X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיסוד ואישכנוז של בני עדות המזרח התפתחויות חיוביות אלו נשאו בשוליהן גם רצון בלתי מודע ל"הכשיר" את המזרחים שאומצו על-ידי המימסד בשל כשרונותיהם ויכולותיהם המוכחים, על-ידי כך ששמותיהם ה"זרים" אושכזו
▪  ▪  ▪
אשכנזי. מהליבה הממסדית [צילום: פלאש 90]
נטייה להשכיח
בדורות האחרונים אנו עדים גם ביחס לעדות המזרח שהולכים ותופסים את המקומות הראויים להם בכל מִדרגי החברה ותחומיה, נטייה להשכיח כמה מן הסממנים המבדילים המקוריים בעודם משתדלים מעל לכל שיעור להפגין ברבים את גילויי ההאחדה.

כל בני עדות המזרח שמעולם לא נסתם מקור טרוניותיהם על "אפליה", "דיכוי" ו"הדרה" וכיוצא באלה, בין אם טענותיהם הם כצעקתה ובין אם לאו, נוכחים בעשורים האחרונים - בייחוד מאז שהגיעו אחינו מאתיופיה שירשו את מקומם בתחתית המדרג החברתי בארצנו - כי חלה קפיצה גדולה קדימה בקידומם של מזרחים בפוליטיקה, באקדמיה, בעסקים ובשירות המדינה. ממשלות שונות אפילו ייעדו תוכניות פיתוח שונות, ותקציבים הנלווים אליהן, למין חזונות של "אפליה חיובית", בתקווה כי יניבו פירות הילולים.
והנה, למרות מאמצים ברוכים אלה, נותרו בחברה הישראלית דעות קדומות רבות, שאינן לחלוטין חסרות הצדקה, על הפיגור החברתי, הכלכלי והתרבותי, ולכל הפחות על השוני העמוק המבדיל עדיין בין שתי האוכלוסיות הכמהות להתמזגות אמיתית. באשר ליהודים האתיופים הבעיה קשה יותר לפתרון מפאת ה"סטיגמה של הצבע" שבלתי ניתן להטמיע ולהעלים, ואילו הציבור הערבי בישראל, החלקים הגדולים שלו ההולכים ומדירים את עצמם מן החברה הישראלית ואפילו מתקוממים נגדה פוערים תהום בינינו לבינם מפאת הפער הלאומי המתרחב משעה שהם נרתמו לבכר את בני עמם על פני בני ארצם באומר ובפועל.
רצון בלתי מודע
אלא שבדורות האחרונים אנו עדים גם ביחס לעדות המזרח שהתאקלמו, והולכים ותופסים את המקומות הראויים להם בכל מִדרגי החברה ותחומיה - על-אף שעוד דרך ארוכה לפנינו לאינטגרציה מלאה וחסרת גווני-צבע ונטולת איזכורים של ארצות מוצא - נטייה להשכיח מן העולם כמה מן הסממנים המבדילים המקוריים, באותה עת ממש שמשתדלים מעל לכל שיעור גם להפגין ברבים את גילויי ההאחדה. כך למשל, מצד אחד גברה התודעה בקהל כי דברי ימי-ישראל התרחשו גם בארצות האיסלאם, ומתחילים ללמד אותם במערכות החינוך, אולם אין מפנים את תשומת הלב לכך שבניגוד ליהדות אשכנז שעם בואה ארצה והשתנות חייה, היא שינתה גם את נופיה ושכניה, ואילו יהדות המזרח רק החליפה מקום, אך הביאה יחד איתה את העוינות, השנאה והאיומים האיסלאמיים שמהם עקרה כדי לבוא לישראל.
דוגמה אחרת היא ההגייה העברית לפי ההברה הספרדית, שהעולם האשכנזי אימץ ברובו כדרך העדיפה של השימוש בעברית המודרנית, פרט לכמה מובלעות אנכרוניסטיות ועיקשות בקרב היהדות החרדית הממאנות לוותר על ההברה האשכנזית המחוברת אל היידיש. אבל המדינה ביטלה לאחרונה את האובססיה השמאלית ללמד את ילדינו את שירת הצורר הפלשתיני מחמוד דרוויש, שדיברה בפירוש על פינוי טוטאלי של יהודים מארצנו, "על חייהם ומתיהם". היה זה כאילו אילצו את ילדי ישראל להטות את אוזניהם למוזיקה של ווגנר, או לכלול בשיעורי התנ"ך עיונים במיין קמפף. ברוך שפטרנו.
אולם התפתחויות חיוביות אלו נשאו בשוליהן גם רצון בלתי מודע ל"הכשיר" את המזרחים שאומצו על-ידי המימסד בשל כשרונותיהם ויכולותיהם המוכחים, על-ידי כך ששמותיהם ה"זרים" אושכזו, אולי אפילו לא מדעת. רמטכ"לים מזרחיים, כמו דן חלוץ וגבי אשכנזי, שהפכו חלק מן הליבה הממסדית, לא נזקקו לאישכנוז שמותיהם העבריים. אך הזמר המחונן והמצליח קובי אפללו שהכינוי קובי זר לחלוטין ליעקב בהתאם לנוהג המרוקני, ורק טעם אשכנזי דבק בו. כך גם בעלי עסקים המתקראים איציק או יענקל'ה מטעמים מסחריים למרות מוצאם המזרחי.
הרי הוכח שאין צורך בכל העיוותים הללו. כי מי שמוכשר ומצליח, דווקא נתפס כאותנטי, בין ששמו נותר קשור למקור (כמו עופרה חזה ואביהו מדינה), או עוברת לעברית מהודרת (כמו אייל גולן ושלמה בר). בגרנו דיינו כדי שנחדל מן המשחקים הללו.

