X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החוקרים השוו את הרכב המים בצמח להרכב המים של הטל ושל מי הגשמים, ומצאו לראשונה עדות לכך שיש מי טל בתוך הצמח [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]
מוריד הטל
חוקרים ישראלים הוכיחו לראשונה שצמחי המדבר למדו לנצל מקור מים לא שגרתי כדי להתקיים בתנאי היובש הקיצוני שבנגב

טַל תֵּן לִרְצּוֹת אַרְצָךְ / שִׁיתֵנוּ בְרָכָה בְּדִיצָךְ / טַל יַעֲסִיס צוּף הָרִים / טְעֵם בִּמְאוֹדֶךָ מֻבְחָרִים / טַל וָשׂוֹבַע מַלֵּא אֲסָמֵינוּ / הֲכָעֵת תְּחַדֵּשׁ יָמֵינוּ / גַּן רָוֶה שִׂימֵנוּ. טַל בּוֹ תְבָרֵךְ מָזוֹן / בְּמַשְׁמַנֵּינוּ אַל יְהִי רָזוֹן / מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַטָּל. חלקים אלה מתפילת הטל מלמדים שגם בעבר הרחוק היה מי שהכיר בחשיבות של הטל לצמחייה ולחקלאות. מחקר חדש שנערך בנגב עושה צעד נוסף וטוען את "מוריד הטל", התפילה היהודית שנישאת עם בוא הקיץ במקום התפילה לגשם, בהוכחות מדעיות ובמשמעויות חדשות עבור מערכות אקולוגיות באזורים צחיחים.
במדבר, גשם הוא מקור מים נדיר ובלתי-צפוי. באזור שדה בוקר שבנגב, למשל, יש פחות מ-30 ימי גשם בממוצע בשנה (ימי גשם הם ימים שבהם יורד מעל 0.1 מ"מ גשם). יתר על כן, הפיזור של כמות הגשם על פני חודשי החורף משתנה מאוד משנה לשנה, עובדה שמקשה על בעלי חיים וצמחים לקיים מחזור חיים קבוע. עם זאת, אגלי הטל הם מקור מים נוסף במדבר, יציב וקבוע בהרבה, שבדרך כלל זוכה להתעלמות.
טל הוא התעבות של אדי מים מהאוויר, שמתרחשת בעקבות הפרשי הטמפרטורות בין היום ללילה, שהם חדים במיוחד במדבר. אוויר חם יכול להחזיק יותר אדי מים בתוכו, אך בלילה, כאשר האוויר מתקרר, אדי המים מתעבים לטיפות טל על גבי משטחים קרים כמו עלים ואבנים (ושקי שינה). לשם ההשוואה, באזור שדה בוקר יש כ-200 לילות של טל בשנה, וכמות המים הכוללת בהם מגיעה לכ-30 מ"מ בשנה - כשליש מכמות הגשם השנתית.
השאלה האם וכיצד צמחי מדבר מנצלים את מקור המים הזה העסיקה חוקרים במשך שנים רבות. ידוע שחזזיות, טחב ואצות שמרכיבות את קרום הקרקע במדבר משתמשים בטל, אך האם גם צמחים של ממש, צמחים שיש להם שורשים, עושים זאת? הדעות על כך היו חלוקות, אך עד כה איש לא הציע עדויות ישירות לטענתו.
פרופ' שמעון רחמילביץ', חוקר צמחים מהמחלקה לחקלאות מדברית במכון לחקר המדבר של אוניברסיטת בן-גוריון, סבור שכן ויש לו נתונים שתומכים בכך: מחקר שערך עם הדוקטורנטית אמבר היל, עם ד"ר אורן שלף ועם פרופ' טוד דוסון מאוניברסיטת ברקלי, והתפרסם במרס השנה בכתב העת Oecologia, הראה זאת בבירור לראשונה. "מיום שהגעתי לשדה בוקר כחוקר רציתי לבדוק את השאלה הזאת", אומר רחמילביץ', "אבל מצאתי את עצמי עוסק בדברים אחרים. הכל השתנה כשראיתי מאמר של חוקרים מברקלי שמראה שבעצי הסקויה הענקיים בקליפורניה עד 40 אחוז מהמים יכולים להגיע מערפל".

טביעת האצבע של המים
הטל - מקור מים נוסף במדבר [צילום: AP/Ed Reinke]

