אם עד עכשיו חשבנו שמי שאחראים לשואת אירופה, כמו-גם לרצח ולטבח העם ההמוני, שנעשה בדרך של ג'ינוסייד בששה מיליון יהודים ובעוד מספר בלתי מוגדר של מיליוני צוענים, נכים, הומואים ולסביות ושאר מיעוטים נרדפים, כמו-גם מי שהיו האחראים להשמדתם של מיליונים שנהרגו ונרצחו, במהלך מלחמת העולם השנייה, היו הגרמניים ועוזריהם ימ"ש, מקרב אומות העולם -
ובכללם גם בני האומה הפולנית - והנה זקפה ראשה הכחשת שואה חדשה, מבית האולפנה הוותיק של האנטישמיות הוותיקה. מעתה ואילך, אל תכחיש קיומה של השואה. אדרבה ואדרבה. אשר, גם אשר קיומה של שואה זו ובקולי קולות אולם הטל האחריות על קיומה של שואה על כתפיהם של אחרים, בלבד - למשל הטל האחריות על כתפי הגרמנים ועל כתפיהם בלבד.
לך כמשתף פעולה, אין כל חלק וכל נחלה בכך.
כך זוקפת ראשה המכוער האנטישמיות בפולין, בחסותו של
גל הלאומנות המתפשט, כרגע, ברחבי פולין - כמו-גם בחסותה של מפלגת השלטון ונושאי דבריה. הממשלה הימנית השולטת, כיום, בפולין, מציגה קו ימני ושמרני, מיומה הראשון בשלטון והיא פועלת לעצב, מחדש, בהתאם לערכיה, ממד הזיכרון הציבורי-קיבוצי של האומה הפולנית. הממשלה החדשה בפולין, מנסה להעניק ממד חדש ושונה לקולקטיב הפולני, ביחס לחלקה של פולין בשואת יהודי אירופה. לאחר שנשיא פולין החל לבחון אפשרות לשלול את אות הכבוד שהעניקה המדינה להיסטוריון שחשף רצח יהודים בידי פולנים, קרא בסוף השבוע שר המשפטים הפולני להעניש את מי שיקשור בין הפולנים לנאציים.
שר המשפטים הפולני, זביגנייב ז'וברו, אמר - בראיון לתחנת רדיו, בפולין - כי הוא יפעל להפסיק "השקר", כדבריו, לפיו בפולין פעלו "מחנות השמדה ותאי גז פולנים". ז'וברו התייחס, בין היתר, בדבריו לשימוש שעושים פוליטיקאים ועיתונאים - לעיתים שלא במכוון - במונח "מחנה השמדה פולני", בהתייחס לאושוויץ, לדוגמה - מחנה ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית על אדמת פולין.מבחינת פולין, יש לכנות מחנות המוות שהוקמו בארצם בשם:
"מחנות השמדה נאציים" או לכל היותר "מחנות בפולין הכבושה" - כדי למנוע קישור בין פולין ובין פשעי הנאצים שנעשו בשטחה. התומכים בעמדה זו מזכירים, לדוגמה, כי לפני שאושוויץ הפך למפעל המוות הגדול ביותר נגד יהודי אירופה, הוא היה מחנה מעצר לאסירים פולנים. בעמדה זו מחזיק גם האו"ם, אשר בשנת 2007 שינה - באופן רשמי - שמו של מחנה אושוויץ
ל"מחנה ריכוז והשמדה נאצי".
לעניין זה מן הראוי להעלות מחדש עניין מה שקרוי בשם:
"הפוגרום בקילצ'ה". נביא דברים, לעניין זה, כמות שהם, מה"ויקיפדיה", בזו הלשון: "פוגרום קְיֶילְצֶה היה פוגרום שאירע בשרידי יהודי פולין ב-4 ביולי 1946, כשנה אחרי תום השואה, בעיר קיילצה (Kielce) שבפולין, לאחר שבעיר נפוצה עלילת דם נגד יהודים שכביכול השתמשו בדם ילד נוצרי לצורך טקס דתי. ילד בשם הנריק בלשצ'יק בן תשע שנעלם ליומיים, סיפר בתחנת המשטרה המקומית שיהודים החזיקו אותו בבית הוועד היהודי של העיר. לדבריו, הוא ראה יהודים שהרגו ילד נוצרי. השערת השוטרים הייתה שנעשה רצח פולחני של ילדים על-ידי יהודים, שהשתמשו בדמם לאפיית מצות. כאשר יצאו אנשי המשטרה המקומית לכיוון בית הוועד היהודי, הצטרף אליהם אספסוף זועם, שהתקיף בנשק קר את היהודים ששהו בבית לאחר שנלקחו כלי נשקם של היהודים מוקדם יותר על-ידי המשטרה. לפי העדויות, גם אנשי המשטרה עצמם ואף חיילים פולנים השתתפו בפוגרום.
