X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העדר שמו של משה רבינו מפרשת "תצוה" מלמד אותנו כמה וכמה שיעורים במנהיגות: על אחריות וענווה, על הובלה והתגייסות
▪  ▪  ▪
לא נמצא גם בהגדה [צילום: המוזיאון היהודי, לונדון]

בפרשתנו בולטת לראשונה העדרותו של המנהיג. משה רבינו מאוזכר בכל פרשה, מרגע הופעתו בתחילת חומש שמות ועד לחומש דברים. והנה, במפתיע, משה לא נקרא בשמו לאורך כל הציוויים המפורטים בפרשתנו. הלא דבר הוא?!
הפרשנים השונים נתנו דעתם לתופעה זו. יש שייחסו זאת להצעתו המרשימה של משה, המנהיג האחראי, אשר עתיד לבקש את טובת ועתיד צאן מרעיתו, וזאת למרות חטא העגל. בפרשה הבאה משה יתנדב לבקש, כי הקב"ה ימחה את שמו מהתורה אם בכוונתו להעניש את מרבית העם ולהמיתו. לדבריהם, גם אם בקשתו לא התקיימה, מיעוטה התממש בפרשתנו. מנהיג, על-פי גישה זו, נושא באחריות אישית לכל מעידה של הכפיפים לו, גם אם אין לו כל קשר לחטא עצמו. המוכנות שלו לשאת בעונש ולשלם את המחיר, רק בשל העובדה כי עמו כשל, ראויה לכל שבח.
יש שייחסו את אי-אזכרת שמו לעובדה, כי קריאת פרשה זו תחול תמיד בסמיכות לז' באדר, הלא הוא יום לידתו אך גם פטירתו של משה. הסתלקותו מן העולם נרמזת גם בהעדרו מהפרשה.
מרביתם של הפרשנים נוטים לילך בנתיב שונה, בדרכו של המדרש המייחס את העדר ציון שמו של משה לאירוע מן העבר. כל שבעת ימי הסנה היה הקב"ה מפתה את משה שילך בשליחותו למצרים. בשביעי אמר לו משה: "שלח נא ביד תשלח". אמר לו הקב"ה למשה: חייך שאני צוררה לך בכנפיך. אימתי פרע לו? כל שבעת ימי המילואים היה משמש בכהונה גדולה וכסבור שלו היא; בשביעי אמר לו: לא שלך היא, אלא של אהרון אחיך.
לפי פרשנות זו, העובדה שמשה היסס ואף סירב להתמסר מיידית למשימה לשחרור אחיו משעבוד מצרים - היא זו שגרמה לאחר שנים לאי-מינויו ככהן גדול. אמנם, משה בלט בחוש הצדק שלו עת הפריד בין הניצים וסיכן את עצמו בהכותו את המצרי. היה זה משה אשר הצטיין כרועה רגיש שאינו מאפשר לאף כבשה להישאר מאחור. אכן משה היה הראשון שניגש לסנה והאזין לקריאה המאתגרת שהושמעה לו, ואף הקדיש את חייו למשימת ההנהגה של ישראל במדבר.
אך סרבנותו הראשונית, התמהמהותו בהיענות למשימה, והעדר ההיחלצות המיידית למנהיגות מושיעה - לא נשכחו למשך תקופה ארוכה, ומנעו ממנו בבוא היום את הקדשתו למעמד הרוחני הגבוה כמשרת ה' וכנציג העם במשכן. ענוותנותו היתרה ותחושתו המתבטאת במילים "מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים" - מי אני, שאהיה ראוי להיות הגואל - עמדה לו לרועץ בפרשתנו.
התמיהה על העדרו מהפרשה, מזכירה גם את העדרותו המפתיעה מההגדה של פסח. קובץ שכל מהותו היא אזכור של יציאת מצרים - מימי השעבוד הקשים, ההתמודדות עם שלטון הדיכוי האכזרי ועד היציאה והגאולה. כמה בולט חסרונה של דמות הנהיג, שהתעמת עם פרעה, שהביא את המכות, ליכד את השורות, הוביל את העם כולו, נתן את התורה וריכז את תהליך היציאה לחרות על כל שלביו וטלטלותיו. האין בכך כפיות טובה כלפי מי שהוביל את המהלך?
