X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיום הצבאי, הקונבנציונלי, הקלאסי, השתנה בעשור האחרון והוחלף באיומים אחרים. אבל איש אינו יכול לדעת מתי יתחולל השינוי הבא ובו שוב ישתנה תמהיל האיומים ויעמיד בפנינו אתגרים חדשים
▪  ▪  ▪
המדינה היהודית [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
פתרון פוליטי
השאלה באשר לאיזה פתרון פוליטי יהיה כאן תלויה בפלשתינים ובערבים לא פחות מאשר ביהודים ואולי אף יותר.

אתמול, 1.1.16, נתקלתי באתר "וואלה", במאמר של אבי יששכרוף, הנושא את הכותרת: "סופה של המדינה היהודית שלה פיללנו הולך וקרב". המאמר מכיל שפע של הצהרות ריקות וסיסמאות פוליטיות בעלות גוון שמאלני מובהק, שכמותן שמענו רבות בעבר ואנו ממשיכים לשמוע כאילו לא למדנו דבר מנסיונות הסרק הרבים שעשינו מול הערבים להגיע להסדר. אבל מר יששכרוף עושה בבוטות רבה דבר נוסף, שבגינו החלטתי להגיב על הדברים: הוא מציב את כותב המאמר בעמדה של "המקונן הלאומי" ו"הנבחר" שהוסמך כביכול לקבוע מהי המדינה היהודית לה פיללנו, ועד כמה אנו קרובים או רחוקים מן המצב הרצוי לכולנו... לדעתו.
אלמנט הקינה השכיח הראשון מתיחס לדמוגרפיה. אינני יודע על-פי מה שופט יששכרוף שהדמוגרפיה פועלת לרעת ישראל, משום שהוא אינו טורח להסביר זאת. אני דווקא חושב ההפך ממנו. יששכרוף מבכה את "השליטה של רוב יהודי על מיעוט מוסלמי". באמת? האם כיום אין זה כך? האם יש שוטה בתוכנו שסבור שאפשרי מצב שתתקיים כאן מדינה יהודית והיא לא תשלוט על המיעוט המוסלמי או כל מיעוט אחר שבה?! הדבר ייתכן רק אם לא תהיה כאן מדינה יהודית ודומני שהשפויים בתוכנו אינם רואים בכך אופציה שראוי לעסוק בה.
יששכרוף מוצא קשרים מוזרים בין הטרור לבין מהות ומבנה המדינה, כאילו השליטה הישראלית באיו"ש היא זו שמחוללת את הטרור. הכל יודעים שגם לפני שחרור איו"ש מהשלטון הירדני, הפעילו נגדנו הערבים בכלל והפלשתינים בתוכם בפרט, טרור מסוגים שונים. האמנם הטרור הוא זה שאמור לקבוע אם ישראל תבטיח את ביטחונה על-ידי גבולות בני הגנה, או תמנע מכך? מלחמות גדולות ומסוכנות הרבה יותר לא הביאונו לידי כך; ולכן כיום, כשאנו חזקים הרבה יותר, אמורים אנו להכנע לטרור? לדעתי, אלה הבלים. נכון שהאיום הצבאי, הקונבנציונלי, הקלאסי, השתנה בעשור האחרון והוחלף באיומים אחרים. אבל איש אינו יכול לדעת מתי יתחולל השינוי הבא ובו שוב ישתנה תמהיל האיומים ויעמיד בפנינו אתגרים חדשים. לא ניתן להתאים גבולות ביטחון למצבים משתנים באופן קיצוני ובמהירות רבה - גבולות אינם גרביים. בקצב שהדברים מתרחשים בעשור האחרון, גבולות ביטחון חייבים להניח תרחישים גרועים, הן מבחינת ההערכויות והן מבחינת אופי ומגמת השינויים המחוללים אותם ולכוון אליהם. הטרור עצמו איננו איום קיומי 1, אבל איומי הטילים בשילוב עם טרור ועם תנועות כ"א המוניות בנוסח דאעש עשויים בהחלט לחולל איומים קיומיים. הוא הדין גם באיומים הלא קונוונצינליים ובשילוב המכלול כולו.
שלוש שגיאות גורליות, אם תתבצענה, תפגענה באופן אנוש בזכות קיומה של מדינת ישראל: א. ויתור על גבולות ביטחון ונטילת סיכונים חזויים, שבהתחוללם תהיה משמעותם סיכון קיומי או פגיעה קולוסלית. ב. ויתור על היותה של ישראל מדינה יהודית אמיתית, שונה מבחינה זו מכל מדינה אחרת בעולם. ג. ויתור על זכותם של יהודים לעלות לארץ מכל מקום ולהתיישב בה, בכל מקום ובכל זמן; במילים אחרות: ויתור על הציונות. בשום מחיר אסור להתדרדר למציאות כזו.
בדיון השטחי והשגוי שלו בשאלת המאזן הדמוגרפי, מקונן יששכרוף על האפרטהייד שעשוי להיווצר בישראל; שוב מבלי להוכיח דבר ושוב מדובר בצל הרים כהרים. השאלה באשר לאיזה פתרון פוליטי יהיה כאן תלויה בפלשתינים ובערבים לא פחות מאשר ביהודים ואולי אף יותר. הנסיון להשוות את ישראל לדרום-אפריקה, הוא מעשה עוין או מעשה של אווילות ובורות. אין דימיון בין המקרים ואין בנמצא סכנה ממין זה, אלא אם תגדיל ישראל את מספר הערבים עליהם תשלוט עד כדי פי חמישה ויותר ממספר היהודים, באמצעות כיבוש צבאי של שטחים זרים נרחבים, ותשליט חוקי גזע על האוכלוסייה הנכבשת.

