X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצרים נמנעת מלהגיב על ההסכם בין ישראל לטורקיה אך הגיעה להבנות עם ישראל על יישומו. עיתון "אלאהראם" שופר השלטון מאשים את הנשיא ארדואן כי מכר את הפלשתינים תמורת ההסכם עם ישראל
▪  ▪  ▪
א-סיסי. חיצים לעבר טורקיה [צילום: Julie Jacobson/Associated Press]

על-פי מקורות מצריים, הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי איננו מרוצה, בלשון המעטה, מהסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה.
הנשיא א-סיסי ניתק לאחר עלייתו לשלטון את יחסיה הדיפלומטיים של ארצו עם טורקיה ואיננו רוצה שלנשיא ארדואן תהיה דריסת רגל כלשהי ברצועת עזה ושהוא יצטייר כמושיעם של הפלשתינים ברצועה.
זו כנראה הסיבה שביום ההודעה המשותפת של ישראל וטורקיה על השגת הסכם פיוס בין שתי המדינות מיהרה מצרים להודיע כי היא פותחת את מעבר רפיח למשך חמישה ימים רצופים לרגל חודש הרמדאן כדי להראות שהיא השולטת בברז לרצועת עזה והיא זו שיכולה להעניק הקלות של ממש לתושבי הרצועה. מצרים הרשמית שומרת על שתיקה רועמת בכל הקשור להשגת הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל.
על-פי מקורות מצריים, ישראל עדכנה באופן שוטף את מצרים על התקדמות המשא-ומתן בינה ובין טורקיה כדי לשמור על אווירה טובה וכדי שלא להרגיז את מצרים שעמה יש לישראל שיתוף פעולה ביטחוני מצויין במלחמה נגד הטרור.
העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-28 ביוני כי ישראל ומצרים הגיעו למעין הסכמה שלא להעמיס, כתוצאה מההסכם בין ישראל לטורקיה, עול נוסף על כתפיה של מצרים בכל הקשור למצב ברצועת עזה, זאת לאור היחסים המתוחים בין מצרים לחמאס והעובדה שמצרים עסוקה במצב בסיני. זוהי הסיבה לשתיקה המצרית הרשמית בגלל ההבנות שהושגו עם ישראל.
אומנם בכירי השלטון במצרים שומרים בינתיים על שתיקה ולא מתבטאים באמצעי התקשורת ביחס להסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, אולם השלטון המצרי שולח את חיציו לעבר טורקיה באמצעות עיתון "אל-אהראם", השופר הרשמי של השלטון.
במאמר מערכת מיום 29 יוני תחת הכותרת "יחסי טורקיה-ישראל" נכתבו הדברים הבאים: "מה שמוזר הוא שבתקופתו של הנשיא רג'ב טייפ ארדואן הודיעה טורקיה כמה פעמים כי לא תחתום על שום הסכם לפתרון החלוקות עם ישראל אלא לאחר הסרת המצור מעל רצועת עזה. אולם הסירוב הישראלי לתנאי הזה הכריח את טורקיה לוותר עליו והיא התחייבה לשלוט בחמאס כדי שלא תעשה פעולות אלימות נגד ישראל.
כך מכר ארדואן את הפלשתינים למען החזרת שיתוף הפעולה ההיסטורי עם ישראל, הוא גם התנצל רשמית בפני רוסיה על הפלת המטוס הרוסי ולא נותר לו אלא לעשות חשבון נפש על הנזקים הגדולים (שגרם) לעם הטורקי".
נשיא טורקיה ארדואן חתם על הסכם פיוס עם ישראל והתנצל בפני הנשיא פוטין, נראה כי הוא מנסה לעשות "ניצול הצלחה" ולשפר גם את יחסיה של טורקיה עם מצרים כהכנה להגברת מוערבותו ברצועת עזה.
כאמור, אין יחסים דיפלומטים בין טורקיה למצרים בעקבות תמיכתה של טורקיה בתנועת "האחים המוסלמים" הנחשבת לתנועת טרור במצרים, טורקיה גם מעניקה מקלט מדיני למנהיגי "האחים המוסלמים" במצרים ותומכת בהם לוגיסטית וכספית.
טורקיה מאפשרת גם למנהיגים הגולים של "האחים המוסלמים" להפעיל ערוצי טלוויזיה בהם יש שידורי הסתה חמורים נגד שלטונו של הנשיא א-סיסי, לפני כשנה וחצי הם אף פרסמו פסקי הלכה הקוראים להתנקש בחייו של הנשיא א-סיסי.
