X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחסור בויטמין A בארוז הלבן הביאה חוקרים גרמנים ושוויצרים לפיתוח זן אורז מוזהב בתהליך של הנדסה גנטית, אשר מכיל בתוכו בטא קרוטן, המומר בגוף האדם לוויטמין A. האורז המוזהב, מזכיר במראהו, אורז לבן בתוספת תבלין כורכום, אשר מקנה לו את הצבע הצהוב
▪  ▪  ▪
אורז לבן. אינו מכיל כלל ויטמין A החיוני לתזונת האדם [צילום: דן לב-יח"צ]

הישרדות הונדורס המשודרת בימי ראשון ושלישי בערוץ 2 ממחישה לנו וכול פעם מחדש, מי הוא הכוכב השקט של הישרדות זו. זה לא טילטיל וגם לא רוסלנה, זהו מוצר שכולם מכירים וכמחצית מאוכלוסיית העולם נפגשת איתו מדי יום 365 ימים בשנה - נכון זהו האורז הלבן.
האורז הוא הדגן החשוב ביותר לצריכת האדם וצריכת הקלוריות ומספק יותר מחמישית מסך הקלוריות הנצרכות בעולם על-ידי בני אדם, להבדיל מתירס, שמשמש בעיקר למאכל בעלי חיים.
גידול האורז הוא עתיר עבודה ודורש גם מים רבים. האורז אשר כמחצית מיבולו העולמי מרוכז בסין ובהודו, גדל בדרך כלל בשטחים מוצפים, אולם הסיבה העיקרית לצד אהבתו למים היא שבשטחים אלה לא גדלים עשבים שוטים, במילים אחרות ניתן לגדל אורז גם באדמה יבשה, אולם יש צורך להשתמש בחומרי הדברה, קוטלי עשבים ובמים.
היבול הממוצע עומד על 4.5 טונות לדונם, אולם ישנן מדינות, כמו מצרים בה מגיע היבול הממוצע אף ל-9.5 טונות לדונם. האורז מכיל כ-330 קלוריות ל-100 גרם אולם אינו מכיל כלל ויטמין A החיוני לתזונת האדם, דבר אשר גורר אחריו למוות של כ-1.5 מיליון בני אדם בשנה ולכ-650,000 מיקרי עיוורון בלתי הפיך, בעיקר אצל ילדים עד גיל 5 שנים, משום שהאורז מהווה מרכיב תזונה עיקרי ולפעמים גם יחיד לאוכלוסיות אלה.
בעיה זו הביאה חוקרים גרמנים ושוויצרים לפיתוח זן אורז מוזהב (golden rice) בתהליך של הנדסה גנטית, אשר מכיל בתוכו בטא קרוטן, המומר בגוף האדם לוויטמין A. האורז המוזהב, מזכיר במראהו, אורז לבן בתוספת תבלין כורכום, אשר מקנה לו את הצבע הצהוב.
לכאורה, תהליך טוב ומבורך, אולם הוא ניתקל בהתנגדות רבה ומחלוקת בשל היותו מיוצר בתהליך של הנדסה גנטית (תהליך אשר השפעתו לאורך שנים עדיין לא נלמד מספיק), למרות שלא הוכחה סכנתו לבריאות הציבור ובעיקר משום החשש להאצת השימוש בכלי זה בתעשיית המזון.
צריכת המזון בעולם נמצאת במגמת עלייה בגלל, העלייה בתוחלת החיים וגידול מתמיד בגודל האוכלוסייה בין השאר בגלל, הרפואה וההתמודדות הטובה יותר עם מחלות וזיהומים, ותזונה טובה וזמינה.
צופים שבשנת 2050 תגדל הצריכה בלפחות 50% בהשוואה למצב כיום, דבר המחייב פיתוח זנים מניבים ועמידים, דבר המעמיד בפני ציבור החוקרים אתגרים רבים ונראה שזו רק שאלה של זמן שמוצרים מהונדסים יתפסו מקום הולך וגדל בתזונה שלנו.
הידעת?
הגזר הכתום "הומצא" לפני כ-250 שנה על-ידי חקלאים הולנדים אשר הכליאו זנים שונים של גזר, שהיו עד אז בצבעי לבן/בז' (כמו שורש של פטרוזיליה) או סגול (כמו סלק), עד לקבלת הצבע הכתום, לכבוד, צבע בית המלוכה שלהם "אורנג' נסאו".

תאריך:  03/02/2016   |   עודכן:  03/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם כוכב הישרדות הונדורס יהפוך למוזהב?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
מדינת ישראל מקדשת במידה מרובה את חופש הביטוי    מדיניות האכיפה היא להתערב אך ורק כאשר פגיעה פיזית באדם היא קרובה לוודאות, ומסתבר כי בנושאים הקשורים לחרות ולקניין אין לעובדי מדינה חופש ביטוי בבתי המשפט, שם כולם חייבים להתיישר סביב אמת אחת, האמת של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שהיא מובעת על-ידי הפרקליט המוביל בתיק
שמעון זיו
מלחמת הסייבר יכולה להיות כוללת, אולם יכולה גם להיות נקודתית, היא יכולה לזרוע הרס טוטאלי, אבל גם יכולה לטפל במקומות נבחרים, ולכן מלחמת הסייבר היא מלחמת מוחות שבאה להחליף את המערכה הקונבנציונלית
ראובן לייב
התאבדותו של גדול השפים בעולם בגלל מתח נפשי מעידה כי שלמות גסטרונומית היא משאת-נפשו הטבעית של כל שף המבקש להצליח. עדות לכך עשויים לשמש לפחות שלושה שפים ישראלים דגולים, הידועים כאורים-ותומים גסטרונומיים
עו"ד צבי שוב, עו"ד קרן נדולני
תוכנית מתאר ארצית ברמה מפורטת - על ציר הגמישות וחוסר הוודאות: המקרה של התמ"א להולכת הגז הטבעי
ד"ר דורון מנשה
רומן זדורוב הורשע בצדק ברצח תאיר ראדה. קביעה זו מבוססת על משקלן ההסתברותי המכריע של הראיות המפלילות שהתגלו בעניינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il