X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המלחמות האמיתיות אינן נגמרות; אלו הן "מלחמה לדור דור". אבל הידיעה שמדובר במלחמותיו של הבורא, היא הסוד לנצח בהן
▪  ▪  ▪
משה במלחמת עמלק

משפט רומאי עתיק קובע, כי "הרוצה בשלום יכון למלחמה". הווה אומר: מותר לפחד ממלחמה, אבל לברוח ממנה, תוך מחשבה שכך היא לא תתפוס אותך לעולם - זוהי מחשבה טיפשית שהמחיר עליה יהיה גבוה. אין זה מפתיע שבתחילת הפרשה שלנו התורה מכינה את עם ישראל לכך שיהיו להם מלחמות ואף מצפים מהם להתכונן אליהן.
ההבטחה הנפלאה, הכביכול-חגיגית, "כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו", עלולה להתפרש כברכה. שכשנגיע לארץ ישראל ונצא למלחמה, או כפי שנוהגים לפרש על דרך המוסר, שכשנצא למלחמה הרוחנית ביצר הרע, הרי שה' יראה את הרצון ללחום את מלחמתו ויעזור להגיע לניצחון.
אולם אז התורה מגלה, כי הרצון לנצח במהירות ובקלות במלחמות המאיימות של חיינו, נובע בעיקר מפחד ממלחמת התשה, כזו שתדרוש מאתנו שעות, ימים ושנים של ריכוז, עמל ומאבק. ואכן הפסוק השני של הפרשה מגלה, כי המאבק האמיתי מתחיל אחרי שהמערכה הצבאית הוכרעה. הלוחמים העייפים פושטים על כפרי האויב הכנועים. שם, הרחק מהגבולות הברורים של הבית והמסגרת המגוננת, בשדה הפתוח של בארץ הניכר, הם נאלצים להציב גבולות לעצמם: "וראית בשביה אשת יפת תואר וחשקת בה".
המילה "חשק" כמעט לא מופיעה בתורה. הפעם האחרונה שפגשנו אותה הייתה בספר בראשית, כאשר חמור אביו של שכם אומר: "בני חשקה נפשו בבתכם". אז הוביל חשק למלחמה. התורה אומרת ללוחם הישראלי: ברוך הבא למלחמה האמיתית, זו שלא נגמרת באבחת חרב, זו שתלווה אותך שנים ארוכות. מכאן ואילך התורה תדריך ותתן הוראות כיצד יש לנהוג ומה לעשות.
אולם הפרשה לא מניחה לנו בשלב הזה. היא תמשיך ותתאר מה קורה כשחוזרים מהחזית הביתה ומביאים לתוכו את שדה הקרב. נוצר מצב של אישה אהובה ואישה שנואה. גם כאן יש כללים וגם כאן ישנה ההחלטה למי לתת את הבכורה. דבר איננו נתון לגחמות הלב.
הפסוקים אינם מרפים וממשיכים לתאר התמודדויות עם אותו בן סורר ומורה, המסמל אולי בצורה הקיצונית ביותר כיצד בריחה מתמודדות, מהצבת גבולות ודרך, עלולים להוביל למקום בו פוקעת מההורים היכולת להכריע מה לעשות עם הילד הסורר וניתנת לרשויות בית הדין. המלחמה, כך מסתבר, היא חלק מהחיים. אולי המילה "אתגרים" נכונה יותר מ"מלחמה", אך ההתמודדות תמיד תהיה שם.
בסיומה של הפרשה, התורה שבה ומזכירה לנו על כל העניין: "זכור את אשר עשה לך עמלק". זו לא סתם מלחמה, אלא מלחמת המלחמות. למלחמה בעמלק מתנקזות כל ההתמודדויות של הטוב מול הרע ולכן: "מלחמה לה' בעמלק מדור דור".
המלחמות האמיתיות של החיים אינן נגמרות, הן מלחמות "דור דור". אולם עם זאת, עצם הידיעה שאני מתמודד מול החשקים המתעוררים, מול השלום שקשה להשכין אותו, מול הקושי בהצבת גבולות, מזכירה לנו, כי אנו לא נלחמים את מלחמתנו הפרטית אלא את מלחמת ה'. בידיעה הזו טמון סוד הניצחון.

הכותב הוא מנהל חינוכי פרויקט בר המצווה של צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  28/08/2015   |   עודכן:  28/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב שאול ברוכי
מעמד עגלה ערופה מדגיש את האחריות האישית של כל אחד ואחד ממנהיגי העיר לוודא שאיש לא יופקר, איש לא יישאר לבדו ושום רוצח לא יתהלך חופשי
הרב אלישע קנוהל
פרשת השבוע מלמדת, שלעיתים הקב"ה מנסה אותנו על-ידי מתן כוחות מיוחדים למי שמשתמשים בהם לרעה. חובתנו היא לזהות רשעים ונוכלים שכאלו ולהישמר מפניהם
הרב אלישע אבינר
משה מפסיק את נאום הפרידה שלו מבני ישראל לשם הבדלת שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי - כדי להראות שהוא לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים
הרב מאיר מימון
שני הפסוקים הראשונים של ספר דברים מלמדים שיעור בתוכחה: כיצד לומר, מתי לומר ומה לומר. כל אלו חיוניים כדי שהתוכחה תשיג את מטרתה: לבנות קומה נוספת בנפשו של האדם
הרב דוד גרינוולד
פעולתו של משה ערב מותו - המלחמה נגד מדין - מלמדת אותנו על הדרך בה צריך לפעול מנהיג אמיתי, השם בראש מעייניו את טובת העם
רשימות נוספות
אל תקנו קנאות  /  הרב ד"ר רונן לוביץ
מבלעם ועד בלפור  /  הרב ד"ר משה פינצ'וק
מלחמת העצמאות  /  הרב חנוך חיימוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il