פרשת המשקל החסר באריזות קוטג' של 125 גרם של חברת "תנובה", שהתגלתה, זה לאחרונה, מצריכה ביקורת עצמאית של גוף חיצוני מחוץ לחברת "תנובה". בכל הכבוד הראוי לחברת "תנובה", הרי אין זה סביר ואין זה ראוי שחברת "תנובה" תבקר עצמה ואפילו באמצעות גורמי ביקורת מתוכה, בפרשה זו. כזכור, חשף שלשום גולש, כי אין התאמה בין משקל גבינת הקוטג', באריזות של 125 גרם, כאשר בניגוד למתואר ולמפורט על גבי אריזות אלה, הרי משקל הקוטג' המצוי באריזות אלה, הינו פחות ממשקל של 125 גרם.
לאחר שבחרה חברת "תנובה" להכחיש טענותיו של אותו גולש, נאלצה היא להתמודד עם העובדה הפשוטה לפיה - משקל הקוטג' הנכלל בגביעי הקוטג' שעליהם נרשם המשקל של 125 גרם, הינו פחות ממשקל זה, ללא כל צל של ספק. בכל הכבוד הראוי, התנהלותה של חברת "תנובה", בעניין משבר הקוטג' החדש, מעוררת תמיהה. לאחר שהוכחו - בוודאות - פערים של ממש, במשקל הקוטג', באריזות של 125 גרם, פרסמה אתמול, "תנובה", בעיתונים, מכתב חתום בידי מנכ"ל החברה, אריק שור.
במכתב-מודעה זה, נכתבו דברים - מתחת לכותרת בולטת של מכתב-מודעה זה - בזו הלשון:
"צרכנים יקרים בעקבות פניית צרכן בנושא תכולה חסרה באריזות קוטג' 125 גרם, ערכנו בדיקות מקיפות ומעמיקות. לצערי גילינו כי קיים חוסר אחידות במשקל בקו המייצר את הקוטג' והגבינה הלבנה 125 גרם, לצד מוצרים רבים תקינים מצאנו גם מוצרים בתכולה חסרה. בעקבות זו הוריתי על וועדת בדיקה. בשם חברת תנובה אני מתנצל בפני ציבור צרכנינו ומזמין צרכנים אשר בידם מוצר קוטג' או גבינה לבנה באריזת 125 גרם עד תאריך פג תוקף 26 ביולי ליצור קשר עם מוקד שירות צרכנים ולקבל פיצוי".
בנוסף, מינה מנכ"ל "תנובה", אריק שור, את ד"ר שמואל אבן - שכיהן עד לפני שנתיים וחצי כחבר דירקטוריון ויו"ר וועדת הביקורת ב"תנובה" וכמ"מ יו"ר תנובה במשך 10 חודשים, עד לתחילת שנת 2013 - כבודק פנימי מטעם חברת "תנובה", כדי לבדוק מה שמגדירה חברת "תנובה", כתקלה בקו הייצור של גבינות הקוטג'.
בכל הכבוד הראוי, לתגובתה המהירה של חברת "תנובה", הרי אין זה סביר שחברה בה התגלו תקלות בקו הייצור -
והיא אינה מכחישה העובדה שהיא סיפקה מוצרים שלה לציבור, בכיתוב המהווה הטעיה של ציבור הצרכנים, לכל דבר ועניין תבדוק תקלות אלה, בידי בודק פנימי מטעמה. הבדיקה בפרשת הקוטג' החדשה, חייבת להיעשות, על-ידי גורם חיצוני. לצורך כך, אין גורם המתאים יותר, מאשר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שהוקמה - בין היתר - לצורך בדיקות שכאלה, במשרד הכלכלה.
בדף האינטרנט של משרד הכלכלה, מוזכר קיומה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, כאשר הציבור מופנה לסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, האוסר על הטעיית הצרכן. בהתייחס לכך נכתב, כי מטרתו של איסור זה, הינה להבטיח שהצרכן יקבל מידע מלא ואמיתי, טרם ביצוע העסקה. עוד נכתב, בדף האינטרנט של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, כי איסור ההטעיה, חל על כל מעשה וגם/או חל על כל מחדל, לרבות פרסומות, העלולים להטעות צרכן, ביחס לכל עניין מהותי בעסקה. כן מצוין, בדף אינטרנט זה, כי על-פי החוק, אין כל צורך בהטעיה אם המעשה וגם/או אם המחדל עלולים להטעות הצרכן.
מוזר ותמוה הוא הדבר, כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לא הזדרזה ולא פתחה בחקירה משלה, בעניין פרשת הקוטג' המחודשת של "תנובה", תוך שהיא מאפשרת ל"תנובה" לנהל חקירה פרטית, בעניין זה, משלה. מן הראוי להזכיר, כי לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, יש "שיניים" על-פי הוראות החוק והיא יכולה לקנוס גופים כלכליים, בגין מה שמוגדר כהטעיית הצרכן. רשות זו, יכולה לקנוס יצרנים, בגין הקטנת אריזות וגם/או בגין מכירת מוצרים, במשקל פחות מהמשקל המופיע והמצוין על גבי אריזתם של מוצרים אלה. לפני מספר חודשים, קנסה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, חברת "אסם", בסכום של 1.3 מיליון ש"ח, בשל הקטנת אריזת ביסלי, ללא הודעה מראש לציבור הצרכנים, על כך.
גם אם חדלה חברת "תנובה" מחדליה,
בתום לב - ורחוקים אנו מלטעון, כי מחדלי המשקל הפחות, בפרשת הקוטג' החדשה, נעשו בידי חברת "תנובה" במזיד - הרי עקרון השקיפות וההתנהלות הציבורית הנכונה, מחייבים, כי גורם חיצוני ולא חברת "תנובה", יבדקו מחדלים אלה. בנסיבות אלה, הרי אין מנוס, אלא מבדיקה חיצונית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן של פרשת קוטג' חדשה זו. מן הראוי הוא, שמנכ"ל תנובה יפנה - ביוזמתו שלו לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן - כדי שהיא תבדוק, מיוזמתה היא, כלל השאלות המתבקשות והעולות מפרשה זו.
אם לא תפנה חברת "תנובה", מיוזמתה היא, לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הרי אין כל מניעה, מבחינת החוקים התקפים והחלים, בעניין זה, כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, תבדוק
מיוזמתה היא פרשה זו.
לכן, מן הראוי הוא, כי כבר בימים אלה, יודיע הממונה על הגנת הצרכן, ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, על פתיחת בדיקה בפרשה זו. מן הראוי שהממונה על הגנת הצרכן יפנה - באופן פומבי - לציבור הרחב לצורך קבלת תלונות ולמסירת מידע, בעניין זה. כך, ורק כך יוכל הציבור לקבל מידע נכון ואוביקטיבי, בכל הקשור להתנהלותה של חברת "תנובה", בעניין פרשת הקוטג' החדשה.