הגישוש הטורקי אחרי אפשרות שיפור היחסים עם מצרים בא לידי ביטוי בראיון טלוויזיוני שהעניק ראש ממשלת טורקיה בן עלי ילדרים שבו הוא אמר:
"במצרים הייתה הפיכה נגד הדמוקרטיה, אולם החיים נמשכים ואנחנו חיים באותו אזור וזקוקים זה לזה,אי-אפשר לקטוע הכל אפילו אם רצינו בכך, אם נשים בצד את האופן שבו הוחלף השלטון במצרים ובעוול שעובר על (הנשיא) מורסי וחבריו, הרי שאין מניעה לפתח את יחסינו הכלכליים עם מצרים".
מצרים לא קונה את ניסיונותיו של הנשיא אדואן לשפר את היחסים עם מצרים בצורה מוגבלת בתחום הכלכלי, משרד החוץ המצרי מיהר לתדרך את כתבי העיתונות המצרית כי בהצהרותיו של ראש ממשלת טורקיה אין כוונות טובות מצדה של אנקרה ליחסים טובים עם מצרים, הוא האשים את טורקיה בהתערבות בעניינים הפנימיים של מצרים וברצונו של העם המצרי "דבר שאיננו מקובל וסותר את אמנת האו"ם".
המתיחות הטורקית-מצרית נמשכת ולא ברור עדיין כיצד הדבר יבוא לידי ביטוי באופן מעשי ברצועת עזה, אומנם מצרים מגלה כעת מחווה של רצון טוב כלפי שלטון חמאס ברצועת עזה לרגל חודש הרמאדאן ופותחת את מעבר רפיח אולם המצרים מודעים היטב לקשר ההדוק בין חמאס לטורקיה, האווירה הטובה הזו הינה קצרה וזמנית והמבחן האמיתי יהיה לאחר חג עיד אלפיטר המסיים את חודש רמאדאן.
הדעה הרווחת ברצועה היא כי מצרים לא תהייה מוכנה לשום שת"פ ישיר או עקיף עם טורקיה בכל הקשור לרצועת עזה, גם בתנועת חמאס יודעים שמצרים וישראל מחזיקות בידיהן את המפתחות לרצועה וכי מימוש ההקלות ההומניטריות לתושבי עזה, על-פי ההסכם בין ישראל לטורקיה, תלוי ברצונה הטוב של ישראל.

תאריך:  30/06/2016   |   עודכן:  30/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתיקתה של מצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השמאל חוטף ילדים יהודיים וממיר ל"ת
דתם לאיסלם  |  30/06/16 09:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר ישראל-טורקיה
רועי אורן
מדינת-ישראל הוכיחה שוב שאין לה מדיניות ביטחון מוסדרת דבר אשר בא לידי ביטוי בכך שהאינטרס הביטחוני הוקרב לטובת האינטרס הכלכלי
עידן יוסף
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את ההסכם בין ישראל לבין טורקיה בתום 4.5 שעות דיון    הוחלט גם להקים דיון קרוב במסקנות ועדת שמגר
איתן לסרי
ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה לביטחון, ליציבות האזורית ולכלכלת ישראל    מדובר בשתי מעצמות גדולות ופעילות מאוד באזור
חיים שטנגר
מוכן אני להסתכן בביקורת מצד "ערביסטיים" ומומחים אלה וגם/או אחרים, כמו-גם "איסלמיסטיים" מובהקים ש"יסבירו" לי כי קיים הבדל מהותי של ממש, בין אנשי דאעש לאנשי החמאס. צר לי, איני מקבל ננימוק והסבר "אידיאולוגי" זה. מבחינתי אני, מדובר בארגוני טרור של מרצחים, המקדשים רצח, כמטרה בפני עצמה
בצלאל לביא
בעידן שלטונו של ארדואן מערכת הקשרים של ישראל עם טורקיה היא בבחינת שני ציפורים על העץ - היום הן כאן ומחר לא. בניית תוכניות ואסטרטגיות כדי לשמר קשרים אלה כרוכה באי-ודאויות לא מעטות. זו הליכה על תיבת ביצים
רשימות נוספות
שרי הבית היהודי יצביעו נגד  /  עידן יוסף
השבת הבנים אינה חלק מההסכם  /  עידן יוסף
פרץ תומך; ביקורת בבית היהודי  /  אריאל י. לוין, איציק וולף
הסכם הכניעה לטורקיה  /  משה גולדבלט
התיאום בין טורקיה לתנועת חמאס  /  יוני בן-מנחם
בושה וחרפה: הסכם עם טורקיה  /  יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il