X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נשיא המדינה ראובן ריבלין בכפר קאסם בטקס האזכרה ל-47 ההרוגים בטבח כפר קאסם שארע באוקטובר 1956, 26 באוקטובר 2014 [צילום: מארק ניימן, פלאש 90]
הפוליטיקה הערבית החדשה: סיכויים והזדמנויות
תוצאות הבחירות בישראל במרס 2015 הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של הח"כים הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי ולא מומשו

מערכת הבחירות האחרונה בישראל הייתה משמעותית מבחינת השפעתה על הפוליטיקה הערבית. הדיבורים, שמאז ומתמיד רווחו בקרב פוליטיקאים ערבים, בדבר הצורך באיחוד השורות כדי לתרגם מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל האלקטוראלי של המצביעים הערבים הפכו למציאות. לראשונה השתתפה בבחירות רשימה משותפת למפלגות הערביות העיקריות. הרכבת הרשימה המשותפת הייתה פועל יוצא של אילוץ, שנבע מהמהלך להעלאת אחוז החסימה - צעד שהיה למעשה ביטוי לדפוס לא-מוצהר במדיניות הממסדית כלפי המיעוט הערבי, שנועד להדירו מהמרחב הפוליטי בישראל, תוך ניסיון מקביל לשילובו בכלכלת המדינה, כחלק מהמאמץ הממשלתי להגדלת התוצר הלאומי.
היוזמה להעלאת אחוז החסימה נשענה על הערכה, כי הפוליטיקה הערבית תתקשה לייצר בין רכיביה שיתוף פעולה של ממש. המציאות הייתה שונה. הרשימה הערבית המשותפת גרפה בבחירות 13 מנדטים והתייצבה כסיעה השלישית בגודלה בכנסת. מנהיגה, איימן עודה, איש מפלגת חד"ש, ביסס את מעמדו לאורך מערכת הבחירות ככוכב עולה וכדובר רהוט של העניין הערבי. אולם, כשם שהתבדו הציפיות של יוזמי החקיקה לגבי איחוד המפלגות הערביות, כך גם לא התממשו התחזיות אודות השדרוג הצפוי במעמד הערבים בכנסת, שצפו את שיחזור המציאות בתקופת ממשלת רבין השנייה (בשנות ה-90'), אז הפכו הערבים לחלק מ'הגוש החוסם' של מפלגת השלטון. בפועל, חברי הכנסת הערבים נותרו מודרים פוליטית, גם בשל התהליכים החברתיים העמוקים שעובר הציבור היהודי בישראל בעשורים האחרונים.
תוצאות הבחירות הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של חברי הכנסת הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי, ולכן היא מגלמת התפתחות חשובה בפוליטיקה הערבית בישראל. מדובר במופע מכונן, שני בחשיבותו להקמת המפלגות הערביות וגופי הייצוג של הציבור הערבי, ובכללם 'ועדת המעקב העליונה'. ומשום כך, היום שלאחר הבחירות מעמיד את הפוליטיקה הערבית בפני אתגר חדש, שמקורו בפער שבין היעדר השינוי הפוליטי המצופה לבין תקוותו של הציבור הערבי לראות שינוי ביכולתה של המנהיגות הערבית לקדם סוגיות כלכליות וחברתיות פנימיות.
אסטרטגיה חברתית
בחינת מהלכיה של הרשימה המשותפת מאז הבחירות מלמדת, כי ראשיה מודעים היטב למורכבות המצב הפוליטי שנוצר בעקבות הבחירות. המענה של איימן עודה בא לידי ביטוי בניסיון לבנות אסטרטגיה פוליטית חדשה, המבוססת על השיח החברתי, שאמור היה לחלחל לעומק הפוליטיקה הישראלית בהשראת 'האביב הערבי' והמחאה החברתית בישראל בקיץ 2011. הפנייה לשיח החברתי נועדה לאפשר לראש הרשימה המאוחדת להדגיש את המכנה המשותף בין המגזר הערבי לאותם חלקים בחברה היהודית, המעניקים עדיפות לסדר היום החברתי, המבוסס על מצוקות בתחומי הדיור, יוקר המחיה וניהול הכלכלה בישראל. אסטרטגיה כזו אמורה גם לסייע לקדם נושאים, הנמצאים במרכז סדר יומו של הציבור הערבי, כולל כאלה שיש להם משמעות לאומית, אך באופן המעמעם את קווי השבר בין הרוב היהודי למיעוט הערבי.
