X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הצעת חוק מונחת לפתחה של הכנסת, תוך תקוה שסוף-סוף יעוגן מעמד נציבת הביקורת על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות - ממש כמו שמעמד נציב התלונות על שופטים מעוגן בחוק
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

לאט-לאט, אבל בצעד עקבי גם בטוח מתחילה נציבות הביקורת על הפרקליטות לקבל הגיבוי לה נזקקה ונזקקת היא זמן רב, קרי, עיגונה של נציבות חוק זה בחוק שחוקק בכנסת ולא הסדר בלתי ראוי, בכל הכבוד הראוי בין היועץ המשפטי, לשעבר, יהודה וינשטיין, לשרת המשפטים, לשעבר, ציפי לבני במסגרתו הוגדרו, לאו הוגדרו סמכויותיה או, ליתר דיוק - הוגדרו את סמכויותיה של נציבות ביקורת זה ובאיזה עניינים לא תוכל לפעול כגוף ביקורת בלתי תלוי והחופשי מלחצים אלה או אחרים של גופים אינטרסנטים אלה או אחרים.
סוף-סוף עולה לדיון בכנסת הצעת חוק נציבות ביקורת על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות, התשע"ו - 2015 ביוזמתה של ח"כ ציפי לבנה ממפלגת "המחנה הציוני". שאו סביב עיניכם, ראו הנה באו הם כולם, נקבצו סביב ואפילו לבג"ץ הגישו אחד-עשר מהם, המסתתרים תחת האותיות הראשונות של שמם הפרטי ושם משפחתם. למי הכוונה שואלים אתם? האם זה לא ברור? שואלים אנו.
אחד-עשר פרקליטים ופרקליטות, בשירות המדינה שאין להם וגם/או אפילו אין אומץ, לחלק מהם, לחשוף שמם - הפרטי והמשפחתי שלהם ברבים, מבקשים למנוע פרסום דוח נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, מנימוקים שפורטו בעתירה לבג"ץ שהגישו הם, לצורך כך. ומי יגן על נציבת הביקורת על הפרקליטות וישמיע עמדתה באופן צלול, ברור, נחרץ וחד-משמעי - שואלים אתם, די בצדק, שכן הפרקליטים בפרקליטות המדינה, במחלקת בג"צים, הם הם חלק בלתי נפרד מפרקליטי המדינה, הנתונים לביקורתה השוטפת של נציבת תלונות זו, ממש - ממש כמות אחד-עשר חבריהם שעתרו לבג"ץ, כדי למנוע פרסום דוח הנציבה עליהם ועל חבריהם/חברותיהם. אתם מבלבלים משהו? לא פלא, גם אנחנו מבולבלים - ומאוד!
נעזוב, לרגע קל, מלחמות היהודים ביהודים של אנשי הפרקליטות בנציבת התלונות ובשיטות התמוהות זו בלשון המעטה בלבד שנקטו הם, עד כה במלחמתם נגדה, שסופן נכון לרגע זה הבג"ץ שהוגש לבית המשפט העליון, לפני ימים ספורים ונתמקד בהצעת החוק המונחת לפתחה של הכנסת, תוך תקוה שסוף-סוף יעוגן מעמד נציבת הביקורת על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות - ממש כמו שמעמד נציב התלונות על שופטים מעוגן בחוק.
הצעת החוק קובעת, כי מטרותיו של החוק הינן: הקמת מנגנון ביקורת ייעודי, לשיפור פעולתם של הגופים המבוקרים ובירור תלונות כלפיהם, תוך שמירת עצמאותם בהפעלת שיקול דעת מקצועי באופן עצמאי וללא מורא; חיזוק אמון הציבור בגופים המבוקרים ובמערכת אכיפת החוק בכללותה. רשימת הגופים המבוקרים מוגדרת, בהצעת חוק זו, בלשון חד-משמעית, כדלהלן: היועץ המשפטי לממשלה; פרקליטות המדינה; התביעה המשטרתית; מי שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיך לפי סעיף 4 לחוק תיקון סדרי הדין האזרחי (המדינה כבעל דין), התשי"ח-1958; מי שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיך לפי סעיף 12(א)(1)(ב) ו-(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), התשמ"ב-1982; כל עובדי הגופים האמורים וכן מי שהיה עובד בגוף מבוקר עד שלוש שנים לפני תחילת הביקורת. הליך משפטי מוגדר כ" הליך המתנהל בערכאה דיונית בבתי משפט או בבתי דין".
