X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התחבורה המודרנית מביאה איתה קידמה, אך גם הפצה מהירה יותר של מגיפות [צילום: AP/Xinhua, Jiao Hongtao]
רכבת ההפתעות
הרכבות המהירות בסין לא רק נושאות אנשים - הן גם משפיעות על התפשטות מגיפות הסארס ושפעת החזירים במדינה הכירו את הצד הפחות נעים של התחבורה המודרנית

צד פחות מתוקשר של נושא התחבורה והסביבה הוא הפצת מחלות ומגיפות באמצעות תחבורה. ללא תחבורה בין אזורים מרוחקים, הסיכויים להתפשטות מגיפה מאזור אחד לשני נמוכים ומוגבלים על-ידי הסביבה הפיזית. לשפעת עופות, למשל, יש פוטנציאל גדול יותר להתפתח למגיפה עולמית מכיוון שיש לנו שליטה מוגבלת על עופות נגועים שמתעופפים להם ברחבי העולם.
אמנם, גם ללא תחבורה אנושית מודרנית, מגיפות ומחלות מתפשטות. הלוחמים הספרדים של הרנן קורטס גברו על הילידים בעולם החדש בעזרת אבק שריפה, אך גם באמצעות חיידקי שפעת וחצבת שהביאו עמם באוניות שנשאו אותם מאירופה. גם המגיפה ההיסטורית הידועה ביותר - הדבר שהיכה באירופה והשמיד שליש מתושבי היבשת במאה ה-14 - הגיעה במקור ממדינה אחרת, סין, שם גרמה לתחלואה קשה ביותר. אסון בריאותי זה כנראה זירז את התמוטטות האימפריה הגדולה ביותר שידע העולם מעודו - האימפריה המונגולית, ששלטה על פני שטחים נרחבים מקוריאה במזרח ועד מזרח אירופה.
המונגולים, הודות להיותם פרשים מיומנים, הצליחו להשתלט על רוב אירו-אסיה. דרכי התחבורה המהירות (בזמנו) שפתחו בין חלקי האימפריה השונים הן אלו שהביאו להפצת הדבר ממקור המגיפה בסין, אל קוריאה, הודו, לאורך דרך המשי אל הים הכספי, אוזבקיסטן, פרס, המזרח התיכון ואל אירופה. אירוני שהתחבורה שאפשרה את התפשטות האימפריה המונגולית, הביאה בסופו של דבר לסופה.

אפקט דו-קוטבי
חשופים בתחנה [צילום: AP/Andy Wong]

ירידה ועלייה
למהירות הנסיעה יש אפקט דו-קוטבי: מצד אחד, נסיעה מהירה מורידה את העומס, הצפיפות, נקודות המפגש בין אנשים והעצירות באמצעי התחבורה השונים - ולכן מורידה את רמת המגע בין אנשים ואת הסיכון להתפשטות מגיפות; מצד שני, נסיעה מהירה ונוחה מביאה לעלייה במספר הנסיעות ובמספר היעדים - וכך לעלייה בסיכון להתפשטות מגיפות

התחבורה של ימי הביניים הפיצה מגיפות באיטיות, לאורך שנים ועשרות שנים. אך כיום, בעזרת רכבים, רכבות, ספינות ומטוסים, מחלות ומגיפות מתפשטות ברחבי הגלובוס במהירות חסרת תקדים - תוך שבועות, ימים ואפילו שעות. כך, למשל, התפשטו בשנים האחרונות במהירות מגיפות עולמיות מסוג הסארס, MERS, שפעת ואבולה.
חוקרים בסין בדקו לאחרונה איך רשת התחבורה הסינית המודרנית, משפיעה על התפשטות מגיפות במדינה. המחקר בדק איך מגיפות כדוגמת סארס (SARS- severe acute respiratory syndrome) או שפעת החזירים (H1N1 swine influenza) מתפשטות במערכת התחבורה שמחברת בין 116 ערים בהן מעל למיליון תושבים. מערכת תחבורה זו מבוססת בעיקר על אוטובוסים מהירים ורכבות מהירות. לאיכות תשתית התחבורה השפעה מכרעת על התפשטות מגיפות בתוך מערכת תחבורתית כזו. התוצאות הצביעו שעלייה בתדירות הנסיעות (הודות לתשתיות מפותחות) מגבירה התפשטות מגיפות. עם זאת, למהירות הנסיעה יש אפקט דו-קוטבי: מצד אחד, נסיעה מהירה מורידה את העומס, הצפיפות, נקודות המפגש בין אנשים והעצירות באמצעי התחבורה השונים - ולכן מורידה את רמת המגע בין אנשים ואת הסיכון להתפשטות מגיפות; מצד שני, נסיעה מהירה ונוחה מביאה לעלייה במספר הנסיעות ובמספר היעדים - וכך לעלייה בסיכון להתפשטות מגיפות.
מחקר זה, אשר תורם להבנתנו על דרכי ההתפשטות של מחלות במערכות התחבורה המודרניות, יכול לעזור למדינות להכיל ולמנוע התפשטות מגיפות בשטחן, או אפילו על דרכים לשנות את מערכות התחבורה שלהן בשגרה ובחרום בעת מגיפה.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  29/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבת ההפתעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מגפות פיקטיביות -ראו ספר להלן:
יסודו של דבר  |  29/09/15 22:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
בשאר אסד הפך למריונטה של הנשיא פוטין אך הצליח להציל את משפחתו ואת העדה העלאווית מטבח של האיסלאם הקיצוני
מאיה פלח
מחקר חדש מראה שהמיתון הכלכלי בארה"ב לאחר המשבר של שנת 2007 הוא הגורם המרכזי לירידה בכמות פליטות גזי החממה בשנים האחרונות    אם מיתון כלכלי מועיל לסביבה, אולי הגיע הזמן למדוד הצלחה כלכלית בדרך אחרת?
צבי גיל
מה שאפיין את הכניסה לפולין מייד עם רדתנו מכבש המטוס בדרך אל האוטובוס (אז לא היו שרוולים כמו שלא היו אצלנו) היה הֶדֶף אדיר של ריח דלק לא מזוקק
ד"ר יוסי מן
שוק הנפט חווה תנודתיות חדה בשנת 2015    תנודתיות זו משקפת את חוסר הוודאות הקיים בתעשיה    המשך הכאוס במזרח התיכון והשינויים החדים במדיניות של ארה"ב כלפי אירן יביאו להמשך מגמה זו
ראובן לייב
"גונדל" של בודפשט נחשבת, בצדק, למסעדה המובילה של הונגריה כולה. בדומה למישלן, זיכינו אותה גם אנחנו, בעת ביקורנו בה בעצם הימים האלה, במלוא הנקודות של הסולם הקולינרי
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
מי במים ומי באש  /  יוני וייץ
לוקחים את האוויר לידיים  /  אסף בן נריה
אקליפטוס, מכל מלא בבקשה  /  יוני וייץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il