ביטוי לאסטרטגיה זו הוא המהלך של עודה לקידום ההכרה הממשלתית בכפרים הלא-מוכרים בנגב, שבא לידי ביטוי בצעדה שארגן מהנגב לבית הנשיא בירושלים. אמנם, קשה מאוד לטשטש את העובדה, כי היוזמה הפוליטית הראשונה של הרשימה המשותפת נגעה באחד ממוקדי הוויכוח המרכזיים בין הממשלה לבין האוכלוסייה הערבית, על-רקע הניסיונות הכושלים עד כה לקידומה של 'תוכנית פראוור' להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. אולם, מדובר בבחירה פוליטית מעניינת, המלמדת על בחירתו של עודה למנף את השיח החברתי לטובת קידום יעדים של האוכלוסייה הערבית.
האסטרטגיה החברתית של הרשימה המשותפת מסתמנת כעידכון משמעותי לשתי תפיסות העל, שרווחו בפוליטיקה הערבית בעשורים האחרונים ומבחינת יכולתן לקדם את סדר יומו של הציבור התבררו, במידה רבה, ככישלון רבתי. האחת, היא התפיסה הלאומית של האינטלקטואלים הערבים ואנשי בל"ד; השנייה, היא התפיסה הדתית, שהובילה התנועה האיסלאמית/הפלג הצפוני. שתי הגישות השפיעו משמעותית על האופן שבו פעלה ההנהגה הערבית בניסיון לשנות את הסטאטוס-קוו המדיר, המאפיין את יחסי הציבור הערבי עם הממסד והרוב היהודי. הזרם הדתי אתגר את הממסד דרך העמדת ירושלים והר-הבית בראש סדר יומו, ואילו הזרם הלאומי חתר לשינוי יסודות המשטר בישראל דרך מיזם "מסמכי החזון". שני כיווני הפעולה הללו נתפסו על-ידי הממסד הישראלי כקריאת תיגר על מגדירי הזהות של המדינה, ולכן נוטרלו בפועל על-ידה. מנהיגה של התנועה האיסלאמית, השייח' ראא'ד, נשפט לתקופת מאסר נוספת בגין פעילות ההסתה שלו בירושלים, ומיזם "החזון הערבי" נוטרל בהיעדר נכונות מצד הממסד והציבור היהודי לקיים על אודותיו דיון ציבורי.
שינוי תפיסתי?
מה שנראה כניצניה של אסטרטגיה חדשה נראה אם כן כאפשרות לשינוי תפיסתי מצד המנהיגות הערבית החדשה, המבוססת גם על לימוד לקחי העבר. מנקודת הראות של הממשלה, יש בכך כדי לייצר הזדמנות חשובה לעיצוב מחדש של המדיניות הממסדית כלפי הציבור הערבי ובעקבות זאת להניע דיאלוג בין הרוב היהודי למיעוט הערבי. המפתח לכך נעוץ ביכולתה של הממשלה לרתום את האסטרטגיה החברתית של הרשימה המשותפת על-מנת לטעון שיח זה בתכנים, העולים בקנה אחד עם יעדיה שלה לקידום השתלבות רחבה של הערבים בכלכלת המדינה. מהלך זה מחייב נקיטת יוזמה ממשלתית לקביעת נושאי הטיפול וסדר היום החברתי, הנוגע למיעוט הערבי. התנאי הוא, שסדר יום כזה יקדם יוזמות ותוכניות מתוקצבות לצמצום האפליה החברתית והכלכלית של המיעוט הערבי.
