X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פתח וחמאס מנהלות מגעים אינטנסיביים בתיווך קטר להפעלת הסכם הפיוס ביניהן והקמת ממשלת אחדות לאומית. ראשי שתי התנועות חוששים לגורל שלטונם בגדה וברצועה ומנסים למצוא מכנה משותף לשמור על כס השלטון
▪  ▪  ▪
פ"תח-חמאס. סיום המחלוקת? [צילום: AP]

על-פי מקורות בכירים בתנועת פתח, מזה כחודש ימים מתנהלים מגעים שקטים בין תנועת פתח לתנועת חמאס כדי לקבוע מנגנונים ולוחות זמנים לסיום המחלוקות בין שתי התנועות וסיום הפיצול בין הגדה לרצועה.
על דבר המגעים שחלקם התקיים בדוחא בירת קטר ובאיסטנבול שבטורקיה הוטל איפול תקשורתי מלא של שני הצדדים. אמין מקבול, מזכ"ל המועצה המהפכנית של תנועת פתח אישר בראיון שהעניק לאתר "פלשתין אליום" ב-24 בינואר את דבר המגעים שהתקיימו בקטר ואמר כי "מדובר במפגשים מעשיים יותר מאשר מפגשים לפרוטוקול", הוא הכחיש כי טורקיה מעורבת במאמצי הפיוס בין פתח לחמאס.
תנועת פתח הצליחה להשיג את הסכמת כל הפלגים החברים באש"ף להקמת "ממשלת אחדות לאומית" במקום ממשלת "ההסכמה הלאומית" בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה שהוקמה על-פי הסכם הפיוס בין אש"ף לחמאס שנחתם במחנה הפליטים שאטי בעזה ב-23 באפריל 2014. ממשלת "ההסכמה הלאומית" קמה ב-2 יוני 2014 אך תנועת חמאס לא אפשרה לה לפעול ברצועת עזה, בתירוצים שונים, במקומה הקימה חמאס "ממשלת צללים" תחת חסותה שניהלה את רצועת עזה בהתאם להנחיותיה.
מגעים מואצים לקראת פגישת עבאס-משעל
מחמד א-שתיה, חבר הוועדה המרכזית של פתח אמר ב-25 בינואר לסוכנות הידיעות הפלשתינית "מען" כי "בקרוב נכריז על הקמת ממשלה לאומית שלאחריה יהיו בחירות כלליות....כל הפלגים הפלשתינים רוצים ממשלת אחדות וסבורני שאנו מתקדמים לעבר הנושא הזה בקרוב".
הפגישה המכרעת בנושא הזה אמורה להתקיים בימים הקרובים,שני חברי הוועדה המרכזית של פתח, עזאם אלאחמד, הממונה בתנועת פתח על תיק הפיוס עם חמאס,וצח'ר בסיסו אמורים לצאת לדוחא בירת קטר לפגישה עם ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של תנועת חמאס. אם תצליח הפגישה מייד לאחריה ייפגש יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם ח'אלד משעל לסגור את הקצוות האחרונים של ההסכם.
הדיונים בין נציגי פתח לנציגי חמאס עוסקים גם בהסכמה לגבי עריכת בחירות לפרלמנט, לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ).
דובר תנועת חמאס, סאמי אבו זוהרי, אישר ב-24 את דבר המגעים ואמר כי "יש מגעים לקיים פגישה בקרוב בדוחא לקביעת מנגנונים ליישום הסכם הפיוס".
הרחוב הפלשתיני מטיל ספק ברצינות פתח וחמאס
הציבור הפלשתיני איננו מתרגש מהידיעות האלה מכיוון שכל ניסיונות הפיוס בין חמאס לפתח עד היום נכשלו באופן מעשי, רוב הציבור הפלשתיני מעוניין מאוד בפיוס במיוחד נוכח המבוי הסתום בתחום המדיני ו"אינתיפאדת הסכינים" הפלשתינית אך הוא סבור כי פתח וחמאס עסוקות ב "מלחמת כסאות" ומאבקי כוח ושררה ואינן מעוניינות באמת להגיע להסכמות על שלטון משותף כשבפועל הן חילקו את השלטון ביניהן, תנועת חמאס ברצועת עזה והרש"פ בשטחי הגדה.