את המחקר הנוכחי ביצע רחמילביץ' בעזרת אותה שיטה מתוחכמת שבה השתמשו החוקרים האמריקנים לזיהוי מקור המים לצמח: הרעיון הוא שמים ממקורות שונים הם בעלי הרכב שונה. כלומר, כל מולקולות המים מורכבות מאטום חמצן ושני אטומי מימן, אך לא כל האטומים נולדו שווים. ניתן למצוא בטבע צורות שונות של אטומים, של אותו יסוד כימי בדיוק, הנקראות איזוטופים. האיזוטופים זהים מרוב הבחינות, אך נבדלים במסה שלהם - יש איזוטופים כבדים יותר מאחרים, והאיזוטופים הכבדים הם גם נדירים הרבה יותר. הצעד הראשון, אם כך, היה לבדוק האם היחס בין הכמות של האיזוטופים הכבדים לעומת האיזוטופים הרגילים משתנה בין מים שמקורם בגשם לבין מים שמקורם בטל. ואכן, זה מה שהם מצאו. הסיבה לכך, מסביר רחמילביץ', היא תהליך העיבוי שהמים עוברים.
השלב השני היה לבדוק את הרכב המים בתוך מערכת ההובלה של שלושה מינים של צמחי מדבר נפוצים: לענת המדבר, חמדת המדבר ומלחית חומה. החוקרים השוו את הרכב המים בצמח להרכב המים של הטל ושל מי הגשמים, ומצאו לראשונה עדות לכך שיש מי טל בתוך הצמח. הרכב המים בצמחים היה בטווח שנע בין הרכב מי הגשמים להרכב מי הטל. כלומר, היה בכך להעיד על שימוש בשני סוגי המים. בענפי מלחית החומה, שהיא בעלת שורשים קצרים, נמצא יותר טל לעומת הלענה והחמדה, שהן בעלות שורשים ארוכים יותר.
רחמילביץ' מציין שהמלחית החומה היא מין מעניין במיוחד: "זה מין חש"ק - חד-שנתי קיצי - הוא נובט בסביבות יוני, נשאר קטן כל הקיץ, ואז באוקטובר, כשיש הכי פחות מים בקרקע, הוא פתאום צומח ומגיע לשיא גודל. בנוסף, השורשים שלו קצרים ומגיעים רק לעומק של 15 סנטימטר". שורשים עמוקים הם מנגנון נפוץ בצמחי מדבר להתמודדות עם היובש - השורשים מגיעים כך למים בשכבות עמוקות יותר של הקרקע. בתור מין חד-שנתי, שרוב הצמיחה שלו מתרחשת בתקופה היבשה ביותר בשנה וללא שורשים עמוקים, מובן למה טל הוא מקור מים חשוב עבור המלחית החומה.

במיוחד לתנאי קיצון

העובדה שצמחים משתמשים בטל כמקור מים חשובה גם לאור שינויי האקלים שאנו חווים ושעתידים להמשיך ואף להתחזק בעשורים הקרובים. "תהליך המדבור קיים", אומר רחמילביץ', "ועם הזמן יותר אזורים ייחשפו לתנאי קיצון. אם באזורים האלה יש טל, כמו אצלנו, יותר צמחים יעברו לשימוש בטל אם היכולת קיימת אצלם, ויכול להיות גם שינוי במגוון המינים לכיוון של מינים שמשתמשים בטל".
מדענים רבים מנסים ליצור מודלים שיחזו את ההשפעה של שינויי האקלים על בעלי חיים וצמחים, אבל לרוב לוקחים בחשבון רק את כמות הגשם ומתעלמים מהטל - וגם המודלים שחוזים את שינויי האקלים עצמם לא מתייחסים לשינויים שעשויים להתרחש בכמות הטל. "כעת מסתבר שדווקא באזורים צחיחים יש לא מעט צמחים שעבורם כמות הטל חשובה לא פחות מאשר כמות הגשם", אומר רחמילביץ'.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  02/06/2015   |   עודכן:  02/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוריד הטל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הטל בארץ ישראל- מאת:נתן שלם
מדמוני אסף  |  3/06/15 10:44
2
מה עשו צמחי המדבר
עד היום?  |  3/06/15 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית פרי
לפניכם מבחר תרגילים לשחרור והרפיית הגוף במהלך ובסיום יום לימודים ארוך
ליאורה הנדלמן-בעבור
מוזיקה היא עניין רגיש באירן שלאחר מהפכת ח'ומייני, שהפכה את המדינה ממונרכיה חילונית פרו-מערבית לרפובליקה איסלאמית בשנת 1979. תעשיית המוזיקה האירנית אומנם עברה כברת דרך מאז המהפכה, אך להקות ואמנים צעירים עדיין נאלצים ליצור מוזיקה עצמאית בתנאי מחתרת ובדרכים לא-חוקיות. הופעה מוזיקלית בפני קהל במקומות ציבוריים, כמו גם הקלטות מסחריות והפצתן, מחויבות בקבלת אישור ממשלתי מיוחד
נדיה גרינשטיין-כהן
חוסר שביעות רצון ממראה הגוף, גורם לנשים רבות לרצות לשנות אותו    האם דיאטה היא תמיד הפתרון הרצוי? ומתי מדובר בהפרעת אכילה?
ראובן לייב
מחקרם המקיף של פרופסור יחיאל שיינטוך וד"ר מרים טרין על חילופי האיגרות שבין סופרי היידיש מרדכי שטריגלער והאלפרין לייויק, משקף את בעיות הקיום של עם ישראל במאה החולפת
איתמר לוין
עורכי הדין המתייצבים בפני השופטת נגה אהד לערעורי תעבורה, מגלים מהר מאוד מה יהיה פסק הדין - לפחות במקרה חריג, בו יש לה ביקורת נחרצת על פסק דין מחמיר מאוד של בית המשפט לתעבורה
רשימות נוספות
המים על-פי תמרה  /  יוני וייץ
נלחמים בטחנות הרוח  /  יהלה רוטרמן
צבים באור הזרקורים  /  מאיה פלח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il