לאתר מגזין מראה
פרופ' רפאל ישראלי, יליד מרוקו, הוא מורה לאיסלאם, למזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית. כתב עשרות ספרים בנושאים אלה.
תאריך:  22/02/2016   |   עודכן:  22/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די, התבגרנו
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
האם עו"ד ציון עמר משדרות
יעקב עמר  |  22/02/16 09:08
2
בעל המאמר מציין שגבי אשכנזי
לא מזרחים  |  22/02/16 09:45
3
תתחכם
בלהסלה  |  22/02/16 11:03
 
- חמודי, גם הרוסים כיום, גם
לאידיוט המתוחכם  |  22/02/16 11:47
 
- אתה סתם מתעצבן
אהוד פרלסמן  |  22/02/16 12:59
 
- דברנו כאן על בולגרים ולא על
לטמבל  |  22/02/16 16:34
 
- אולי תפסיק לצרוח, ותתחיל לחשוב
אהוד פרלסמן  |  23/02/16 01:16
 
- מטומטם ותו לא. ל"ת
אין מה להוסיף  |  23/02/16 09:52
4
עירבוש המזרחיים דבר טבעי או, ש
הגוי..  |  23/02/16 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף מנשה
רק אחרי שמתחזק ביטחונו העצמי של התלמיד באמצעות חוויות הצלחה ונוצר קשר אישי משמעותי בין התלמיד למורה, מתחיל החינוך האמיתי. כאן המורה יכול לעצב את התלמיד כחומר ביד היוצר. פה מתחילה העבודה החשובה והאחראית ביותר בעולם ששום מקצוע אחר לא משתווה לו
ראובן לייב
בצדק מבקש רב-אלוף גדי איזנקוט להנחיל לפיקודיו את הקוד המוסרי של צה"ל למשמעת-אש, במקום יד קלה על ההדק כשלא נשקפת סכנת-חיים
יורם אטינגר
האם מדינה פלשתינית תקדם יציבות, מתינות, שלום ודמוקרטיה במזרח התיכון? בהנחה שנמר אינו משנה חברבורות אלא טקטיקות, יש לקבוע שמדינה פלשתינית, מחד-גיסא, ואינטרס אמריקני, מאידך-גיסא, מהווים דבר והיפוכו
יצחק מאיר
דברי הימים, בניגוד לסטטיסטיקה, יודעים לתת כבוד לאלה מגזולי החירויות הקמים על מדכאיהם ומקדשים מלחמה על כבוד האדם וחירותו ואינם יראים את העומדים מנגד להגן בכוח על הרציונל הנכה על פיו העריץ הוא מגינם היותר אמין
ציפי לידר
פרשת תצווה: מדוע לא נזכר שם משה בפרשה    קידוש הגשמיות    להיות יהודי תמיד    וגם: הבגד הוא האדם
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
יורים ומאשימים  /  נחמן פביאן
התבהרות חלקית   /  מנשה שאול
המסד ההלכתי של גל הטרור הנוכחי  /  רפאל ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il