אוקסימורון בלתי נסבל
הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון, קרי הצבא על שלוחותיו, אינם אמורים לעסוק במדיניות. הערכותיהם צריכות להיות חלק ממערכת השיקולים שעל פיה מעצבת הממשלה את מדיניותה
▪  ▪  ▪

במצב הקיים, כל הסדר שלא יסכן את ישראל חייב לכלול ארבעה אלמנטים, שבלעדיהם לא תיכון כאן מדינה פלשתינית משום סוג שהוא: א. ההסדר יושג במו"מ ישיר בין הצדדים ללא נסיון הכתבת מהלכים באמצעות אלימות; ב. מדינת-ישראל תשמֵר גבולות בני-הגנה בשל המצאותה המתמדת בסביבה עויינת. ג. כל הסכם יכלול את סיום הסכסוך והתביעות, ויבסס כינון שלום כולל עם כל מדינות הליגה הערבית; להסכם תצורף התחייבות ערבית להמנע מתמיכה ו/או עידוד של מהלכים עויינים נגד ישראל בתמיכה ומימון ערביים. ד. הכרה ערבית בזכותה של מדינת לאום יהודית להתקיים בשלום באזור זה בשלום ושת"פ.
אינני רואה את הערבים מסכימים לכך ולכן אינני רואה מדינה פלשתינית קמה באזור. ללא הסדר כולל, יתכנו רק סידורים אזוריים של אוטונומיה רחבה יותר או פחות על תחומי טריטוריה מסוימים באיו"ש שבהם רוב ערבי מובהק; אוטונומיה ללא ריבונות מדינית.
לפיכך, חייבת ישראל להשאיר לפרק זמן קצוב, אופציה פתוחה להסדר כולל במו"מ כנ"ל ולהצהיר על כך פומבית. בה בעת עליה לקדם בפועל מהלכים שבעיקרם יוכלו להשתלב הן בהסדר סופי והן במציאות של אוטונומיה. לצד ארבעת העקרונות הנ"ל חייבת ישראל לאמץ לעצמה עמדה ברורה ומוצהרת בסוגיות מהותיות, שתהייה חלק מכל הסדר עתידי: א. גבולות 67 אינם גבולות ביטחון ואינם יכולים להיות בסיס להסדר. ב. הסדר לא ייעשה בשלבים אלא כמקשה אחת, כוללת. ג. לא יהיו אולטימטומים משום צד לשום צד. שני הצדדים יצטרכו להתפשר בכדי להגיע להסדר והעקרון המנחה יהיה הדדיות. ד. כל הסדר יצטרך לכלול התייחסות לכל המקרים בהם התחוללו שינויים דמוגרפיים מקומיים בדרכים לא חוקיות. ה. ערבים שיחיו בשטחים שיצורפו למדינת ישראל יוכלו לקבל אזרחות ישראלית בכפוף למדיניות ישראלית ארוכת-טווח, בתנאי שישבעו אמונים למדינת-ישראל ויהיו נקיים מפעילויות עוינות כלפיה.
אחד הטיעונים המוזרים של יששכרוף עוסק "בעמדות המדיניות" של הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון. על פניו זהו אוקסימורון בלתי נסבל בדמוקרטיה. הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון, קרי הצבא על שלוחותיו, אינם אמורים לעסוק במדיניות. הערכותיהם צריכות להיות חלק ממערכת השיקולים שעל פיה מעצבת הממשלה את מדיניותה, אבל לא תכתיב או קו-מנחה לקברניטי המדינה. האחריות הלאומית הכוללת אינה מוטלת על כתפי הצבא. הסמכות החוקתית היא של הכנסת והביצועית של הממשלה. תפקיד הצבא הוא להשתמש באמצעים שמעמידה לרשותו המדינה, בכדי לבנות מענים צבאיים אפקטיביים לתמהיל האיומים החיצוניים והפנימיים כיום ובעתיד הנראה לעין. במידה שמפקדי צה"ל אינם מסוגלים לכך, פתוחות בפניהם שתי דרכים: ליידע את הממשלה ולבקש את הכרעותיה והנחיותיה או להעביר את האחריות לאחרים. הרצי הלוי, שאותו מצטט יששכרוף, מסייע לפלשתינים כשהוא מצטט אותם כאילו הם מייצגים את התנ"ך ולא את הקוראן. הם משתמשים בתנ"ך, זה נכון, אבל רק בכדי לנגח את ישראל. נזק דומה גורמים דברי האלוף נומה בעניין חלוקת נשק לכוחות הרשות בעיצומה של אינתיפאדה מתפתחת.

