התפתחות דרמטית במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. ועדת המכרזים הבין-משרדית פסלה את קבוצת ספידן מהמשך ההתמודדות במכרז. העובדה כי הוועדה שקלה לפסול את הקבוצה נחשפה בראשית השבוע ב-TheMarker. בדיון מיוחד שקיימה השבוע בסוף השבוע שעבר, הוחלט לפסול את הקבוצה. ראשי הקבוצה קיבלו אמש (ג') מוועדת המכרזים את ההודעה הרשמית על כך שהשתתפותם במכרז מופסקת לאלתר.
ספידן הסתמנה עד הערב כזוכה במכרז בשל הצעת המחיר שנתנה - 6.8 מיליארד שקל - הנמוכה ב-1.5 מיליארד שקל מהצעתה של קבוצת מטרורייל, שנמצאת במקום השני. בנוסף התחייבה ספידן לסיים את הפרויקט שנה מוקדם יותר. בספידן שותפות חברת התכנון האמריקאית פי.בי (30%); יצרנית הקרונות והקטרים הגדולה בעולם, בומברדייה הקנדית (20%); חברת קרדן והחברה הבת שלה תה"ל (20%) וחברות התשתיות שפיר ואביב (30%). בנוסף, חתם הקונסורטיום על הסכם עם שני קבלני משנה: מפעילת התחבורה הציבורית הגרמנית BVG וחברת כריית המנהרות האוסטרית אלפינה.
עיקר המחלוקת בין ספידן לוועדה היא בעניין מבנה הבעלות שהציעה הקבוצה. לדברי מקורבים למכרז, מטרת מבנה הקבוצה כפי שהוגש היא הוזלת הצעת הקבוצה באמצעות חלוקת הסיכונים בין חברת הכרייה לחברת הרכבות.
כעת, לאחר פסילת ספידן ובשל הפער הקטן בין הצעותיהן של מטרורייל ו-MTS, המדינה צפויה להודיע על קיום הליך של התמחרות, על מנת להוזיל את ההצעות, שהנמוכה מהן עומדת כרגע על 8.3 מיליארד שקל.
ועדת המכרזים ציינה, כי "במכתב מפורט שהועבר אמש לנציגי קבוצת ספידן, נמסרו הנימוקים לפסילת השתתפותה של הקבוצה ,כאשר העיקריים שבהם הם אי הצגת גורם בעל ניסיון כמפעיל תחבורה ציבורית במסגרת הקבוצה; שינוי בהרכב הבעלות בקבוצה שחל לאחר שאושרה התמודדות הקבוצה בהרכב אחר ונסיגה של אחד מהשותפים בקבוצה מהמחויבויות המשפטיות והפיננסיות שנטל על עצמו".
בוועדה ציינו עוד, כי "ועדת המכרזים אפשרה לקבוצת ספידן למסור הבהרות להשגות שהועלו על ידי חברי הוועדה, הן בכתב והן בפגישות שנערכו עם נציגיה, אולם מענה הקבוצה לסוגיות הללו לא עמד בתנאי הסף של המכרז, ולפיכך הוחלט לפסול את השתתפותה של ספידן במכרז ולא לאפשר השתתפותה בשלב ההתמחרות".
החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, ציין כי החלטת וועדת המכרזים היא פועל יוצא מהרפורמה במכרזים הממשלתיים שהנהיג החשב הכללי בשנים האחרונות, במסגרתה הושם דגש על עמידה מלאה בתנאים המכרזיים ובהתחייבויות שלקחו על עצמם חברות פרטיות מול המדינה.
יו"ר ועדת המכרזים, סגן בכיר לחשב הכללי, חגי מילר, אמר כי "הכללים שקבעה ועדת המכרזים להרכב הקבוצות המציעות במכרז נועדו להבטיח, כי לזכיין שייבחר תהיה היכולת הפיננסית והטכנולוגית להקים, להפעיל ולממן את פרויקט התשתית הגדול והמורכב בתולדות מדינת ישראל והגדול מסוגו בעולם".
לדברי יו"ר חברת נ.ת.ע., בני וקנין, בכוונת וועדת המכרזים להכריז על הזכיין שיבחר עוד השנה. וקנין הדגיש כי חברת נ.ת.ע. מבצעת כל העת עבודות הכנה נרחבות לאורך התוואי העתידי של הרכבת הקלה על מנת לאפשר את תחילת עבודתם בשטח של צוותי הבנייה של הזכיין.
גורמים בוועדת המכרזים מתחו ביקרות נוקבת על ספידן. לדברי הגורמים מדובר בקבוצה שהיתה בעייתית מהרגע הראשון, ואושרה על תנאי יומיים בלבד לפני מועד הגשת ההצעות. "החברים בקבוצה ניסו לקנות כרטיס השתתפות במכרז שיימכר בעתיד, כלומר ספסרות במכרז. המחיר שהציעה הקבוצה הוא זול ולא אמיתי ולא דומה כלל למה שהגישו המתחרות האחרות. ההצעה שהוגשה בפני הוועדה היא במתכונת חלקית ולא במתכונת מלאה כפי שדרשה ועדת המכרזים".
גורמים בענף התחבורה מתחו ביקורת על החלטת הוועדה. לטענתם "החלטת ועדת המכרזים מוזרה ביותר ואף בלתי סבירה בשל מחלוקת טכנית שיש לה פתרון".
ספידן צפויה לערער על פסילתה בפני בית המשפט. מהלך שכזה עלול להביא לעיכוב נוסף במכרז. הזכיין במכרז אמור היה להיבחר ביולי, אך כעת נראה כי ההכרעה עלולה להידחות לסוף השנה. הרכבת הקלה אמורה להתחיל לפעול ב-2013. הקו הראשון, המכונה הקו האדום, ייצא מהתחנה המרכזית בפתח תקוה ויגיע עד בת ים. אורכו יהיה 22 ק"מ.
בספידן אמרו אתמול עוד בטרם נודע להם על פסילת הקבוצה, כי "הקבוצה עומדת בכל תנאי המכרז והגישה את ההצעה הטובה ביותר. חברת בומברדייה, שהינה חברת הרכבות הגדולה בעולם והמהווה חלק מקבוצת ספידן, הביעה את מחויבותה המלאה לפרויקט הרכבת הקלה וסיפקה לוועדת המכרזים את כל ההבהרות והתשובות שנדרשו ממנה".
"על אף שלפני חודש נפגעו עובדי בומברדייה מנפילת קטיושה במוסך הרכבת בחיפה, הגיעו בכירי בומברדייה לישראל במהלך תקופת המלחמה והדגישו בפני וועדת המכרזים את מחויבותם באופן שאינו משתמע לשני פנים", הוסיפו בספידן.