בפוגרום נרצחו 42 מתוך 163 היהודים ניצולי השואה ששהו בעיר, וכ-80 נפצעו. כמו-כן נהרגו שניים מהתוקפים. פוגרום זה (יחד עם הפוגרום בקרקוב בסוף 1945) היה אחד הגורמים להתפכחות ניצולי השואה מהחלום להשתלב שוב בחברה הפולנית, ובעקבותיו טפטוף היציאה מהמדינה הפך לזרם הנקרא בשם "הבריחה". מעריכים את מספר היהודים שעזבו את פולין בין הפוגרום לבין סוף שנת 1946 בכ-150,000 (מתוך כרבע מיליון יהודים ניצולים, וכאלו שחזרו מברית המועצות). רובם עברו למחנות עקורים באוסטריה ובגרמניה עצמה, ומשם עלו רובם לארץ ישראל.המשטר הסובייטי והימין הלאומי בפולין האשימו אלה את אלה בפוגרום. כמה ממשתתפי הפוגרום הועמדו לדין ותשעה מהם הוצאו להורג.
בבית הקברות היהודי בעיר ניצבת אנדרטה לזכרם של נרצחי הפוגרום. ב-1996, במהלך טקס זיכרון בקיילצה, ביקש ראש העיר את סליחת היהודים. ב-4 ביולי 2006, לציון 60 שנה לפוגרום, התנצלה ממשלת פולין באופן רשמי על האירוע, שהוגדר על ידיה כ"מעשה זוועה, בושה גדולה, טרגדיה ליהודים וטרגדיה גם עבור הפולנים".[2] לזכר הקורבנות הוצב בעיר פסל וניטע עץ אלון.
אירוע אנטישמי נוסף אירע בפולין בתאריך 10 לחודש יולי 1941, שבמסגרתו נטבחו יהודי העיירה יֶדוַובּנֶה הסמוכה לעיר לומז'ה שבמזרח פולין על-ידי שכניהם הפולנים. במשך שנים יוחס המעשה לגרמנים, אך בשנת 2001 חשף ההיסטוריון יאן טומאש גרוס כי הפולנים הם שביצעו את הטבח. במשך שנים רבות יוחס טבח ידוובנה לאיינזצגרופן. בשנת 2001 פרסם ההיסטוריון האמריקני ממוצא יהודי-פולני יאן טומאש גרוס א ספרו "שכנים", שבו קבע כי המדובר בפוגרום שבו נרצחו 1,600 יהודים על-ידי שכניהם. גרוס תיאר כיצד הוכו היהודים למוות, בותרו ונשרפו על-ידי שכניהם הפולנים, ללא כל מעורבות גרמנית. פרסום הספר עורר סערה בפולין.
רבים חלקו על מסקנותיו, בהם ההיסטוריון הפולני פרופ' טומש סטשֶמבּוֹש (Strzembosz), שקבע, כי למרות שמספר פולנים היו מעורבים, היוזמה לטבח, ואף רוב ביצועו, היו בידי הגרמנים. לאחר חקירה מקיפה פרסם המכון הפולני לחקר ההיסטוריה דין וחשבון שבו תמך ברוב מממצאיו של גרוס, אם כי קבע כי באירוע נרצחו 380 אנשים, ולא 1,600, כטענת גרוס. כן טענו כי במקום נכחו אנשי משטרה גרמנים, וכי עדים מאשרים נוכחות חיילים גרמנים במקום, בעוד עדים אחרים טוענים כי במקום לא היו כלל גרמנים.
כיום אין המטילים ספק במעורבות פולנים לא-יהודים ברצח בידוובנה, אך שאלת המעורבות הגרמנית נותרה פתוחה. תושבי העיירה עצמם מכחישים את מעורבותם, אך מרבית הציבור הפולני מקבל את גרסתו של גרוס.
עיקר שכחנו. כיום, מעדיף רוב הציבורי הגרמני לנער חוצנו מהשואה,
תוך שהוא מדגיש וציין, שהשואה בוצעה בידי הנאצים ולא בידי הגרמנים. אתה הבנת את זה ברוך? הגרמנים הקימו מחנות השמדה - מחנות השמדה גרמניים וזאת אך ורק על אדמת פולין. הגרמנים לא השמידו היהודים. מי שעשה זאת,
היו אך ורק הנאצים ולא הגרמנים. מכאן, ברור שמי שאחראי לשואה הוא החתול של מזרחי. הוריו היו נתינים גרמניים. הוא התאזרח בגרמניה, היה חבר במפלגה הנאצית, פעיל ב"נוער ההיטלריאני" וקצין מסור בשורות הס.ס. זה הנאצי - לא הגרמני! ברור או לא ברור?