X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בנסיבות של הלחימה בעצימות נמוכה בזירה שלנו, שומה שתינתן אצלנו תשומת לב לכללי המלחמה החדשים כפי שאומצו בארה"ב. העובדה שצה"ל מקפיד לשלב גורמים משפטיים טרם כל מהלך מבצעי ולעתים אף במהלכו, מצטיירת אפוא כסוג של הקפדה יתרה, בהינתן הרושם של "מרחב החלטה" משמעותי שניתן מעתה, ללוחם הבודד בצבא האמריקני
▪  ▪  ▪
משרד ההגנה האמריקני. זכות לגיטימית להרוג את האויב

משרד ההגנה האמריקני פרסם זה מקרוב (מחצית יוני 2015) אוגדן חדש בכותרת "DEPARTMENT OF DEFENSE LAW OF WAR MANUAL " - המדריך לדיני המלחמה, המשרטט לראשונה מסגרת משפטית מקיפה לכללי המותר והאסור בלחימה, עבור כל זרועות הכוחות המזויינים האמריקניים.
המדריך המחזיק 1,176 עמודים, מספק מענה לכללי התנהגות אל מול מגוון אופני הלחימה, בדגש לאתגרים הנובעים מהלחימה בעצימות נמוכה כאשר איום הייחוס הוא ארגון טרור או צבא בלתי סדיר.
אחד מכללי היסוד המודגשים באוגדן מתייחס לזכות הלגיטימית של חיילי ארה"ב לירות, להפציץ, להרוג את לוחמי האויב; ביצוע מתקפות פתע, פשיטות מעבר לקווי האויב ופגיעה בכוחות אויב נסוגים מותרים אף הם, אולם חל איסור על שימוש בחומרים רעילים ו/או גזים חנקתיים. כמו-כן מובהר כי רק אוכלוסייה אזרחית מחויבת בקבלת אזהרה טרם תקיפה במרחב לחימה.
ראויה לציון מיוחד הטרמינולוגיה המרחיבה שבה נוקט המסמך בהתייחסו לגורמי טרור ודומיהם, המוגדרים מעתה כ-"UNPRIVILEGED BELLIGERENTS" (גורמים עויינים שאינם זכאים ליחס מועדף), זאת לעומת ההגדרה הקודמת "UNLAWFUL ENEMY COMBATANT" (לוחם אויב בלתי חוקי).
הממד החדשני הקונקרטי הנובע מהגדרה זו משיק לסוגיה קונטרוברסלית מעצם העובדה שהוא מחיל את דיני המלחמה גם על עיתונאים, שאליבא דמוסבר באוגדן "הגם שבדרך כלל עיתונאים הם אזרחים הם עלולים להיות חברים בארגון צבאי, או כאלה שנתנה להם הרשאה ללוות כוחות מזויינים או גורמים עויינים ולכן אינם זכאים ליחס מועדף". דובר הפנטגון שהתייחס לעניין זה הדגיש כי "העובדה שאדם מסוים הוא עיתונאי אינה שוללת את האפשרות שאיש זה יהפוך לגורם עויין שאינו זכאי ליחס מועדף ולכן לא ייחשב כאזרח". עוד ציין כי "אין לכך משמעות משפטית שכן האוגדן אינו מייצר חוק חדש".
כדי להמחיש את הדברים הציף הדובר את מקרה הבוחן של המגזין האינטרנטי של "אל-קאעדה" הנקרא INSPIRE; לדבריו "יהיו כאלה שיסווגו את האנשים המוציאים לאור את המגזין כ-עיתונאים, אולם נכון יותר להתייחס אליהם כאל מפיצי תעמולה. לפיכך, חברים בארגונים לא-מדינתיים דוגמת "אל-קאעדה", אשר עוסקים גם בעשייה שניתן לסווגה כעיתונות, ימשיכו להכלל בקטגוריה של UPRIVILEGED BELLIGERENTS. הוא הדין כאשר המדובר במרגלים המשתמשים בכיסוי של עיתונאים".
המשמעות המשפטית העיקרית הנובעת מהאמור לעיל, ממחישה כי בעידן של מתקפות של גורמי איסלאם ג'יהאדיסטיים, ייכללו מי שיוגדרו כ-"UNPRIVILEGED BELLIGERENTS" בקטגוריה של טרוריסטים; דהיינו, אם ייתפסו הרי שלא ייהנו מהזכויות המוקנות לשבויי מלחמה על-פי אמנת ז'נבה, על כל המשתמע מכך.
הפרשן האמריקני הבכיר לענייני המזה"ת, מייקל רובין, נוקט גזירה שווה בין "החסות העיתונאית" של טרוריסטים לבין השימוש שעשה "חמאס" בבתי ספר של האו"ם כמחסני תחמושת וכן לעובדה שאירן ניצלה אנשי צדקה לצרכי ריגול. לדבריו, גורמי טרור רבים עושים שימוש במסווה של עיתונאים לצרכיהם.
בנסיבות של הלחימה בעצימות נמוכה בזירה שלנו, שומה שתינתן אצלנו תשומת לב לכללי המלחמה החדשים כפי שאומצו בארה"ב. העובדה שצה"ל מקפיד לשלב גורמים משפטיים טרם כל מהלך מבצעי ולעתים אף במהלכו, מצטיירת אפוא כסוג של הקפדה יתרה, בהנתן הרושם של "מרחב החלטה" משמעותי שניתן מעתה, ללוחם הבודד בצבא האמריקני.
נראה כי בראיית המשפטנים האמריקניים, היבטים של "פשעי מלחמה" יהיו מעתה יותר עניין של אינטרפרטציה למצבים ספציפיים, מאשר הכללה רחבה ופשטנית של המושג .

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  30/06/2015   |   עודכן:  30/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פשעי מלחמה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדריך לדיני המלחמה: אוגדן חדש של הפנטגון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אחלה
שמ  |  30/06/15 12:04
2
עולם הולך ונאלם
אהרון שחר  |  30/06/15 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
יש להרוג כל מפגע במקום הפיגוע ואפילו זה שנכנע ונתפס. זה מותר לפי החוק אז תסבירו מדוע אותם אלו שתפסו את המחבלת שתקעה שברייה בצווארה של החיילת בקבר רחל: לא הרגו אותה בו-במקום?
שמעון זיו
מספיק עם הפופוליזם הזה, מספיק עם יוסי לנגוצקי הרץ מבמה לבמה וזועק מרה על המתווה הגרוע. הוא שעזב את תשובה לפני גילוי הגז בשדות הקודמים כי לא האמין שימצא הגז ומשנוכח שטעה תבע את תשובה לדין והפסיד, אז תנו ליהנות מהפירות והעיקר שנפתח את השדות
יוסי הטוני
סאפ ניצחה בעוד זירה - בקרב לובשי המדים    כעת מעניין יהיה לעקוב מה יעלה בגורלן של מערכות ה-ERP של אורקל בצה"ל    האם בא הקץ על המצב בו יש בצבא שלושה מספרים קטלוגיים לאותו מטאטא? ימים יגידו
אסתר שניאורסון גרי
יחסו של אובמה אל נתניהו נמרח על כל עיתון ושבועון, ממתי הייתה לאובמה עין טובה כלפי ישראל, או סבר נעים? הרי כל מעייניו ורצונו הטוב נשואים אל אירן
בלפור חקק
כשקוראים את הפרשנות של הזוהר לפסוקי התורה, רואים את התובנות המיוחדות הנוגעות בנפש האדם, בחיפושים העצמיים שלו, בסבל, בשמחה ובמסע המתמיד לגילוי משמעות חייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il