X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הצבא ממהר לשפוט ולכלוא את חייליו? האם חייל מקבל בעת גיוסו הדרכה יסודית על חובותיו וזכויותיו? כולל מושג יסודי על חוק השיפוט הצבאי? מה איכות ההגנה המשפטית שהוא מקבל בעת שהוא עומד בפני בית דין צבאי?
▪  ▪  ▪
10% מהחיילים מגיעים לכלא הצבאי [צילום: אתר מ"צ]

בשבוע שעבר פרסם אלכס פישמן, בידיעות אחרונות, אינפורמציה בדבר מספר החיילים הנכלאים בגין עברות שונות. המאמר החושף נתונים מטלטלים לא קיבל את ההד הציבורי המתאים. ניתוח הנתונים עשוי להביא לתודעה את משמעותם החמורה.
כ-20 אלף חיילים נחבשים בבתי הסוהר הצבאיים מדי שנה. מדובר בכ-10% מהחיילים. אורך המאסר הממוצע הוא 3 חודשים יוצא אפוא שבכל זמן נתון כלואים כ-5,000 חיילים. לשם השוואה בשרות בתי הסוהר כלואים כ-26 אלף אסירים אם אחוז האסירים האזרחים ביחס לאוכלוסית המדינה, לא כולל קטינים וזקנים, היה דומה לזה שמהווים הכלואים ביחס לכל החיילים אזי מספרם היה צריך להיות 120 עד 180 אלף. בשרות בתי הסוהר יש סוהר אחד על כ-3 אסירים יש לשער שבצבא מטפלים לפחות שני חילים,שיטור טפול משפטי וכד, על כל 3 אסירים הרי שהאסירים מרתקים כ-3,300 חיילים נוספים. סה"כ מדובר בקרוב ל-9,000 חילים שאינם תפקיד של חיל. זוהי כמות כוח אדם שיכולה לאייש חטיבה וחצי.
71% שהם למעלה מארבעה עשר אלף חילים נאסרים על עברות של העדרות וצפונה עד עריקות. עוד 21% כ-4,200 נאסרים בגין עברות משמעת. היתרה כ-1,800 כלואה בגין עברות שבגינן נאסרים גם אזרחים. גם מספר זה הוא כפול ממספר האסירים האזרחיים יחסית לאוכלוסיות הרלוונטיות.
חצי נחמה היא ש-92% מהחיילים כלואים על בצוע עברות שבחיים האזרחיים אינן מבוצעות. אם כי אסירי העברות הקשות מספרם כפול ממשקל האסירים האזרחים.
לנוכח המספר המשמעותי כדאי שתבוצע בדיקה מעמיקה בגין הסיבות שיוצרות את התופעה בעלת הגודל הבלתי נסבל הזה.
האם הנפקדויות נובעות ממצב כלכלי קשה בבית החייל? האם לא כדאי לזרז את הכפלת ואף שילוש שכר החיילים ולהגיע במהירות לכך ששכר חייל קרבי יושווה לשכר המינימום במשק? למעלה מ-3,0000 חילים מקבלים עזרה כלכלית יש לשער שיש עוד לפחות מספר דומה של חיילים שמצב משפחתם רחוק מלהיות מזהיר. מעניין מה משקל אותם חילים בקבוצה שנאסרה עקב נפקדות? האם הנפקדות/עריקות נובעת מכך ש"תורתם אומנותם" לא מקובלת על קבוצה זו והם מצביעים ברגליים? הם מהווים כמעט שני מחזורים שנתיים של בחורי ישיבות שלא מתגייסים.הגדלת השכר יכולה לפתור את בעית העוני בהרבה משפחות ולהגדיל את המוטיבציה של הצבא לגייס חרדים שעלותם עתה יקרה עקב היותם בעלי משפחות.
האם הצבא ממהר לשפוט ולכלוא את חייליו? האם חייל מקבל בעת גיוסו הדרכה יסודית על חובותיו וזכויותיו? כולל מושג יסודי על חוק השפוט הצבאי? מה איכות ההגנה המשפטית שהוא מקבל בעת שהוא עומד בפני בית דין צבאי? כדאי ששפיטת חייל למחבוש מעבר ל-7 ימים תאושר ע"י קצין בכיר מהקצין ששפט אותו.
אחרי הכל מעבר לבעיה המוסרית יש בתופעה עלות כספית לא מבוטלת. ה"צמיחה" במספר האסירים כרוכה עתה בהשקעה של כ-300 מיליון שקלים לשם הקמת תשלובת בתי סוהר צבאיים חדשים.
הרמטכ"ל החדש מגלה ערנות לגבי צמצומים הכרחיים בסד"כ הצבאי. אם למשל תיחתך תופעת האסירים הצבאיים בחצי, פירושו של דבר שפחות 10000 חיילים ימצאו את עצמם מתחילים את חייהם הבוגרים תוך תפקוד נורמטיבי. במידה והפעולה תצליח ניתן יהיה לחסוך לפחות חלק מההוצאה על בתי סוהר.

תאריך:  17/06/2015   |   עודכן:  17/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט! ויאללה לקלבוש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שלטון החוקן
אהרון שחר  |  17/06/15 12:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
עודד קוטלר אמר בטלוויזיה כי יש כאן מלחמת תרבות, אני מסכים אתו, לי גם ברור מי מלבה את הקרבות והלהבות. רני רהב קרא לקוטלר וחבריו "לכבוש את היצר". להבנתי הוא קרא לו לסתום כבר את הפה (חופש ביטוי?). באיזה צד של המלחמה נמצא קוטלר כולנו יודעים, השאלה היא באיזה צד של המלחמה נמצא רני רהב?
יצחק מאיר
חשבתי על רבבות האנשים שאינם חזקים דיים לבוא להר לבכות את מתיהם, לומר קדיש על יצועי מנוחתם האחרונה, על הממונים על ההר שאינם יכולים שלא לבקש יומם ולילה מחילה על שאין בידם כוח להפוך את בית העלמין היותר נחשב בעולם לבית עלמין שאפשר למצער להגיע עדיו ולעמוד בו בדומיה בה זוכרים את המתים
מנחם רהט
נאום הבהמות של קוטלר ביטא זעקת חרדה תת-מודעת של השמאל המתכווץ, מפני מצב שבו יוכל לקיים דיוניו הבלתי תרבותיים בתא טלפון ציבורי
מעיין כפיר
בתי הספר אמורים להכין את תלמידיהם לעולם האמיתי. בכל הקשור להכנתם להופיע בצורה מכובדת בתחנות החיים הבאות, הם נכשלים בגדול
יוני בן-מנחם
השרה גילה גמליאל נהגה נכון ובאומץ כשהתעמתה עם שרת התרבות מירי רגב והאשימה אותה בפופוליזם. ראש הממשלה נתניהו צריך לקרוא לסדר את שרת התרבות לפני שהיא תבעיר מדורות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il