על-מנת לאפשר את המהלך הדו צדדי הזה - התמקדות ערבית בשיח חברתי קונסטרוקטיבי ויוזמה ממשלתית לצמצום הפער החברתי-כלכלי בין הרוב למיעוט - תידרש הממשלה הנוכחית לשנות כיוון, כולל ריכוך האקטיביזם הפוליטי האנטי-ערבי. זה נתפס בציבור הערבי כמעצים את תפיסת ההדרה המכוונת והמודעת ומעמיק בפועל את קווי השבר הלאומיים בין הצדדים. מדיניות כזו גם מצרה את האפשרות לרתום את המנהיגות הערבית לעמעם את הדגשים הלאומיים לטובת הבלטה של הנושאים האזרחיים-חברתיים. יכולת איפוק וריסון נדרשת עתה משני הצדדים. המנהיגות הערבית נדרשת, יותר מתמיד, לרסן יוזמות והתבטאויות, שגלום בהן ממד לאומי פרובוקטיבי. ריסון זה יאפשר אולי לממשלה לקדם תוכניות כלכליות-חברתיות, שתרומתן לתפיסת השילוב ברורה ונחוצה. חשוב שיתקיים על בסיס זה דיאלוג בין ההנהגה הערבית לממשלה, שתוצאתו עשויה להתבטא בסדר יום לאומי-חברתי שילובי, שצריך להיות מעניינם של הרוב והמיעוט כאחד.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 738 (23.8.15)
תאריך:  01/09/2015   |   עודכן:  01/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  איימן עודה / Eiman Ode  אלי כהן / Eli Cohen  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בנדטה ברטי / Benedetta Berti  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי סיבוני / Gabi Siboni  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד שר / Gilead Sher  דוד אזולאי / David Azulai  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד סימן טוב / David Siman-Tov  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  חיים כץ / Haim Katz  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יורם שוייצר / Yoram Schweitzer  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפתח שפיר / Yiftah Shapir  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  מיקי לוי / Mickey  Levy  משה כחלון / Moshe Kahlon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  צבי מגן / Zvi Magen  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קובי מיכאל / Kobi Michael  שלמה ברום / Shlomo Brom  שמעון שטיין / Shimon Stein  שרה פיינברג / Sarah Fainberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה הערבית החדשה: סיכויים והזדמנויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
יפעת גדות
דנציגר, ממייסדי מפלגת כולנו בראשות משה כחלון, יזם ומנכ"ל חברות היי-טק בעברו ופעיל בעמותות וארגונים חברתיים בניהם פורום כפרי הנוער והפנימיות, עמותת שכולוטוב ועוד    דנציגר: "אני שמח להצטרף היום לצוות המשרד להגנת הסביבה ולקחת חלק ביישום תוכניות משמעותיות לשיפור איכות החיים של אזרחי ישראל, אני רואה חשיבות גדלוה בתופעה ההולכת וגדלה של אנשי עסקים הנרתמים לעשייה למען מדינת ישראל ואזרחיה וגאה להית חלק ממנה"
איתמר לוין
יש מי שלא מספיקים להם רמזים ברורים, ולעיתים גם אמירות חד-משמעיות, כדי להפסיק מעשים פסולים. כאלו, למשל, הם יעקב ליצמן ובנימין נתניהו, פקידי האוצר והשר הממונה, היועצת המשפטית של נמל אשדוד ומשטרת ישראל
איציק וולף
בעקבות פסיקת בג"ץ שינתה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל את פסיקתה והתירה לח"כ ליצמן לכהן כשר    הממשלה אישרה את מינוי דנון לשגריר באו"ם    השר אקוניס ימונה גם כשר המדע והחלל
שמעון זיו
אביגדור ליברמן שאמר שצריך להפציץ את סכר אסואן אינו יודע למצוא דרכו בפוליטיקה הישראלית, והוא חושב שהוא אלטרנטיבה ימנית, אבל לא. מן הראוי שיצטרף למפלגה קיימת אם עדיין רוצה הוא לעסוק בפוליטיקה
עופר וולפסון
שר הכלכלה מתכוון להמתין כעת למינוי ממונה חדש על ההגבלים העסקיים ולא להשתמש בסעיף 52    הוועדה לבחירת הממונה על ההגבלים העסקיים הבא עדיין לא גובשה רשמית
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מי יסיר הסנקציות מעל אירן, ומתי?  /  עודד ערן
אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני  /  שמואל אבן
'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il