היטיב לתאר קושי זה הגרי"ד סולובייצ'יק: "שמו של משה נמחק מדפיה של ההגדה כאילו מעולם לא היה קיים. זוכר אני, כי בילדותי שאלתי מדוע אין משה נזכר בהגדה, וכל התשובות שהשיב לי אבי לא הועילו. אני בפשטות פרצתי בבכי. בסופו של דבר כדי להרגיעני, מצא אבי את משה בהגדה: ויאמינו בה' ובמשה עבדו. דבר זה הרגיע בדרך כלשהי את רוחי. אך עדיין חשתי שעושים אנו אי-צדק עם משה. נראה שאין זו רק תחושתו של ילד קטן, חנון ורחום, אלא תחושתה של כנסת ישראל כולה. היא מחפשת את משה בליל הפסח אך לעולם איננה מוצאת אותו".
לפיכך מוצא הוא הסבר מהותי להעדרו: כן בכל דור ודור מצוי שליח הראוי להיעשות איש אלוהים, אדם שה' מהלך עימו, אדם שה' מדבר באמצעותו. בדור ההוא היה זה משה רבינו. לולא הצליח ה' לשכנע את משה לקבל עליו את המשימה, לא הייתה יציאת מצרים מתרחשת! ועם זאת, אף שדבר אינו מתרחש בהעדרו של השליח, אין מכירים עוד בשליח לאחר שהוא מבצע את שליחותו.
מנהיגות נמדדת בהתגייסותה המיידית ובאמונה בכוחותיה למימוש ערכיה למען הכלל - אך לא פחות מכך, בענווה ובצניעות שלה, ובמכונות המלאה שלה להסתלק מן הבימה ללא השארת כל אזכור אישי, כל הנצחה וקרדיט לאחר מילוי משימתה הנצחית.

הכותב משמש בהתנדבות כרב קהילת "באורך" בשכונת מקור חיים בירושלים, עוסק ביזמות ייעוץ ופיתוח בתחום התיירות החינוכית ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  19/02/2016   |   עודכן:  19/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה אשר / Moshe Asher
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הנני" או "לא אני"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוד הסבר להיעדר השם: יריבות
חשדנית  |  19/02/16 10:16
2
ישר כח לכותב ל"ת
אלון דהן  |  20/02/16 18:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב ד"ר משה בארי
בניגוד למה שהיינו חושבים, תשלום חובה עדיף על תרומה מרצון - משום שקיומה של מצוה הוא מורכב יותר מאשר התנדבות קלילה
הרב חגי גרוס
הגישה המוסרית של התורה למושג העבד, העומדת בניגוד קוטבי כל כך למה שהתרחש בארה"ב רק לפני 150 שנה, מחייבת את עם ישראל לצאת נגד התופעות של העבדות המודרנית
הרב שאול ברוכי
מעמדו של משה במתן תורה הוא של מתווך בין השם לבין עם ישראל - וזה מה שנותן לו את העוצמה מול העם
הרב יאיר בינשטוק
עם ישראל לא נכנס לארצו בדרך הקצרה והמהירה - כי מה שבא בקלות גם נעלם בקלות. בניית עם היא לא תהליך לארבעים שניות אלא לארבעים שנה
הרב עידו פכטר
מכת החושך מלמדת אותנו על היושרה הרבה של בני ישראל - וגם על מנהיגותו של משה, אשר הצליח להנחיל להם ערכים אלו עוד לפני היציאה ממצרים
רשימות נוספות
להוציא את מצרים מישראל  /  ערן כהן
נאמן, עניו, רועה  /  הרב ד"ר רונן לוביץ
מייסד החברה  /  הרב בועז גנוט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il