יצירות מוסיקליות של מלחינים יהודים, שהוחרמו באירופה על-ידי גרמניה הנאצית, עומדות לזכות בתחייה מחודשת. יהיה זה כאשר הן יושמעו, לראשונה בארץ, על-ידי התזמורת הקאמרית היהודית החדשה של דרזדן, בשני קונצרטים חגיגיים נדירים, שיתקיימו מחר, 10 בנובמבר, במרכז למוזיקה של ירושלים, וב-12 בנובמבר בקונסרבטוריון הישראלי בתל אביב.
במסגרת ביקורה הראשון של תזמורת-דרזדן בישראל תהיה זו הזדמנות נדירה לשוחרי המוזיקה להיחשף לרפרטואר עשיר ומרגש, שמזה שבעה עשורים נשכח ונזנח בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל. כך או אחרת ברור למדי שנגני התזמורת של דרזדן חדורים עמוקות ברוח השליחות שנטלו עליהם להחייאתו המחודשת של עידן שנעלם.
איסור וחרם
תוכנית ההופעות בישראל תכלול בחלקה יצירות שנכתבו על-ידי מלחינים בארצות-הברית, בעיקר אחרי המלחמה. כך, למשל, יושמעו מהמלחין אלכסנדר זמלינסקי שני פרקים מתוך הרביעיה בלה-מז'ור; (1986); מהמלחין מיקלוש רוז'ה תושמע אנדרטה לתזמורת-מיתרים (1950); מהמלחין פליקס מנדלסון יושמע קונצ'רטו ברה- מז'ור לכינור ולתזמורת-מיתרים, עם הסולן סרגיי אוסטרובסקי; ואילו מן המלחין אריך קורנגולד תושמע סרנדה סימפונית בסי-במול מז'ור, אופוס 39 (1948)
ראוי לציין שצירותיו של מנדלסון נאסרו להשמעה אחרי מותו, ואילו זמלינסקי, רוז'ה וקורנגולד הוחרמו בחייהם. רוז'ה וקורנגולד נמלטו לארה"ב והתפרסמו, בין היתר, כמלחיני מוזיקה לסרטים. רוז'ה הלחין את הפסקול לסרט הנודע "בן חור", ואילו קורנגולד זכה פעמיים באוסקר על הלחנת המוזיקה לסרטים "הרפתקאות רובין הוד" ו"אנתוני אדוארדס".
מאגר עצום
התזמורת הקאמרית היהודית של דרזדן הציבה לעצמה כאתגר את ביצוע יצירותיהם של מלחינים יהודים, או בעלי מוצא יהודי, שנאסרו להשמעה בגרמניה הנאצית, אם לאחר מותם ואם בחייהם, כשחלקם אף נרדפו, נאסרו, או נרצחו.
"מצוי מאגר עצום של יצירות ורפרטואר עשיר שבימות הקונצרטים בגרמניה בפרט ובאירופה כולה הזניחו ושכחו בשבעה העשורים האחרונים". כך אומר מייקל הרשל, מנצחה ומנהלה האמנותי של התזמורת. "זהו רפרטואר איכותי, שהתזמורת מתכוונת להחיות ולשמר - רפרטואר הפותח צוהר לפרק נשכח בהיסטוריה של המוזיקה הגרמנית"
הרשל חשף בתוך כך כי לחברי התזמורת היו מספר מפגשים עם מאזינים ניצולי-שואה וכי בכל המפגשים המרגשים הללו התוודו הניצולים, יותר מפעם אחת, כי הם זוכרים היטב את היצירות המוסיקליות שתזמורת-דרזדן מנגנת, וכי לא שיערו בנפשם שיזכו אי-פעם לשמוע אותן שוב.