לחיות על חרבנו
חוסר ברירה [צילום: פלאש 90]

כל עוד סבורים הערבים שיוכלו להכניע את ישראל ולאלץ אותה בדרכים שאינן מו"מ ללא תנאים מוקדמים וללא שימוש בכוח, לקבל את עמדותיהם, הסיכוי לשינוי מצידם קלוש

אין מדינה ריבונית שאינה חיה על חרבה מפעם לפעם
▪  ▪  ▪

קציני הצבא הבכירים צריכים לפעול בשני מישורים עקריים: א. לוודא שהממשלה מבינה היטב את המציאות הביטחונית - איומים ומענים; ב. להכין את המענים הטובים ביותר - מגוון של מענים ולא מענה מאולץ ומאלץ יחיד - באמצעים שמקצה להם המדינה; לא יותר, אבל גם בהחלט לא פחות מכך.
לעיתים קשה להשתחרר מהתחושה שהעיסוק של קציני הצבא הבכירים בפוליטיקה עולה על הרצוי והמותר והציטוט הנלהב מדבריהם על-ידי עיתונאים בעלי השקפה פוליטית שמאלנית או תבוסתנית, הם הכסת"ח החדש שמפתחים גורמי-צבא לקראת יום פקודה.
"לחיות על חרבנו" הפך כבר לביטוי סטיגמטי, שחוק ושגוי. אין מדינה ריבונית שאינה חיה על חרבה מפעם לפעם. ישראל מדינה צעירה וכאשר תשיג את יעדיה הציוניים והלאומיים, תוכל להתאים את מידת השימוש בחרב לשיקולים שיהיו תקפים אז.
היאוש הפלשתיני איננו תוצאה של השליטה הישראלית באיו"ש. ראינו אותו גם כשלא הייתה שליטה ישראלית כזו. המדינות הערביות מעולם לא לקו ביאוש ממין זה ובכל זאת עסקו ועודן עוסקות באלימות ובתמיכה באירגוני טרור, שאלימות היא שמם השני, אם לא הראשון. כל עוד סבורים הערבים שיוכלו להכניע את ישראל ולאלץ אותה בדרכים שאינן מו"מ ללא תנאים מוקדמים וללא שימוש בכוח, לקבל את עמדותיהם, הסיכוי לשינוי מצידם קלוש וללא שינוי, הסיכוי להסדר קלוש עוד יותר.
האבסורד הגדול ביותר בדבריו של יששכרוף הוא אולי העובדה שהוא רואה את הסכנה הגדולה ביותר לישראל האידיאלית שלו "ברוב הדומם". הרוב הדומם הוא הציבור, הוא העם. הוא סיבת ותכלית קיומנו כאן. הוא אינו הסכנה הגדולה גם כשהוא אינו מקבל ותומך בעמדותיו של יששכרוף. הציבור אומר את דברו הן בבחירות, הן ברשתות החברתיות ובתקשורת והן בביטויי ביקורת או תמיכה בהפגנות או באירועים אחרים. לא תמיד עומדות לרשות הציבור האפשרויות והחלופות שבאמת היה רוצה או מעדיף לראות. במקרים כאלה, בניגוד ליששכרוף, הוא אחראי ושותק.
מלל עתיר רוח וצילצולים אינו הוכחה שהדובר יודע על מה הוא מדבר. הוכחה שיש אופק חדש להסדר מדיני תהיה רק אם נראה שינוי עמדות בצד השני. איום בפירוק הרשות ב"החזרת המפתחות" או באינתיפאדה שלישית, אינו שינוי עמדות - הוא זריית חול בעיניים ושפיכת שמן מאותו מין שכשל כבר מספר רב של פעמים בעבר לאותה מדורה. יששכרוף מחפש כנראה עוזרים מחוץ לישראל שיחד עם התבוסתנים המקומיים והאלימות הערבית, יחוללו את הנס, יתישו את הציבור הישראלי ויניעו אותו לקבל הסדרי כניעה. הוא ושותפיו טועים.
ישראל עשתה שורה ארוכה של מחוות, בחלקן חסרות-תקדים, כלפי הפלשתינים וזכתה בתמורה להן לשתי תוצאות עלובות: עוד ביקורת והסתה פראית משולבת באלימות מצד הערבים וביקורת ארסית מלווה ברמזים לסנקציות מצד ה"ידידים" במערב - לא כך ניתן להגביר אמון ולהתקדם להסדר ובלי אמון גם לא יכון הסדר. אם יש ליששכרוף משהו חדש לבשר לנו, אהלן וסהלן. אם לאו - יתעשת ויפסיק נא לזרות חול בעינינו.

