X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשאלת השאלה, האם השכר המגוחך והלא הולם אותו מקבלים המועסקים המוגבלים מאפשר להם שילוב אמיתי ושוויוני בחברתנו?
▪  ▪  ▪
תחושה לא שוויונית [צילום: יונתן סינדל/פלאש 90]

כיום במדינת ישראל המודרנית, ישנה אפליה לא שוויונית כלפי אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים אשר מעוגנת בחוק. אחת מזכויות האדם המושתתות על בסיס עקרונותיה של מדינה דמוקרטית היא הזכות לתעסוקה ולתנאי עבודה, אך החוק פוסח על העובדים בעלי המוגבלויות המועסקים במפעלים מוגנים והם אינם זוכים ליהנות מזכויות אלה ומופלים לרעה בגלל מגבלותיהם.
מפעל מוגן הוא מסגרת תעסוקתית תומכת למשתקמים המעוניינים להשתלב בשוק העבודה או שאינם יכולים להשתלב בו. מטרת המפעל היא למצוא עבודה בתוך המסגרת בהתאם לרמת התפקוד של האדם אשר תואמת את צרכיו ויכולתו. על צוות המפעל במסגרת לעזור למועסק בהקניית מיומנות והרגלי עבודה ולסייע להם במטרה להכינם למעבר לעבודה בשוק הפתוח, לעיתים גם באמצעות תוכניות שיקום.
דרישות העבודה במפעל הן בד"כ ברמה בינונית וכוללות עבודות כמו מיון, אריזה, עבודות דפוס וכריכה, הכנת חפצי אומנות וכו'. יום העבודה נמשך בממוצע 5 שעות, חמישה ימים בשבוע.
תסכול רב
מפעל מוגן אינו נחשב כמקום עבודה על-פי חוק ולכן למועסקים בו לא מוקנות זכויות עובדים כגון שכר מינימום. רמת השכר החודשית של אותם מועסקים עומדת על מאות שקלים בלבד. כלומר, השכר נקבע בהתאם למגבלותיו של המועסק, מתוך קשר ישיר לתפוקת עבודתו הן בממד הכמותי והן במדד האיכותי, מה שמשאיר אותו "מוגבל" גם מבחינת תגמול.
למפעל מוגן אומנם יתרונות רבים כמו רכישת מיומנויות עבודה, תעסוקה במהלך שעות היום, יצירת קשרים חברתיים ושילוב בפועל בעבודה, אך עם זאת נשאלת השאלה, האם השכר המגוחך והלא הולם אותו מקבלים המועסקים מאפשר להם שילוב אמיתי ושוויוני בחברתנו?
נראה שהתשובה לכך הינה שלילית, מעבר לתסכול הרב שחש אדם המקבל את תלוש משכורתו ורואה את גובה השכר הנמוך, השכר אינו יכול לשרתו בצורה מספיק נאותה לשימוש חודשי וליהנות ממותרות. בנוסף לכך נגרמת תחושה לא שוויונית בחברה ובפרט אצל אותם מועסקים הגורמת לחוסר רצון ומוטיבציה להמשיך לעבוד. המועסקים עושים ככול שביכולתם על-מנת להשתלב בחברה ולקחת חלק פעיל בשוק העבודה, למרות שאינם חייבים בכך, וזוכים שוב ושוב באפליה שאינה מתקנת גם מפאת מצבם מלכתחילה וגם מפאת חוסר השוויוניות התעסוקתית.
אם החברה והמדינה אינם מעניקים שווין זכויות בסיסי לכל אדם באשר הוא אדם, ומפלים את אותם אנשים בעלי המוגבלויות שמגיעים עם נכונות ורצון להשתלב בחברה ובעבודה, כמו שוויון בשכר עבודה, לא נוכל להגיע למקום בו החברה מתייחסת ומשלבת אנשים עם צרכים מיוחדים בצורה שוויונית ואמיתית ולראותם כאדם שווה לכל דבר ועניין.

תאריך:  18/11/2015   |   עודכן:  18/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפעל מוגבל ולא מוגן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צאו לשביתות הפגנות ומחאות!
דניאל143   |  18/11/15 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה שלם
ד"ר רן ברץ הוא סכנה בעליל להגמוניה המעמדית הוותיקה - הוא חילוני, רהוט, אינטלקטואל, בעל קשרים בינלאומיים, רחב אופקים והגרוע מכל: הוא חסר רגשי נחיתות    איום מיידי שכזה יש לנטרל בעודו באיבו, וללא שום רחמים
יובל לובנשטיין
לפתע אנו מרגישים עלייה במחירי הטחינה, הפירות היבשים, חלב הסויה ועוד כל מיני מוצרים "חקלאיים", אשר הקשר בינם לבין מחירי העגבנייה הוא יותר ממקרי
יוסף קנדלקר
שם בעומדי במסדרון, בשניות המעטות שבהם איש לא עמד בפינת ההמתנה, הבחנתי באדם הדור פנים, עומד לבדו בקצה המסדרון שקוע במחשבות
הראלה ישי
אסור לנו להפסיק לדרוש מעצמנו. בכל יום מחדש עלינו להציב לעצמנו מטרות חדשות, גבוהות יותר משל יום האתמול. וגם להיות בעלים טובים יותר ונשים טובות יותר
שמעון זיו
הסגנון והטון אינם מתאימים לשרת תרבות במדינת ישראל, והכוח מעביר אותה על דעתה, לשונה הותרה והיא מניפה אותה לכל הכוונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il