X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נסיעה לפולין על-רקע אישי מאוד נגמרת בתובנות רחבות יותר בקשר למסעות לפולין
▪  ▪  ▪
אושוויץ [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]
לחכות כמה שנים
נראה לי שכל הורה חייב לחשוב היטב מי מבין ילדיו מוכן לשאת בעול ביקור כזה ומי צריך לחכות כמה שנים (עד גיל חמישים במידת הצורך).

   רשימות קודמות
  הקשר בין פערים חברתיים וסוף העולם

בגיל חמישים פחות שנתיים, נסעתי לראשונה לפולין. ההחלטה לנסוע הפתיעה אותי, לאחר שנים של מה שניתן לכנות "הכחשת השואה". אבי היה מסוג הניצולים שנמלט מאירופה בדקה התשעים ומעולם לא הניחה לו התחושה שחוט השערה הפרידה בינו לבין הנורא מכל. מכאן גם האשמה הכבדה שליוותה אותו כל חייו (מדוע דווקא לי ניתן לחיות)? והעדר מוכנות כמעט מוחלטת לדבר על השואה או לעסוק בה בצורה כלשהי. הנה אותה "הכחשת השואה", אשר בצדק או שלא בצדק, הועברה היטב גם לדור הבא.
לימים, הלך לעולמו אבי לצד אימי (זיכרונם לברכה), וכמו שקורה בהרבה מקרים, ברגע שאין את מי לשאול, עולות וצפות השאלות. למזלי, הזמן עשה את שלו; היום ניתן לחפש פתרונות לתעלומות משפחתיות מול המחשב. לא שזה לא מורכב, מתסכל ומתיש, אבל תמיד אפשר להתנחם בעוד אייס. כך הגעתי לעיר קרקוב, לעץ משפחה מוצק שעובר, לפי אחת הגרסאות, דרך אחת הבנות של רש"י, ולבית מהודר עם יסודות בני מאות שנים.
בסוף, הופיעו המסמכים שהזמנתי דרך המוזאון לשואה בוושינגטון ושם מצאתי שמה של סבתה של אבי, ברשימת תושבי הגטו שהקימו הנאצים בקצה העני של קרקוב במרץ 1941. כעבור שנתיים בדיוק, חוסל הגטו תחת פיקודו של השטן עצמו, בלבוש קצין האס.אס, אמון גת. במסגרת החיסול, נשלחו כ-8,000 היהודים שנמצאו כשירים לעבודה אל מחנה פלאשוב, ששכן כשני קילומטרים דרומית לקרקוב. מן היהודים שנותרו, נשלחו כאלף אל מותם במחנה ההשמדה אושוויץ, וכאלפיים נרצחו במקום.
בהינתן גילה של אותה סבתא הלנה, הגעתי למסקנה הקודרת שהיא נרצחה במקום. מכאן ההחלטה לנסוע לקרקוב, על-מנת להשתתף בתהלוכת הזיכרון השנתית שמתקיימת בעיר מדי חודש מרס. השנה השתתפו באירוע כמה מאות גברים, נשים וילדים, רובם ככולם מקומיים, לא רק יהודים. היו גם לא מעט עיתונאים שצילמו ודיווחו מן האירוע. דברי הפתיחה והסיום של הטקס היו בעיקר בפולנית אבל את המלים של התפילות הכרתי, והקפדתי ללחוש יחד עם הרב את הקדיש, קודם בכיכר שנותרה מן הגטו ושעד היום צמודה לפסי הרכבת, לאחר-מכן ליד השרידים של חומת הגטו, ובסוף, לרגל האנדרטא לזכר היהודים שנרצחו בלפאשוב.
קור וכאב
משימתי הושלמה, כך הרגשתי. למרות זאת, נסענו למחרת לאושוויץ. מעולם לא תיארתי לעצמי שיהיו לי הכוחות לכך. אלא שזה כבר לא היה קשור אלי. באושוויץ ובאושוויץ-בירקנאו הסתובבתי כמו אדם שקר לו או כואב לו ומנסה לא לזוז על-מנת שלא להרגיש את הקור והכאב. כשהיו תמונות קשות מדי, לא הסתכלתי. לא היו הרבה, בכל מקרה. מה שמזעזע במחנה אושוויץ, זה להיווכח לתנאי החיים הבלתי אפשריים ולמעשי האכזריות, הגדולים ואולי בעיקר, הקטנים והקטנוניים והבלתי פוסקים של השומרים.
באשר לאושוויץ-בירקנאו, בוודאי שכבר שמעתי שמדובר ב"בית חרושת למוות", אולם כשאת רואה את זה, במלוא "הפשטות", ואת חושבת על כל האנשים שהיו צריכים להשתתף בהקמת פרויקט כזה - מדענים, רופאים, מהנדסים, אדריכלים - זה מצמרר עד העצם. גם הגודל של המחנה, עד האופק בכל כיוון, משתק, כמו הבוץ מתחת לרגליים, בצבע אפור, כלומר, אפר. למעשה, זהו בית קברות, רק בלי מצבות, חוץ מערימות נעליים ולוחות לוחות המציגים את הצילומים המשפחתיים שהוכנסו בקפידה למזוודות ולסלים הדחוסים שנסחבו ברכבות ושפורקו על ההגעה ושברו אותי לרסיסים.
היו המון מבקרים באותו יום בו ביקרנו באושוויץ. ככה זה כל יום. אושוויץ נחשב למוזאון עם הכי הרבה מבקרים בעולם. הם באים מכל ארצות תבל. באשר לבני עמנו, זיהינו שם משפחה אמריקנית, זוג חסידי ברסלב, ושתי קבוצות נוער, אחת מישראל, אחת מצרפת. בכל קבוצה היה נער או נערה עם פנים לא מספיק "רציניים", ונראה לי שכל הורה חייב לחשוב היטב מי מבין ילדיו מוכן לשאת בעול ביקור כזה ומי צריך לחכות כמה שנים (עד גיל חמישים במידת הצורך). ואולי צריכים לבנות את המסעות קצת אחרת. אבל כל זה טפל, כך הרגשתי, לעומת העיקר: להיות נוכחים, להיות עדים, לפקוד את הקבר. מה טוב לנו, מה אנחנו מרגישים ואיך אנחנו מגיבים, אלה שאלות חשובות בהחלט, אבל לא בלעדיות; אל לנו לתת להן להסתיר את מבטם של האנשים שבמרכז התמונה.

