X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קבוצת כוח במושב - ועד האגודה, מנצלת את מעמדה והופכת מושב, למועדון חברים סגור שפתוח רק למי שוועד האגודה חפץ ביקרו. הם קובעים מי יכול לקנות נכס במושב למרות שהם לא בעלי הנכס ובדרך זו הם יכולים גם לקבוע את מחיר הנכס מלבד זהות הקונה
▪  ▪  ▪
עבודה חקלאית בכפר סירקין. לא עומדים בדרישות הקבלה [צילום: פלאש 90]

ברצוני להציף בעיה ציבורית שנתקלנו בה לאחרונה בגלל ניסיון אישי והיא נושא ועדות הקבלה במושבים באזור המרכז. אומנם לאחרונה נחקק חוק שרק בהרחבות במושבים ובקיבוצים בנגב ובגליל וועדות הקבלה הינן חוקיות, אך גם על זה ממשיך להתנהל מאבק.
הנושא שבו נתקלנו, ושלדעתנו יש בו עניין לציבור קשור לוועדות הקבלה למשקי עזר ונחלות באזור המרכז. קבוצת כוח במושב (ועד האגודה), מנצלת את מעמדה והופכת מושב, למועדון חברים סגור שפתוח רק למי שוועד האגודה חפץ ביקרו. כלומר הם קובעים מי יכול לקנות נכס במושב למרות שהם לא בעלי הנכס ובדרך זו הם יכולים גם לקבוע את מחיר הנכס מלבד זהות הקונה.
במקרה שלנו - אנחנו זוג פנסיונרים אקדמאיים שמתגוררים בפ"ת בצמידות לכפר סירקין, מזה 36 שנים, ילדינו למדו עם ילדי הכפר וכל חיינו היו משולבים עם חיי הכפר בגלל הקירבה.
לאחרונה, הצלחנו לרכוש משק עזר בכפר לאחר שנות עבודה רבות והתכוונו לעבור לגור בבית שנבנה יחד עם בנותינו. אז התברר לנו שתנאי למימוש הרכישה הוא עמידה בתנאי ועדת קבלה של הכפר.
עשינו ככול שביקשו מאתנו, אך לתדהמתנו קבלנו הודעה שוועדת הקבלה פסלה אותנו בנימוק שאנו לא מתאימים "לחיי חברה בקהילה קטנה" תוך הסתמכות על תוצאות מבדק במכון שנבחר על ידם וקריטריונים עלומים.
כל מי שגר בפ"ת יודע שכפר סירקין מהווה בפועל שכונה של פ"ת עם אוכלוסייה מגוונת כמו בעיר. יש מספר מצומצם של בעלי נחלות שמקיימים פעילות חקלאית או חוות סוסים כאשר רוב האוכלוסייה איננה עוסקת בחקלאות. לדוגמה יו"ר וועד האגודה הוא עו"ד בעל משרד בתל אביב.
כלומר למרות שהאגודה של כפר סירקין נקראת אגו"ש כפר סירקין החלק השיתופי בה הוא קטן אם לא אפסי. לכן נוסף לבעייתיות, בלשון המעטה, שבעצם הקמת ועדת קבלה כמנגנון סינון והפעלתו, מתווסף נדבך נוסף – והוא הקריטריון "אי התאמה לחיי חברה בקהילה קטנה", שמצוטט ע"י ועדת הקבלה כסיבה לאי קבלתנו לכפר.
קריטריון זה, כפי שיפורט בהמשך, הוא קריטריון מעורפל וסודי, דבר המאפשר לוועדות הקבלה לצקת לתוכו תוכן ככל העולה על רוחן, והמאפשר מרווח רחב מאוד לשרירותיות.
אומנם כתוב בתקנות, כי בחינת "ההתאמה החברתית" של מועמד צריכה להסתמך על חוות-דעת מקצועית של מכון, אליו יופנו המועמדים על-ידי ועדת הקבלה. אולם גם חוות-דעת זו לא פותרת את עמימותו של מונח זה, ולא מבטיחה כי שיקולים זרים ופסולים ומניפולציות לא יסתתרו מאחוריו.
בפועל, קריטריון "ההתאמה החברתית" נהפך להיות מעין מילת הקסם, בה נתלות ועדות הקבלה, אשר מאחוריה קל להסתיר שיקולים זרים ופסולים. קריטריון ההתאמה החברתית מהווה אמצעי, דרכו קבוצה קטנה של תושבים המתגוררת ביישוב קהילתי המצויה בעמדת כוח, מכוונת עצמה ליצירת "קהילה" הרצויה לה. זוהי "קהילה" מלאכותית אשר מורכבת מאנשים שניתן לתארם "מצליחנים", "מבוססים" "צעירים" "קרובים שלנו", או "חברים שלנו" או "סתם לא אתם" (מחק את המיותר).
מנגנון הסינון של ועדות הקבלה שנועד לתכלית טובה בזמנו בגלל הצורך האמיתי בו (כשהכפר היה מבודד), מייצר כיום "קהילתיות מדומה"; הוא מאפשר לקבוצה קטנה של חברי ועד לקבוע מי יהיו שכניהם על קרקע שהיא בבעלות רשות מקרקעי ישראל וככזאת ציבורית, לשלוט על נכסים של אחרים ואף לקבוע את מחיר המכירה ולמי.
ההחלטה פוגעת שלא כדין בזכויות חוקתיות, ובהן הזכות לשוויון, לקניין, לדיור ולפרטיות. ההחלטה מגבילה את זכותו של אזרח למשאב ציבורי רב חשיבות – קרקע – באמצעות מנגנון הסינון וקריטריון "ההתאמה החברתית". הפגיעה הטמונה בהחלטה זו אינה עומדת בפסיקת ההגבלה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שכן היא אינה לפי חוק, אינה לתכלית ראויה והיא בלתי מידתית.
כיום יש בידינו חוזה חתום עם המוכרים ואין לנו דרך לממש אותו בגלל החלטה שרירותית של וועד אגודה שיתופית כפר סירקין. אנו בטוחים שאי קבלתנו נובעת מסיבה שאינה חוקית שאותה לא ניתן לציין והמשפט "אי התאמה לחיי קהילה" מופיע כנימוק נוח.
אנו עומדים חסרי אונים מול החלטה שרירותית זו.