הערות

1. בנקודה זו אני רואה צורך להבהיר שאני מסכים לטיעון שטרור בעוצמה מוגבלת ולזמן קצוב אינו איום קיומי. אבל חייבים לזכור שאחד המרכיבים המניעים טרור הוא הרצון לנהל מלחמת-התשה דה-לוקס, ובלבד שאתה מוכן לשלם את המחיר בכוח אדם של מלחמה כזו. מלחמת-התשה היא נקודת תורפה של המערב בכלל ושל ישראל בפרט. הם ואנחנו איננו מטיבים להתמודד במלחמות התשה וככל שמלחמת ההתשה מתקרבת למרכזי האוכלוסייה והפעילות הכלכלית, מעצימה ומאריכה ימים, כך גדולים השפעתה והרסניותה. הממד הטילי הקונבנציונלי של מלחמת התשה – כאשר הוא נתמך על-ידי יכולות כלכליות וטכנולוגיות של מעצמה בארגוני הטרור המבצעים (כגון, חיזבאללה), באופן גלוי או סמוי – עלול להופכה לאיום קיומי. שכן לאורך זמן יכולה היא לפורר את החברה האזרחית ולקעקע את התשתית הכלכלית הלאומית.

תאריך:  04/01/2016   |   עודכן:  04/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנבחרים בעיני עצמם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אבי יששכרוב? אבי יששכ בלוף!
בבר  |  4/01/16 18:19
2
שתי הערות להבלים של יששכרוף:
בני בנקר  |  6/01/16 19:15
3
יששכרוף מזכיר לי את האידיוט
בני בנקר  |  6/01/16 19:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אורי שרגיל
החתירה לקדושה קיימת בכל עם, אבל דומני שרק היהודי אומר לעצמו כי המטרה לא מקדשת את האמצעים ואם האמצעים הזדהמו יש משהו טרגי במטרה עצמה
איתמר לוין
מחדשת את מבצעי השטח במגזר הערבי לאחר הפסקה של מספר חודשים בשל המצב הביטחוני    הביקורת ברובע המוסלמי של העיר העתיקה בירושלים בוצעו בליווי גורמי ביטחון
יהודה דרורי
הכי חשוב, שהממשלה תמנע מלקבל פה כל עצות והנחיות להקלות על-ידי פרקליטים ופרקליטות מבית המדרש של השמאל
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס מנסה באמצעות גימיקים תקשורתיים להעלות את נושא השבויים והנעדרים לסדר היום בישראל. ישראל דוחה את התנאי של חמאס לשחרור 70 מחבלים שחזרו לפעילות טרור דבר שמרחיק את העסקה
עידן יוסף
חמאס פועל לחדש את פיגועי ההתאבדות בישראל וחוליה שעמדה לעשות פיגועים כאלה נתפסה    הארגון שרוי במשבר כספי ולאחרונה הוטלו על תושבי הרצועה מס על מוצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il