השבוע הטכנולוגי שחלף הסתיים בהודעה (יום ה', 19.5.16) של בנק דיסקונט על
הקמת אגף דיגיטל, שינוהל על-ידי אריק פרישמן, עד כה ראש מטה הטכנולוגיה והתפעול של הבנק, ויהיה כפוף לסמנכ"ל הטכנולוגיות, לוי הלוי.
הודעת הבנק השלימה את התמונה הדיגיטלית של המערכת הבנקאית בישראל. כעת, כל אחד משלושת הבנקים הגדולים יצר מסגרת ארגונית מיוחדת לנושא החדשנות הדיגיטלית. אלא שעל אף שהמסגרות דומות, עדיין יש שוני בין הבנקים בפרשנות שלהם בנושא הדיגיטל. בבנק הפועלים הגדירו את החדשנות כאגף נפרד, עם אוריינטציה עסקית שצריכה, כמובן, לעבוד עם האגף הטכנולוגי. בבנק לאומי החדשנות היא חלק מהפעילות והסמכויות שנתונות בידי המנמ"ר, דן ירושלמי, על בסיס התפיסה הכללית של הבנק, שאומרת שהחדשנות והדיגיטל הם קודם כל דברים טכנולוגיים, הגם שהם משרתים את הביזנס. בדיסקונט, כאמור, הקימו אגף דיגיטל חדש.
אם כך, אנחנו רואים שהמהפכה הדיגיטלית במגזר הפיננסי מתחילה לקבל צורה, כאשר כל בנק נותן לה את הפירוש שלו, כי במציאות אין הגדרה אחת לבנקאות דיגיטלית.
כך או כך, אנשי המקצוע והטכנולוגיה מבינים שהאתגרים המרכזיים עדיין לפניהם. טרנספורמציה דיגיטלית מלאה קשורה לטיפול ומתן מענה לממשקים שצריכים להיות ליישומים הדיגיטליים עם המערכות המרכזיות - Legacy ומערכות מידע בתצורות שנכתבו לפני שלושה עשורים לפחות, עם ספגטי של רשתות ובסיסי נתונים שאין אדם שפוי שיכול להבין אותם. הבנקים תקועים עם המערכות האלה, להשבית או להחליף אותן הן אופציות שלא באות בחשבון, ולכן מחפשים פתרונות ביניים שיאפשרו להם לחיות בשני העולמות.
הענן ההיברידי מסתמן כגשר שיאפשר גם למערכות פיננסיות אחרות לצעוד מהר יותר אל הדיגיטל. בנק יהב מהווה סמן ימני עבור הבנקים הקטנים שרוצים להתחרות בגדולים אבל אין להם את המשאבים לבנות את הכל מחדש. המגה פרויקט שטאטא (TATA) מבצע בימים אלה בבנק זה ושאמור לעלות לאוויר בסתיו הקרוב יסמן עוד אבן גדולה בדרך של הבנקים אל הדיגיטל.
ויש עוד עניין - ההון האנושי, העובדים. שלושת הבנקים הגדולים גייסו במהלך השנים עובדים רבים שמפעילים את מערכי הטכנולוגיה שלהם. המערכות הדיגיטליות אמורות לייצר לחץ לשנות את המבנה הארגוני של העובדים ביחידות המחשוב בבנקים. זהו אתגר קשה ונפיץ מבחינת יחסי העבודה בבנקים - כל מי שמכיר את המערכות יודע שגמישות תעסוקתית אינה הצד החזק של המגזר הפיננסי.
השורה התחתונה: המעבר לעידן הדיגיטלי במערכת הפיננסית בישראל עולה שלב ומחלחל גם למגזר הביטוח ולגופים אחרים. גמישות טכנולוגית ותעסוקתית תאיץ את התחרות ותוליד פתרונות יצירתיים, שיענו על ציפיות הלקוחות לקבל שירותים מהירים וטובים יותר, ובעלויות זולות יותר.