למרות הפסימיות ברחוב הפלשתיני, אי-אפשר להוציא מכלל אפשרות את הגעת נציגי שתי התנועות להסכמות על מנגנון להפעלת הסכם הפיוס ביניהן מ-2014 נוכח מצבן בשטח והעובדה ש"אינתיפאדת הסכינים" לא הביאה לפלשתינים, בחלוף ארבעה חודשים מתחילתה, שום הישגים מדיניים.
לשתי התנועות יש אינטרס בפרסום המגעים האלה כדי להראות לציבור הפלשתיני כי הן מנסות להגיע לאחדות לאומית, תנועת חמאס חוששת ממבצע צבאי ישראלי בצפון רצועת עזה להשמדת המנהרות החדשות בעקבות הפרסומים בתקשורת הישראלית, הציבור הפלשתיני ממורמר מהקצב המקרטע של שיקום הרצועה לאחר מבצע צוק איתן ומהעובדה שמעבר רפיח סגור במרבית ימות השנה בגלל המחלוקות בין פתח לחמאס על השליטה במעבר.
בעת האחרונה אף הושמעו קריאות של פעילי בתנועת פתח ובארגון החזית העממית ברצועה ל"מרד" בשלטון חמאס. ואילו הרש"פ חוששת כי הדיונים וההצהרות האחרונות בישראל על אפשרות קריסתה מעידים על הכוונה הזו באמת וכי ישראל תפעל להפלת שלטונו של מחמוד עבאס ותשתלט מחדש על כל שטחי הגדה.
ארה"ב ומדינות ערב המתונות מפעילות לחצים על הרש"פ שלא להתנתק מהסכמי אוסלו והתיאום הביטחוני עם ישראל ומאיימות בנקיטת סנקציות נגדה והרש"פ חוששת לאבד את תמיכת המדינות התורמות.
הלחצים המופעלים על הנהגות פתח וחמאס הם שהביאו אותן לחידוש המגעים לפיוס מתוך חשש לערעור יציבותן, כל אחת בשטח שבו היא שולטת,האינטרס שלהן הוא ברור, כל אחת מהן רוצה להישאר על כס השלטון.
לכן צריך להמתין ולראות עד כמה רציניים המגעים בין שתי התנועות, גם אם יוסכם ביניהן על הקמת ממשלת "אחדות לאומית" ועריכת בחירות אין פירוש הדבר כי אכן הדבר יקרה בפועל.
ממשלת "ההסכמה הלאומית" הוקמה על-פי הסכם הפיוס אך תנועת חמאס ניטרלה אותה, לא אפשרה לה לפעול ברצועה ולא העבירה לידיה את מעבר רפיח כפי שקבע ההסכם.
הציבור הפלשתיני כבר היה בסרט הזה ולכן איננו מגלה התלהבות, הוא מגלה זהירות ומעדיף להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים.

תאריך:  27/01/2016   |   עודכן:  27/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
דבריו של באן קי מון יכלו להוות הזדמנות מצוינת להסברה הישראלית - אם הייתה כזאת. המוח האטום של ממשלתנו מסרב להבין, שהסברה היא עסק למקצוענים - לא לפוליטיקאים ולא לפקידים
איציק וולף
ראש הממשלה הגיב על דברי מזכ"ל האו"ם שהביע הבנה למניעי הטרור הפלשתיני בטענה שזו תגובה טבעית לכיבוש    "האו"ם איבד את הניטרליות שלו ואת הכוח המוסרי שלו"
איציק וולף
מזכ"ל האו"ם גינה את הפיגועים בישראל, אך טען שהתסכול הפלשתיני גדל בדומה לעמים מדוכאים אחרים בהיסטוריה    את הבנייה בהתנחלויות כינה פרובוקציה
איתן קלינסקי
ואל מול שטף של אמרות שפר מגדפות ומנאצות של קבוצות מתנחלים ניצב רועה פלשתיני וכבשיו או מוסק במטע הזיתים שלו
דביר מור
מדוע עד כה כמעט כל יוזמת שלום או תהליך מדיני, נכשלו עם הפלשתינים? האם האשמה נופלת רק על הצד הישראלי, מכיוון שהוא הצד החזק?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il