X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר טיעוניהם נדחו, נולד כנראה במוחם הקודח של היועצים המשפטיים, לדרוש את המתווה המפורסם רק כדי להיתקל בפסיקת בג"ץ
▪  ▪  ▪
עודף משפטיזציה [צילום: גילי יוחנן/פלאש 90]

השבוע פורסם שעסקת המיזוג הענקית בה היו שתי ענקיות התרופות, פייזר ואלרגן, אמורות להתמזג, בוטלה. בעסקה זו המוטיב המרכזי לביצועה היה היכולת להתחמק ממס החברות האמריקני. אלרגן היא חברה אירית ובאירלנד מס החברות נמוך מארה"ב. הרעיון היה שעקב המיזוג גם פייזר תהגר לאירלנד ותחסוך תשלומי מס עצומים. הממשל האמריקני שנוכח בקיום התופעה פועל לסגירת הפרצה והודיע בעצם ימים אלה על חקיקה מתאימה ומשום כך פייזר איחרה את הרכבת. פייזר מצידה צפתה אפשרות מעין זו ותפצה את אלרגן בהתאם לחוזה המיזוג בו שוריין סכום כסף למקרה שתכנון המס לא יתגשם.
פייזר לא יצאה בצעקות שבר על חקיקה רטרואקטיבית, איומים בגרירה של הממשל האמריקני לבית דין בינלאומי ושאר איומים. בארה"ב יש דרך ארץ כלפי הממשל. לא כדאי להתעסק איתו.
לא מחזיק מים
בישראל הדבר שונה. מונופול הגז החל במופע האימים מול ועדת שישינסקי. זעקות השבר המופרכות על מיסוי הגז המוצע כמיסוי רטרואקטיבי. מדוע לא טענו טענות אלה כאשר הורד מס החברות? כאשר טיעוניהם נדחו, נולד כנראה במוחם הקודח של היועצים המשפטיים, לדרוש את המתווה המפורסם רק כדי להיתקל בפסיקת בג"ץ. הנוהג המשפטי הוא להעלות בכל תביעה את כל הטעונים האפשריים גם אם הם לא מחזיקים מים בתקווה שמשהוא יתפוס.
המונופול הטוען כנגד הרגולציה ניסה להישען על עודף משפטיזציה אך שכח שהנושא אינו נדון רק בבתי המשפט אלא גם ובעיקר בכיכר העיר ושם ההיגיון הבריא מנצח. זעקת הקוזק הנגזל, אכלו לי שתו לי, מביאה לריאקציה ולתוצאה הפוכה.
מונופול שמוכר את הגז במחיר כה גבוה שכדאי כבר לייבא גז, כפי שעושה חברת החשמל, ולשאת בהוצאות הובלה אדירות, לא יצליח לאורך זמן לתפוש את המקל כולו ומכל קצותיו. תפשת מרובה מאומה לא תפשת כך נוכחו לדעת מנהלי החברות הפיננסיות שנתקלו בחקיקה חפוזה וקשוחה בקשר לשכרם וכך יקרה למונופול הגז.
לפני כחמישים שנה אמר זאב שרף, שהיה אז שר התעשיה, לתעשיינים "עבדו על המחרטות ולא על הממשלה". לא ניתן לחייב את הריבון לשמור על תנאים פרוטקציוניסטיים. מחירי הגז ירדו בכל העולם עד כדי כך שחוזים קימים נפתחים והמחירים הנקובים בהם משתנים. מחירי גז בלתי סבירים יגרמו למפעלים לעצור את הסבתם לגז. אין טעם לקנות גז במחיר דמיוני בעוד מתחריהם בחו"ל משלמים מחיר נמוך משמעותית.

תאריך:  10/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
אפרים הלפרין
בואו נחזור כמה חודשים לאחור, מתווה הגז קיבל את ברכתה של הכנסת, אך לא ניתן היה להעביר אותו בחקיקה בשל, או גם בשל, ניגוד עניינים הנטען בין השרים כחלון, גלנט והשר חיים כץ בעניין הגז    אז בואו נחשוב קצת, בואו נפעיל את התאים האפורים
מרדכי ליפמן
לא ייווצר מצב שהעליון יוותר על חלק מתחומי פעולתו מרצונו הוא    אבל השינוי חייב לבוא, שאם לא כן, המערכת המשפטית תמצא עצמה בפני החלטות קשות של הממשלה ושל הכנסת, החלטות האמורות להגדיר מחדש את תפקידה ואת תחומי פעולתה
שמעון זיו
גם תגובות של ראש הממשלה ושריו לא חסרו    ראש הממשלה כינה זאת החלטה אומללה, ושרים אחרים החרו החזיקו אחריו ובדין
איתמר לוין
ברק: יש להרחיב ככל האפשר את השפיטות    מנדלבליט: לממשלה ברור שצריך לקיים את פסק הדין של בג"ץ בנושא מתווה הגז    זמיר: לא היו בעבר התקפות כה בוטות על בית המשפט
מירב ארד
כך דברי מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר, יוסי אבו בוועידת חדרה לאנרגיה    אישר כי השותפות נמצאות במו"מ עם ירדן ומצרים לחתימה על הסכמי ייצוא גז מלוויתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il