X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות הישראלית העגומה הדברים אמורים בחוק שהוא במהותו בומרנג: גם סוציאלי וגם אנטי-סוציאלי - תלוי, כמובן, בעיני המתבונן. כדי לפתור את המשבר - מומלץ למצוא את שביל הזהב, שיפשר בין הציבור הדתי לציבור החילוני
▪  ▪  ▪
הפגנה נגד סגירת חנויות נוחות בשבת בירושלים [צילום: יונתן סינדל / פלאש 90]

אין מה לעשות: חוק הוא חוק שצריך לקיים, וכזה הוא גם חוק השבת, לטוב ולרע. בשמו המשפטי. הוא מוגדר כ"חוק שעות עבודה ומנוחה", שתחולתו בארץ, בתוקף החוק, היא ביום השביעי בשבוע.
בתור שכזה, אין כל ספק שחוק השבת הוא חוק סוציאלי מובהק, שבא להגן על זכותו של עובד ליום-מנוחה רשמי בשבוע. הוא מבוסס, כמובן, על ציווי התורה של "זכור את יום השבת לקדשו" ולשבות בו מכל מלאכה.
במציאות הישראלית מופר לא אחת החוק הזה בריש גלי. אחרי ככלות הכל, מרבית האוכלוסייה בארץ היא חילונית ובתור שכזו היא אינה מוכנה להשלים עם חוק שכזה, באשר היא רואה בו כפייה דתית וחדירה ברגל גסה לרשותו של הפרט.
מקור להכנסה
צחוק הגורל הוא שדווקא עבור אוכלוסיית הרוב הזו עלול חוק השבת להפוך לאנטי-סוציאלי, אם אכן יופעל כלשונו. הדברים אמורים בכך שהוא יביא בעקבותיו לפיטוריהם של רבבות עובדים, הנוהגים לעבוד ביום השבת בתחום המסחר.
מסתבר שלרבים מהעובדים האלה מהווה דווקא יום השבת מקור להכנסה גדולה יותר מזו המוענקת להם בימות החול של השבוע. יתר על כן: הפעלת החוק באה בתקופה קשה לעסקים, הנמצאים ממילא במלחמת הישרדות אכזרית ועל סף קריסה. אם ייגזר עליהם לשבות בשבת - הם עלולים למצוא את עצמם, בהעדר הבונוס הזה, בפני שוקת שבורה בתכלית.
מודוס ויוונדי
עם זאת ראוי לזכור שבשבת קונים בעיקר מי שהם קשי-יום, הנאלצים לעבוד במהלך השבוע שעות ארוכות, המתפרסות על פני היום כולו, כדי לפרנס את עצמם. בה בעת נגזר עליהם לשלם מחירים מופקעים ביום השביעי, רק בשל התחרות המוגבלת בשוק, שבו מרבית בתי העסק סגורים בשבת.
כך או אחרת, במצב הסבוך שנוצר, רצוי לקיים מודוס-ויוונדי, וזאת על-ידי שמירת הסטטוס-קוו, שבו ימשיכו הרשויות המקומיות לקבוע אם לפתוח, או לא, עסקים בשבת. בכך תימנע הפעלתו של משרד הכלכלה, האמור להפעיל גזירה שווה של סגירת-עסקים, ללא יוצא מן הכלל, על כולם..
לחלופין, כדאי אולי להרהר סוף-סוף במימוש הצעות משכבר הימים על קביעת יום ראשון בשבוע כיום-שבתון נוסף לשבת. הדבר יאפשר לציבור החילוני,העסוק כל כך במרוצת השבוע, להתפנות ליום החול הזה כדי לערוך בו את קניותיו ועסקיו השונים, ובכך יישמר גם שלום-בית לשני הצדדים היריבים.

תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
נניח שבמהלך ניסיון אונס נאבקה האישה המותקפת עם האנס וגרמה לו פציעה חמורה מזו שהוא גרם לה, ונניח שלמקום הגיע רופא יחיד    נשאלת השאלה: במי מבין שני הפצועים צריך הרופא   יחיד לטפל? בנאנסת שפגיעתה קשה, או באנס שפגיעתו קשה קצת יותר    כל בר-דעת יגיב באופן טבעי שהעדיפות בטיפול בנסיבות אלה תהיה למותקפת
איתן קלינסקי
בעקבות ההצגה "מכנה משותף" של התיאטרון הגרמני על במת הקאמרי    במשך שעה וארבעים דקות הצופה מרותק לבמה, המטלטלת אותו בין כאב וסבל בפינות רבות ורחוקות בעולם
אליהו קאופמן
נכון שחשוב למנות יועץ משפטי שרואה עין בעין את המתרחש במדינה עם הממשלה שעימה הוא עובד, אבל לא אחד כזה שהיה שכיר שלה וחלק ממנה ממש, ומחר הוא עומד אולי לבקר את ממניו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הלכו לחייך, תביעה, לא-"יצונן", מגרדים וצדק של קנגורו
רעות גאל-דור
במדינת ישראל הקטנה שלנו, המעבר הדמוגרפי בין עיר לעיר, הוא גם המעבר בין חלום לחלום    אחת השאלות בה מתעסקים המתבגרים שלנו, היא מה החלום שלי, מה אני אהיה כשאגדל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il