - ל"הגנת הדמוקרטיה"
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
אהבתי.
שמ  |  20/05/15 18:49
 
- ראשית, שמח בשמחתך...
רפי לאופרט  |  21/05/15 09:10
2
על שרת המשפטים החדשה לבצע
בני בנקר  |  21/05/15 14:35
3
השופטים הזדרזו לתמוך בהיטלר
jdt  |  22/05/15 11:01
 
- ברק מקבל פרסי יוקה מנאצי
בן סירא  |  23/05/15 17:27
4
היהפוך כושי עורו
באום  |  22/05/15 15:46
5
ברק ומרעיו הרסו את הדמוקרטיה1
צרצר  |  23/05/15 10:27
 
- תגובה לצרצר
אבי מאיר  |  24/05/15 12:32
 
- תודה על המחמאה
צרצר  |  24/05/15 19:11
 
- המצאת ״דמוקרטיה״ משלך...
אחד העם  |  1/07/15 14:13
6
ברק ומרעיו הרסו את הדמוקרטיה2
צרצר  |  23/05/15 10:46
7
ברק ומרעיו הרסו את הדמוקרטיה3
צרצר  |  23/05/15 10:56
 
- רק היום הזדמן לי לקרוא
רפי לאופרט  |  25/05/15 08:36
 
- אשרי המאמין. נתניהו מפחד
בני בנקר  |  25/05/15 10:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
"בשנים האחרונות גובר הרושם שחל טשטוש בתפיסה זו    דומה שקבלת ההחלטות אינה מצויה בידי נבחרי העם אלא בידי המשפט. אני שותפה לדעה הזאת"
עידן יוסף
אמרה לעמיתה הרומני: "גאה בבית המשפט העליון; הוא מהמובילים בעולם ושופטיו מצוינים"    שר המשפטים צחק כששמע שבישראל בג"ץ מבטל חוקי פרלמנט
איתמר לוין
שתי סוגיות משפטיות מהותיות צפויות לעלות על שולחנה של הממשלה החדשה: פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה, והרכב הוועדה למינוי שופטים. למרות שאין ביניהן קשר ישיר, קידומה של הראשונה עשוי לייתר במידה רבה את הטיפול בשנייה
איתמר לוין
רק בישראל חוות הדעת של היועץ מחייבות את השרים וביכולתו להציג בבית המשפט עמדות מנוגדות לשלהם    בארה"ב, גרמניה ובריטניה יכולה הממשלה לפנות לייעוץ משפטי חיצוני
איתמר לוין
התראיינה לבטאון מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין    מגדירה את המלחמה בשחיתות כחובה אלמנטרית    מתנגדת לאג'נדה אקטיביסטית או שמרנית: "צריך לבוא בפתיחות לכל דבר"    מביעה תקווה שהקודקס האזרחי יחזור לדיון    עומדת על ההתנגדות למשוב השופטים
רשימות נוספות
ברק: להרחיב ההגנה על הקניין  /  איתמר לוין
ביהמ"ש: המשטרה הפעילה סוכן ויצרה עבריינים  /  איתמר לוין
"בית המשפט רשאי לבטל חקיקה ראשית"  /  איתמר לוין
פירוס בבג"ץ   /  מרדכי ליפמן
פעמיים מסתננים  /  עו"ד דוד סנדובסקי
הפיכת 2014  /  עו"ד עידן אבוהב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il