X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תליית דגל בבית-ספר [צילום: מני לויתן]
פאשיזם - מה שקרה פעם
יום אחד הטיל עלינו המורה לכתוב חיבור באנגלית על נושא חופשי מה עושה תלמיד השביעית כאשר הוא יכול לשמח את ליבו של המורה הימני? כותב חיבור איך ישראל תכבוש את תעלת סואץ כעבור יומיים הוחזרו המבחנים ויאיר דקל מקבל ציון טוב + בדיו אדומה וליד זה באותיות מרובעות המילה "פשיסט!"
[צילום: מני לויתן]

יש טוענים שישראל הופכת להיות מדינה פשיסטית והם מסבירים זאת בהתבטאות של חברי כנסת ימניים וחקיקה לאומנית בישראל. האם אתם יודעים מה זה פשיזם, מעבר לסיסמאות באמצעי התקשורת? אני מניח שלא. גם אני לא ידעתי. לא ידעתי ויצאתי מרוויח. על כך בסיפור הבא.
הייתי בכיתה השביעית בתיכון אהל שם ברמת-גן. המורה שלנו לאנגלית היה יוסף ספרדי, איש אנרגטי וחביב. ידענו שהיה איש אצ"ל בעברו, כלומר, ימני.
יום אחד הטיל עלינו המורה לכתוב חיבור באנגלית על נושא חופשי. כל איש אשר ידבנו ליבו. מה עושה תלמיד השביעית כאשר הוא יכול לשמח את ליבו של המורה הימני? כותב חיבור איך ישראל תכבוש את תעלת סואץ. כן, ככה סתם. כעבור יומיים הוחזרו המבחנים ויאיר דקל מקבל ציון טוב + בדיו אדומה וליד זה באותיות מרובעות המילה "פשיסט!" כן, עם סימן קריאה.
כאן צריך לעשות הפסקה. הפסקה מתודית קוראים לכך בתיאטרון. הימים היו כשנתיים לפני מבצע סיני. לא התלמיד ולא המורה ולא אזרחי ישראל ידעו, שנצא למבצע צבאי בסיני ובתעלה. סוף ההפסקה המתודית. התלמיד, שקיבל את הנזיפה, מרים את ידו לשאול שאלה.
יש להזכיר, שישבתי בכיסא האחרון בכיתה. "מה אתה רוצה דקל?" - שאל המורה בקוצר רוח.
המורה, כתבת לי 'פשיסט'. מה זה פשיסט? אני לא יודע...
"מה פתאום אתה שואל?" - העיר המורה והוסיף, אולי איזה מילה של ביקורת. לא, לא קללה, חס וחלילה.
כתבת לי פשיסט ואני רוצה לדעת מה זה...
למרות שעברו מאז הרבה שנים, אני זוכר כיצד התחלף מבעו של המורה והוא החל בהרצאה מעניינת מאוד, בעברית, על הפשיזם. שיעור האנגלית לא הספיק לו, והוא לקח את השיעור הבא מן המורה השני והמשיך בהרצאתו המלומדת. כשיצאנו מבית-הספר, אמרו לי תלמידים: "איזה יופי, בגללך הפסדנו שני שיעורי אנגלית".
כעבור שנתיים, כאשר פרץ מבצע סיני, כבר הייתי חייל בצה"ל ולא פגשתי עוד את המורה שלי לאנגלית. אבל, זה לא סוף הסיפור של ספרדי. כאשר סיימנו את השמינית, ליצני הכיתה לקחו את הסינר השחור של המעבדה של דב רוסיאנסקי, ציירו עליו בלבן גולגולת ושתי עצמות מצולבות, עלו על גג הבניין ותלו את הדגל המאולתר על הגג של בית-הספר. מני לויתן, שגר מעבר לשדרה, מיהר והביא את המצלמה מן הבית וצילם את הדגל מתנופף.
כולנו נאספנו בחצר כדי להתפעל מאומץ ליבם של חברינו השובבים ואז קרה דבר שלא חזינו - המורה לאנגלית, שכבר לא היה נער, החל לטפס על צינור המרזב כדי לעלות אל הגג. את דלת הכניסה לגג, סגרו השובבים. כאשר המורה הגיע אל הגג, מצא אותו ריק. השובבים רצו והורידו את הסינור שהפך לדגל. בעת מבצע סיני חשבתי לעצמי - האם המורה ספרדי חושב שגם בן-גוריון היה פשיסט?
מה עושים הזקנים?
היום, כאשר המשטרה בכותרות, ראוי לספר סיפור משטרתי. לפני זמן לא רב ישבתי בארוחת בוקר חגיגית לכבוד יום הולדת. הזמינו אותי למסעדה יוקרתית בצפון תל אביב. בשולחן לידי ישבו שבעה או שמונה אנשים כסופי שיער ואני לא שמתי לב אליהם. מה זקנים יכולים לומר לי כבר? אבל אז שכני הפנה את תשומת לבי שכל אלה הינם ניצבי משטרה בדימוס. הסתכלתי עליהם בהערכה וחשבתי: ה"אלטע קאקערס" האלה היו פעם אימת השוטרים והטילו חיתיתם על העבריינים. והיום, הם יכולים רק לשבת לרכל בארוחת הבוקר.
קללה סינית
קללה סינית (ואולי לא סינית...) אומרת: "שיהיו לך חיים מעניינים". הסתכלתי אחורה וחשבתי לעצמי, היו לי חיים משעממים דווקא. אז נזכרתי בדבריו של זקן השומרים, אברהם שפירא, "בכל ימי חיי לא הרגתי ולא נהרגתי אף פעם".

תאריך:  13/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פאשיזם - מה שקרה פעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נו, אז מה זה פאשיזם?
ב_שמואל  |  13/01/16 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל קלנר
את חשיפת ציבור המסורתיים וערכיו, עשה מיקי זוהר בהצעת החוק שלו. ירצו מבקריו או לא ירצו - מיקי זוהר מייצג ציבור גדול בישראל. ציבור עם ערכים, תפיסת עולם וזהות
תרצה הכטר
סטריאוטיפ הוא המצפן החברתי של האנושות    זהו כלי עזר להתמצאות מיידית בסביבה אנושית    אין אדם החף מראיית העולם דרך עדשות המכילות דעות קדומות וסטריאוטיפים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - זריזים, תקינות פוליטית, קושיות, ברווז צולע, התערבות והרחבה
ראובן לייב
אחרי שנים של מאבק עיקש בדעות קדומות של קודמיו לתפקיד, מצליח שר הבריאות הנועז, יעקב ליצמן, לאפשר את גידולו ומכירתו של הקנביס הרפואי ללא הגבלה, כדי שישמש מזור לרבבות החולים הקשים, הנזקקים לו כאוויר לנשימה
איתמר לוין
השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קובעים: מי שמתנהג כמו נושא משרה - הוא נושא משרה; מי שמתנהג כמו בעל שליטה - הוא בעל שליטה. המהות הכלכלית היא הקובעת, ולא הלהטוטים הלשוניים והמשפטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il