X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האם גילוי ייעודו של נכס למחרת חתימתו של הסכם מכר בין צדדים, ייחשב טעות או הטעיה והאם יהווה עילה לביטול ההסכם? פסק דין בבית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
[צילום: משה שי, פלאש 90]

האם כאשר מתברר למוכר, כי ייעודו של הנכס אותו מכר אינו כפי שחשב ובשל כך התמורה עליה סיכם נמוכה בהרבה משווין של הזכויות הנגזרות ממנו שנמכרו, מדובר בטעות הפוגמת בכריתתו של ההסכם ומקימה עילה לביטולו? זו השאלה בה הכריע (29.2.16) בית המשפט העליון, ברוב דעותיהם של השופטים אסתר חיות ומני מזוז, מול דעתו החולקת של השופט מני מזוז.
נפתח ונציין, כי טעות בנוגע לייעוד נכס ולשווי הזכויות בו, יכולה להיחשב במקרים מסוימים כטעות או הטעיה הפוגמות בכריתת הסכם על-פי על-פי אחת החלופות שבסעיף 14 (א) ו-(ב) ובסעיף 15 לחוק החוזים. אולם, יש לבדוק האם מתקיימים התנאים המנויים בהוראות סעיפים אלו, או שמא מדובר בטעות שעניינה בכדאיות העסקה, שאז לא תקום למערער עילה לבקש את ביטולו של ההסכם.
בפסיקה ובספרות המשפטית אומץ "מבחן הסיכון", על פיו טעות בכדאיות העסקה היא טעות אותה לוקח על עצמו צד לחוזה, בין במפורש ובין מכללא, והוא מתייחס גם להתרחשויות ושינויים שיחולו גם בעתיד ולאחר כריתתו של ההסכם. במקרה זה אין הוא יכול להסתמך על עילת טעות ולדרוש לבטל את ההסכם. דיני הטעות אינם חלים במקרה שמדובר ב"טעות" שנמצאת בגדר סיכון שנטל על עצמו צד לחוזה; נטילת הסיכון מונעת מן הצד נוטל הסיכון להתנער ממנו בהמשך.
על-מנת לסווג טעות ככזו שפוגמת בכריתתו של הסכם לעומת טעות בכדאיות, יש לבדוק ולבחון את תנאי ההסכם ונסיבות כריתתו לרבות את הסיכון שנטל על עצמו מי מהצדדים בין במפורש ובין מכללא.
פסק הדין הנוכחי דן בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת ענת ברון, כיום בעליון) בו התקבלה תביעתן של המשיבות לאכיפת הסכם מכר המקרקעין שנכרת בינו לבין המערער ונדחתה תביעה שכנגד שהגיש המערער לביטול ההסכם.
ברקע פסק הדין עמדה דרישת המערער לביטולו של הסכם המכר בטענה שהוא לא השתכלל, ולחלופין - בטענה שהצדדים טעו טעות משותפת באשר לייעוד הנכס ושוויו. לטענת המערער, למחרת החתימה על הסכם המכר עם המשיבות התברר לו, כי ייעוד הנכס הוא מעורב למגורים ומסחר, ובשל כך התמורה עליה סוכם נמוכה בהרבה משווין של הזכויות שנמכרו.
לעמדת השופטים חיות ופוגלמן, המערער לא עמד בנטל שהוטל עליו להראות, כי במועד כריתת ההסכם היה ייעודו של הנכס גם למגורים, וכי בשל כך עלה שווי הזכויות שמכר במידה ניכרת על התמורה המוסכמת. לדעת שופטי הרוב, מבחינת התנהלותו של המערער העובדה שהנכס נמכר "As Is", וכן העובדה שבחר שלא לבדוק את ייעודו של הנכס לפני החתימה על ההסכם, מראים, כי הוא נטל על עצמו סיכון באשר למצבו התכנוני של המכס והזכויות הנמכרות. לכן מדובר בטעות בכדאיות העסקה ולא בטעות הפוגמת בכריתת ההסכם ואשר מקימה למערער זכות לביטול ההסכם.
השופט מזוז סבר, כי הונחה תשתית ראייתית מספקת לכך שהשווי האמיתי של הזכויות עלה באופן משמעותי מאוד על השווי שנקבע בהסכם, וכי הפער נבע מטעות משותפת מהותית בנוגע למצבו התכנוני, ולכן אין לראות בטעות זו טעות בכדאיות העסקה.
פסק הדין מדגיש את חשיבותה של בדיקת נכס לפני חתימת עסקת מכר, גם מצידו של המוכר. כפועל יוצא מכך, נראה, כי קיימת חשיבות להוספת הצהרות בהתייחס לממכר גם מצד המוכר על כל היבטיו, לרבות הפן התכנוני.

הכותבים הם ממשרד צבי ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  02/03/2016   |   עודכן:  02/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טעה, טעות, טועים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איפה ההגהה ?
חשדנית  |  2/03/16 21:02
2
טעה, טעות, טועים ל"ת
חשדנית  |  3/03/16 00:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
אנו רואים כי הפרשה קובעת כללים שהעם היוצא ממצרים לא ידע אותם    עוד לא יבשה הדיו על הניר וכפר הפרו את הברית שכרת ה' עם עם ישראל
רועי אורן
צריך להתעודד מעט מניצחון המחנה המתון בבחירות באירן, אך צריך לקוות שבטווח הארוך הדבר יוביל להחלפת השלטון אשר ייהפך ליותר מתון ולפחות קיצוני
מרדכי צבי
זמרים וזמרות למיניהם מכל קצווי הקשת הימין והשמאל מתעלים על עצמם ב"שדה הקרב"    מצב זה הוא השתקפות ישירה מאמירות ומאמרים בלתי אחראים של כותבי עתים או עיתונאים מהז'אנר של התקשורת העויינת
רפי לאופרט
את הרשימה אייחד הפעם למספר סוגיות שהעסיקו את התקשורת ואת דעת הציבור בשבוע האחרון וראיתי לנכון להביע בקצרה את דעתי לגביהן במסגרת פומבית זו - הדאגה בשמאל לירושלים; "בצלם" פותח חזית חדשה; השכול "שלנו" והשכול "שלהם"; הטיפול השערוריתי בניצולי השואה נמשך
מנחם רהט
משרד החוץ טרם השתחרר כנראה מן הווירוס הקטלני שהותיר בו הפירומן הראשי בימי מנכ"לותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il