תאריך:  05/04/2016   |   עודכן:  05/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חייבים לדבר על המסעות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תיירות המוות מכניסה לפולין כסף
גם מות יהודים=כסף  |  5/04/16 14:24
2
רק חולה נפש מסוגל לאמר לבן שלו
בוא נלך לראות  |  6/04/16 16:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
היכן ניצבת ישראל בתחום החקיקה נגד גזענות ואפליה? לדינה פורת וטליה נעמת מאוניברסיטת תל אביב יש נקודת מבט ייחודית המאפשרת להן לענות על שאלה זו: הן מרכזות את כל החוקים הללו מכל העולם
מירב ארד
ההצעה מבקשת להסדיר את סכום שכר הטרחה המרבי שמותר לעורכי דין ולגורמי טיפול לגבות מניצולי שואה- אוכלוסייה מבוגרת, ההולכת ומתמעטת
עליס בליטנטל
דמותו של מפיסטו ברומן של קלאוס מאן (בנו של תומאס מאן) לקוחה מיצירתו של גתה "פאוסט", כסמל לשטן המפתה ומדיח. במחזה שכתב הלל מיטלפונקט, שגרסתו החדשה עולה בקאמרי, חושף המחזאי את מאחורי הקלעים של הבמה הגרמנית, וחודר לעומק נשמתו של השחקן שמכר את נשמתו, עד להאנשתו על כל צדדיו אפלים והאנושיים גם יחד
יצחק דנון
טיולי הגשר לעולם מבקשת לבטל את זכייתה של חברת גלעד סיורים במכרז משרד החינוך, בטענה שלא עמדה באחד מתנאי הסף של המכרז
מירב ארד
כך עדכן עו"ד ליפא מאיר המייעץ להסתדרות הציונית בדיון בוועדת הכספים בעניין פתרון המתגבש לקראת השבת התשלומים הרבעוניים לאלפי ניצולי השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il