אתמול, 1.1.16, נתקלתי באתר "וואלה", במאמר של
אבי יששכרוף, הנושא את הכותרת: "סופה של המדינה היהודית שלה פיללנו הולך וקרב". המאמר מכיל שפע של הצהרות ריקות וסיסמאות פוליטיות בעלות גוון שמאלני מובהק, שכמותן שמענו רבות בעבר ואנו ממשיכים לשמוע כאילו לא למדנו דבר מנסיונות הסרק הרבים שעשינו מול הערבים להגיע להסדר. אבל מר יששכרוף עושה בבוטות רבה דבר נוסף, שבגינו החלטתי להגיב על הדברים: הוא מציב את כותב המאמר בעמדה של "המקונן הלאומי" ו"הנבחר" שהוסמך כביכול לקבוע
מהי המדינה היהודית לה פיללנו, ועד כמה אנו קרובים או רחוקים מן המצב הרצוי לכולנו... לדעתו.
אלמנט הקינה השכיח הראשון מתיחס לדמוגרפיה. אינני יודע על-פי מה שופט יששכרוף שהדמוגרפיה פועלת לרעת ישראל, משום שהוא אינו טורח להסביר זאת. אני דווקא חושב ההפך ממנו. יששכרוף מבכה את "השליטה של רוב יהודי על מיעוט מוסלמי". באמת? האם כיום אין זה כך?
האם יש שוטה בתוכנו שסבור שאפשרי מצב שתתקיים כאן מדינה יהודית והיא לא תשלוט על המיעוט המוסלמי או כל מיעוט אחר שבה?! הדבר ייתכן רק אם לא תהיה כאן מדינה יהודית ודומני שהשפויים בתוכנו אינם רואים בכך אופציה שראוי לעסוק בה.
יששכרוף מוצא קשרים מוזרים בין הטרור לבין מהות ומבנה המדינה, כאילו השליטה הישראלית באיו"ש היא זו שמחוללת את הטרור. הכל יודעים שגם לפני שחרור איו"ש מהשלטון הירדני, הפעילו נגדנו הערבים בכלל והפלשתינים בתוכם בפרט, טרור מסוגים שונים. האמנם הטרור הוא זה שאמור לקבוע אם ישראל תבטיח את ביטחונה על-ידי גבולות בני הגנה, או תמנע מכך? מלחמות גדולות ומסוכנות הרבה יותר לא הביאונו לידי כך; ולכן כיום, כשאנו חזקים הרבה יותר, אמורים אנו להכנע לטרור? לדעתי, אלה הבלים. נכון שהאיום הצבאי, הקונבנציונלי, הקלאסי, השתנה בעשור האחרון והוחלף באיומים אחרים. אבל איש אינו יכול לדעת מתי יתחולל השינוי הבא ובו שוב ישתנה תמהיל האיומים ויעמיד בפנינו אתגרים חדשים. לא ניתן להתאים גבולות ביטחון למצבים משתנים באופן קיצוני ובמהירות רבה - גבולות אינם גרביים. בקצב שהדברים מתרחשים בעשור האחרון, גבולות ביטחון חייבים להניח תרחישים גרועים, הן מבחינת ההערכויות והן מבחינת אופי ומגמת השינויים המחוללים אותם ולכוון אליהם. הטרור עצמו איננו איום קיומי
1, אבל איומי הטילים בשילוב עם טרור ועם תנועות כ"א המוניות בנוסח דאעש עשויים בהחלט לחולל איומים קיומיים. הוא הדין גם באיומים הלא קונוונצינליים ובשילוב המכלול כולו.
שלוש שגיאות גורליות, אם תתבצענה, תפגענה באופן אנוש בזכות קיומה של מדינת ישראל: א. ויתור על גבולות ביטחון ונטילת סיכונים חזויים, שבהתחוללם תהיה משמעותם סיכון קיומי או פגיעה קולוסלית. ב. ויתור על היותה של ישראל מדינה יהודית אמיתית, שונה מבחינה זו מכל מדינה אחרת בעולם. ג. ויתור על זכותם של יהודים לעלות לארץ מכל מקום ולהתיישב בה, בכל מקום ובכל זמן; במילים אחרות: ויתור על הציונות.
בשום מחיר אסור להתדרדר למציאות כזו.
בדיון השטחי והשגוי שלו בשאלת המאזן הדמוגרפי, מקונן יששכרוף על האפרטהייד שעשוי להיווצר בישראל; שוב מבלי להוכיח דבר ושוב מדובר בצל הרים כהרים. השאלה באשר לאיזה פתרון פוליטי יהיה כאן תלויה בפלשתינים ובערבים לא פחות מאשר ביהודים ואולי אף יותר. הנסיון להשוות את ישראל לדרום-אפריקה, הוא מעשה עוין או מעשה של אווילות ובורות. אין דימיון בין המקרים ואין בנמצא סכנה ממין זה, אלא אם תגדיל ישראל את מספר הערבים עליהם תשלוט עד כדי פי חמישה ויותר ממספר היהודים, באמצעות כיבוש צבאי של שטחים זרים נרחבים, ותשליט חוקי גזע על האוכלוסייה הנכבשת.