הצעת החוק קובעת, כי הנציבות היא יחידה ייעודית עצמאית במשרד המשפטים, שתפעל לבדיקה יזומה ושיטתית של התנהלות הגופים המבוקרים בהתאם למטרות החוק. סמכויות הנציבות מוגדרות כקיום בדיקה מערכתית יזומה ושיטתית של התנהלות הגופים המבוקרים, שהינה ביקורת מערכתית וכן קיום ביקורת פרטנית, שעה הוגשה תלונה לנציבות על-ידי מתלונן והנציב ראה שיש מקום לבררה; השר או היועץ המשפטי לממשלה פנו בבקשה בהתייחס לאירוע מסוים וכן אם נודע לנציב על אירוע אשר יש צורך לדעתו למצות את הבירור בעניין.
בצד הסמכויות המוקנות בחוק לנציבות קובע החוק, כי לא תתברר תלונה ולא תתקיים ביקורת, אלא אך ורק במקרים המנויים להלן: התלונה מתייחסת להחלטות מדיניות של היועץ המשפטי לממשלה בתפקידו כראש התביעה הכללית; התלונה היא בעניין הניתן לערעור או ערר על-פי דין; התלונה עוסקת בעניין שלגביו מתקיימת באותה עת חקירת משטרה; התלונה על פניה, היא קנטרנית או טורדנית או עוסקת בזוטי דברים; תלונה אנונימית ותלונה שנושאה בורר בעבר, או שמתברר במקביל להגשת התלונה לנציבות על-ידי גוף ביקורת אחר.
באשר לדוחות הביקורת של הנציב נקבע בחוק, כי הנציב יסכם בכתב הביקורות המערכתיות בדוחות שבהם יפרט:
מימצאי הביקורת; המלצות לתיקון הליקויים; נקודות לשיפור או פעולות בולטות לטובה ונקודות לשיפור או פעולות בולטות לטובה. במקרים פרטניים רשאי הנציב להמליץ על הליכים נוספים במסגרת מנגנוני החקירה והמשמעת.
החוק קובע, כי לתפקיד הנציב יתמנה, מי שמתקיימים בו מלוא תנאים אלה: א. הוא כשיר להתמנות לשופט בבית המשפט העליון כמשמעו בסעיף 2 לחוק בתי המשפט. ב. הוא בעל הכרות משמעותית עם הגורמים המבוקרים ג.הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש נציב.
החוק קובע הקמתה של ועדת איתור של בעלי תפקידים מוגדרים, לצורך מינוי הנציב שחבריה יהיו: א.שופטנ בית המשפט העליון, שישמש כיו"ר וועדת האיתור. ב. נציב שירות המדינה. ג. המנהל הכללי של משרד המשפטים. ד. איש אקדמיה בכיר בתחום המשפט, שימנה היועץ המשפטי לממשלה. ה. נציג ציבור בעל ידע והיכרות בתחום הביקורת והבקרה, שימנה נציב שירות המדינה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  03/04/2016   |   עודכן:  03/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בקרוב חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
בעבר לא היה הרב מרק בורוביץ אדם למופת, אך כיום הוא תומך באחרים והקים את בית תשובה - מקום עם תוכנית מובנית לשיקום מהתמכרויות    בימים אלו השיק ספר חדש: ״מוצאים החלמה ואת עצמך בתורה״
חיים שטנגר
הרחבת סמכויות השוטרים-המתנדבים, לפי התקנות החדשות, תעמיד גורמי שיטור ואכיפה, בפני בעיות התנהלות של שוטרים-מתנדבים אלה, שבעבר לא ניצבו הם, לאור הסמכויות המצומצמות שניתנו לשוטרים-מתנדבים אלה בפעילותם השוטפת, במתן עזרה למשטרת-ישראל, קציניה ושוטריה, עד כה
חיים שטנגר
בית המשפט העליון צמצם היקף ההגנה החוקית, להסתמכות על עצת עורך-דין כהגנת טעות בדין, שעה שלטעמו יש להחמיר עם נאשם, המתבסס על עצה ועמדה משפטית של עו"ד, שעה שיכול היה לפנות לגורם רשמי מוסמך לקבלת חוות-דעת, דוגמת ה"פרורולינג"
חיים שטנגר
השינויים החדשים ורוח הקדמה, הנלווית כדבר שבשגרה אל פסיקת בית משפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, כל אימת שנדרש הוא, לענייני מעמד אישי, תוך הפעלת עקרון השוויון, בין שני המגדרים, קרי, הורים ממין זכר והורים ממין נקבה, פועלים כמפורט לעיל בשנים האחרונות, לא רק ולא בהכרח, לטובת האימהות, דווקא
חיים שטנגר
קצב נוהג כאילו השבת הכללית והציבורית החלה על כלל תושבי ואזרחי ישראל, במועד קבוע וידוע, אינה חלה עליו. איש אינו שולל ממשה קצב זכותו לנהוג כך, אך בל יתפלא הוא אם המערכת תגמול לו באותה דרך, קרי, היא תדחה בקשתו לשחרור מוקדם ולקציבת עונשו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il