מאמר זה נכתב לאור תגובה שקיבלתי כאן באתר מאחד הקוראים אשר ביקש ממני להאיר ולהעיר על בעיה כאובה זו. אריזת המוצר היא אמצעי מרכזי בתהליך המכירה והצגתו לצרכן.
אריזה אסתטית ומושכת, מקצרת את תהליך ההתלבטות וגורמת לנו להושיט יד, לקחת ולהכניסו לעגלת הקניות שלנו. אחת התופעות הרווחות לאחרונה בשוק, היא התאמת גודל האריזה למחיר הנדרש (אין הכוונה לסופר קופיקס, אשר מוכר את מוצריו ב-5 שקל ונאלץ להתאים את גודל המוצר והאריזה למחיר), אלא ליצרנים וליבואנים, אשר מציגים את מוצריהם לצד "המוצרים הרגילים", באריזות מוקטנות "ובמצעים מרעישים".
רוצים דוגמה?...בבקשה!
בחודשים האחרונים החלו להופיע ברשתות המזון, אריזות של פסטה במשקל של 400 גר (לצד האריזות הסטנדרטיות של 500 גר), נכון משקל האריזה מצוין על האריזה, אך לא צוין בהבלטה אריזה מוקטנת!, כאשר אותו יבואן מייבא גם אריזה סטנדרטית.
הקטנת האריזה במוצרי הפסטה, מאפשרת לרשת למכור 5 יחידות ב-10 שקלים ולחרוג מהתחרות בתחום של 3-4 יחידות ב-10 שקלים. הקטנת האריזות "והתאמתם למחיר" אינה מסתכמת בפסטה, אלא קורית גם בשמנים, שם מוצאים אריזות של 920 מ"ל במקום 1000 מ"ל - 1 ליטר, בחטיפים, בשימורים, בעיקר של טונה, סרדינים ואנשובי בתבלינים ובפירות יבשים, שם חוגג הבלגן ובגדול. שימורי הטונה, קטנים משנה ושנה ונראה שבקצב הזה הם יגיעו לגודל של מטבע 10 שקלים.
מדפי התבלינים הארוזים מכילים מגוון רחב של תבלינים המבחר משקלים, כאשר לעיתים קיימים הבדלים של עשרות גרמים במשקל הנקי, אפילו בין אריזות שנראות דומות.
נכון יאמרו המלעיזים, שקיים מחיר ליחידת משקל שך 100 גר, דבר אשר אמור למנוע תופעה זו, אלא שכיתוב המחיר על גבי מדבקה זו קטן מידי, לעיתים לא מופיע וקיימים גם מקרים שחישוב המחיר אינו נכון (פעם מחשבים לפי משקל ברוטו ופעם לפני נטו).
על גבי מדפי הפירות היבשים "קיימת ממש חגיגה"- כל יצרן, אורז את המוצרים כראות עיניו, אחד אורז את השקדים החתוכים, במשקל של 100 גר האחר במשקל של 80, 70 גר - כיד הדמיון!.
מדוע אין הנחיות ברורות בנושא!.
מדוע הרגולטור לא מוציא הנחיות למשקלים קבועים לצד הוראת שעה שמי שלא אורז במשקל לפי ההנחיה מחויב לשים על המוצר שלו מדבקה בגודל (שיקבע בהנחיה ובצבע בולט) שמוצר זה ארוז במידה השונה מההנחיה. בדרך זו - כל אורז יבחר את המשקל המתאים לו ובטוח שכולם למעט חריגים, יתכנסו בסופו של דבר למשקל אחיד וברור ולא ישאירו את שדה הקרב לצרכן ולאחריותו הבלעדית.
חשבתם שרק הצרכנים מתבלבלים? ממש לא ...והנה סיפור אמיתי מלפני שבועיים ברשת יוחננוף, שם הציגו ליד הקופות שילוט גדול כולל תמונה צבעונית של אגוזי מלך במשקל 170 . בפועל הציעו ללקוחות את המוצר במשקל של 150 גר.
עכשיו, ממש רגע לפני מבול הקניות לחג, משימה זו קשה שבעתיים, ונדרשת יותר תשומת לב לקנות את המוצר הנכון ולא תמיד את המוצר עם "האריזה הריקה".