מאז פומפאי זה ידוע שתמיד טוב להסתובב במסיבות של ערים בימיהן האחרונים, לפני שהן נעלמות ושוקעות, ולזכותה של עיריית ירושלים ייאמר שהיא באמת אירגנה לתושביה קיץ עם אוסף אירועים מטורף. את פסטיבל חוצות היוצר הישן והעבש החליפו מסיבות רחוב המוניות ואירועי מוזיקה פריקיים, זאת לצד מיזמים אומנותיים חדשניים, משחקי כדור ברחוב, פסטיבלים לשוטים ושתיינים, הומאז'ים לבילויים וגאונים, הופעות יוצרים וגם הרבה מאוד שיחות על אלוהים ודומיו, כמו שמתחייב ומקובל בעיר שקדושה לשלוש דתות, אבל תושביה בורחים ממנה. במסגרת החגיגות יתקיים גם "פסטיבל לאמנות ציבורית חדשה" ובו סיורים והרצאות שיוקדשו להר-הבית ולהיסטוריה הפוליטית, הארכיטקטונית, הארכיאולוגית והאנושית שלו. אוסף הנושאים והסיורים נראה מרשים ומרתק, כולל סיור שינחה אותו מנהל מרכז המורשת הפלשתינית (ערבי, כמובן, ותכף נראה כאן את אוסף התגובות ההיסטריות), הרצאה ודיון על אקטיביזם קהילתי במזרח העיר, שמנחות אותו יהודיה וערבייה גם יחד, סיור בעקבות "ההיסטוריה של האלימות בהר-הבית" (מרצה ערבי, לידיעת נאמני ההר המודאגים) ועוד. הכל מעניין ומרענן. אבל מה ששבה במיוחד את הלב והעין הינו מפגש שיעסוק במשמעות חורבן המקדש, שמי שירצו ויובילו בו את הדיון, על משמעות המקדש לבני האדם, אינם רבנים או אנשי דת או סופרים ופילוסופים כמקובל, אלא שלושה חבר'ה צעירים, אלה שבנו את המקדש באירוע ה"מידברן" – ושם הרצאתם הוא "המקדש הבוער: על הטמפל של הברנינג מן". המידברן (Mid-burn), למי שלא מעודכן, הוא הבן הישראלי של הפרויקט הבינלאומי הוותיק המוכר בשם "האדם הבוער" (Burning-man), בו יוצאים אנשים לכמה ימים למדבר, בדרך כלל בלי כלום, לא עושים כמעט כלום, אבל בדרך כלל בעירום ותחת אלכוהול או חומרים דומים, ורוב הזמן הם נחמדים ומשעשעים. במסגרת האירוע נהוג להקים פסל ענק של אדם, ובסוף האירוע לשרוף אותו, וגם מקימים שם מקדש מרשים, וגם אותו שורפים. הרעיון, שמי שהקימו בלב המדבר הישראלי כינוס הזוי וצבעוני של 6,000 ישראלים שונים ומשונים שירדו לארבעה ימים לחיות במדבר בלי כלום, אבל עם הרבה אהבה וחברות, ושם גם הקימו פסל אדם ולצידו מקדש ענק, ובסוף ארבעת הימים הללו העלו אותם באש ושרפום עד יסוד (ואז גם טרחו לנקות ולפנות ולקחת איתם את האפר ולהשאיר את המדבר ריק ונקי מכל זכר להיותם בו), שהם ירצו בירושלים על שריפת מקדשים הוא מדהים. לא רק בגלל שיש לנו הזדמנות למפגש אישי עם בוני מקדש, מה שאמור לגעת בלב כל יהודי, והזדמנות למפגש אישי גם עם שורפי המקדש, מה שאמור לגעת בלב כל רומאי ובוודאי לשמח כל חילוני ישראלי, אלא שזו פעם ראשונה שהעיר ירושלים מודה שאין לה מונופול על החורבן ושיש עוד מומחי חורבן ושריפה, ואפילו פעילים מאוד, גם מחוץ לחומותיה. בכלל יש כאן מחשבה חדשנית: כמה דמים ועצב היינו חוסכים מעצמנו ב-2,000 השנים האחרונות, אילו הייתה לרומאים בזמנו קצת יותר מודעות סביבתית והם היו לוקחים עימם ומפנים לחלוטין את כל זכר השריפה והשרידים ומשאירים את מקום המקדש שנשרף חלק ונקי, כמו לא היו הדברים מעולם. כמו שעושים החבר'ה במידברן הישראלי. אני בטוח שלא על זה ידברו שם במפגש, על פינוי החורבן מירושלים, אבל כל הכבוד למי שיזמו את המפגש והביאו לדיון שמתקיים על מקדש שרוף, שסביבו ובגללו עוד ימותו הרבה אנשים וישפכו דמים רבים, את מי מזה שנים רבות מקימים בכל רחבי העולם מקדשים שמעולם לא נשפך דם בגינם, והם גם נשרפים מבלי שתישפך בגינם טיפת דם אחת. נראה שהמפגש וההרצאה מומלצים, אז לנוחותכם מצורף קישור להרשמה אליהם (לא עולה כסף), אבל אם לא יוצא לכם לבוא לירושלים, או אם אתם מפחדים מקדושת ההר ומקדושת זורקי האבנים שלו, תוכלו לשריין לכם את ארבעת ימי המדברן הבא, ומצורף קישור שמסביר את הנושא - תירשמו ותבואו. כי שם, במדבר, עם אלפי ישראלים קצת הזויים ומאוד נחמדים, לא רק שאתם תיהנו לבקר במקדש, ואפילו לא יבקשו בו מכם תרומות וצדקה, אלא שבסוף אתם אולי אפילו תצטערו קצת על זה ששורפים אותו.
|