X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תזוזה של לקיחה וקניה לא יותר מועילה מתזוזת נתינה ועזרה קניה של מוצרים שסתם ישכבו על המדפים, הינה בזבוז והפסד כסף, ולא דומה לקניה שתחסוך לנו בזמן או תייעל ותשכלל את אמצעי היצור
▪  ▪  ▪
מנוע הצמיחה של המשק [צילום: AP]

שנים מבלבלים לנו את המוח בטענה שתרבות הצריכה הינה מנוע הצמיחה של המשק. האם זה אכן כך? האם אין מנועים יותר בריאים? החברה סובלת קשה מ״תרבות הצריכה״, בהשפעת כלי התקשורת, הפרסומות והחמדות הציבור מרבה לקנות מוצרים חסרי תועלת, למלא את ביתו במכשירים ממכשירים שונים שאינם שימושיים. כנ״ל בגדים ושאר חפצים.
פעמים אף נכנסים לחובות ולתשלומים רבים. ואם חלילה רמת ההכנסות יורדת, צ׳קים חוזרים ועיקולים צצים, אזי פונים לצלצולי פעמונים. רבים האנשים הנמכרים לעבדים, בשביל מה זה? האם שווים כל הלחצים והשעבודים הנובעים ממרדף הדמים?
ואז שולפים את השפן: זהו מנוע הצמיחה של המשק! ככל שאנשים יקנו יותר מוצרים, כך הכלכלה יותר תצמח ותפרח. כן, בטוח זה כך? והאם אין מנועים אחרים יותר חיוביים?
אמנם כבר אמרו חכמינו למה נקראים המטבעות זוזים? על שם שזזים מיד ליד. וככל שישנה יותר תזוזה, ישנה עליה בפעילות הכלכלית. אבל חייבים לומר לזה כמה סייגים:
תזוזה של לקיחה וקניה לא יותר מועילה מתזוזת נתינה ועזרה. קניה של מוצרים שסתם ישכבו על המדפים, הינה בזבוז והפסד כסף, ולא דומה לקניה שתחסוך לנו בזמן או תייעל ותשכלל את אמצעי היצור שלנו.
קניה של מוצרי יבוא דווקא מוציאה כסף מהמדינה ומקשה על הכלכלה הישראלית.
תעמולה שמדרבנת את האנשים להוציא ולקנות מוצרים מתכלים, אולי עוזרת לכלכלת היצרנים, אבל מזיקה לכלכלת הצרכנים, תשאלו את נציגי פעמונים.
הכלל שלמדונו חז״ל עוד לפני מאות בשנים: יב וְאָסוּר לוֹ לָאָדָם לְהַפְקִיר אוֹ לְהַקְדִּישׁ כָּל נְכָסָיו וְיַטְרִיחַ עַל הַבְּרִיּוֹת. וְלֹא יִמְכֹּר שָׂדֶה וְיִקְנֶה בַּיִת וְלֹא בַּיִת וְיִקְנֶה מִטַּלְטְלִין אוֹ יַעֲשֶׂה סְחוֹרָה בִּדְמֵי בֵּיתוֹ. אֲבָל מוֹכֵר הוּא מִטַּלְטְלִין וְקוֹנֶה שָׂדֶה. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר יָשִׂים מְגַמָּתוֹ לְהַצְלִיחַ נְכָסָיו וּלְהַחֲלִיף הַכָּלֶה בְּקַיָּם. וְלֹא תִּהְיֶה כַּוָּנָתוֹ לֵהָנוֹת מְעַט לְפִי שָׁעָה אוֹ לֵהָנוֹת מְעַט וְיַפְסִיד הַרְבֵּה:
רמב״ם הלכות דעות פרק ה, הלכה יב.
הכלל הפוך מתרבות הצריכה, לְהַצְלִיחַ נְכָסָיו וּלְהַחֲלִיף הַכָּלֶה בְּקַיָּם. להמעיט בקניית מטלטלין ולהרבות בקניית מקרקעין, גם אם המדינה גובה על כך מיסים.
ברוך השם יש לעם ישראל שכל, ורוב האוכלוסייה קונה את ביתה ולא מסתפקת בחיי שכירות עבדים. אגב, יוון נמצאת בפשיטת רגל ולא סובלת מחוסר צריכה אלא מחוסר ייצור. ואילו המדינות המשגשגות מתאפיינות בתרבות שלל עמל ולא של צריכה.

תאריך:  16/07/2015   |   עודכן:  16/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הסכם הגרעין ירחיב את הקרע ההיסטורי בין השיעה לסונה באיסלאם ויחזק את אירן השיעית. אירן תערער את היציבות של המדינות הסוניות באמצעות המיעוטים השיעים
אפרים הלפרין
בשנת 2011 בישר ראש אח"מ דאז ניצב סגלוביץ' במשטרה למועצת העיתונות על רענון נוהל משטרתי המגביל מעצר וחיפוש אצל עיתונאים. לאור מה שאנו למדים בימים אלה על המשטרה עולה השאלה האם מטרת הנוהל היא להגן על העיתונאים או דווקא על המקורות שלהם בתוך המשטרה - היינו החוקרים עצמם
עמי דור-און
מה יתרחש אם מדינת ישראל תציע ברית הגנה משולבת של כל המדינות האיסלאמיות המאוימות על-ידי אירן
אברהם הללי
בפרשות השבוע מדובר על הקמת שש ערי מקלט. למעשה מדובר בערים בארץ לאחר ההתנחלות בה, כי הרי במדבר אין ערים, אלא יש מחנה ויש מחוץ למחנה
אריאל י. לוין
המערב מפקיר את אחת הזירות החשובות ביותר נגד דאעש: הקרב האידיאולוגי, שרק באמצעותו אפשר לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו של הארגון. למערכה הזאת אפשר לגייס אפילו אנשי דת מוסלמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il