תאריך:  26/07/2015   |   עודכן:  26/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדות הקבלה במושבים - מועדון סגור
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אמציה חן  |  26/07/15 11:01
 
- לפני
שמ  |  26/07/15 15:09
 
- {{יש ועדות ערר במינהל מקרקעי י
ועדות קבלה=חובה  |  26/07/15 18:21
 
- לא ניתן לבנות בלי אישור הוועד ל"ת
לא פשוט  |  27/07/15 09:19
2
אין ברירה
כבש 44  |  26/07/15 11:08
3
לגיטימי
אהרון שחר  |  26/07/15 11:26
 
- תגובתך לא לעניין  ל"ת
לא רלוונטית למקרה  |  28/07/15 18:50
4
האם יש במושב יותר מ400 משפחות?
יהודי גליל  |  26/07/15 12:55
5
ועדות קבלה
Druz  |  26/07/15 14:01
6
ולמרות הכל
ימני שפוי  |  26/07/15 18:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
בחצבנו בארות נשברים אשר לא יכילו המים, אבל הרי המתיישבים שגורשו התנחלו במקומות אחרים, יש שבנו כבר בתים חדשים, ויש שעדיין בתהליך, אבל הם שוב בעשייה. האם ייתכן שפעם אלה ואלה ייפגשו יחד באמצע הדרך, מתוך הבנה שכולם חיים כאן ואיש לא ייצא נשכר, משברו של השני
חיים שאולזון
מדוע שוב אנו נאלצים לציין את תשעה באב? מדוע המשיח לא בא גם השנה? משום שאלו המכונים "גדולים" עוסקים במחלוקות שטותיות במקום לעסוק בעיקר - להתכונן לגאולה ולהרבות באהבת ישראל
איתמר לוין
ארה"ב מוכיחה, שהיא מחזיקה את יונתן פולארד במאסר כדי לשחררו תמורת הדיבידנד השמן ביותר שתוכל להשיג. ההתנהגות הזו אינה שונה ממעשיו של ארגון טרור
עמי דור-און
אנו, במו ידינו, הבאנו את הערבים הישראלים למערבולת רגשות הקיפוח והטינה שבתוכה הם חיים. אט-אט אך בהתמדה הם הופכים להיות הר געש אנטי-ישראלי שהמיית התפרצותו המתקרבת כבר נשמעת מתחת לפני השטח
צבי גיל
הפייסבוק, בעצם, יותר משהוא מעיד על עצמו - מי הוא בעולם התקשורת הווירטואלית, כפי שהערתי בשעתו, הוא מעיד מי אנחנו שסוגדים לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il