X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר יוסי ורדי, מוותיקי היזמים הטכנולוגיים ומי שמאחוריו השקעות ב-86 חברות, מדבר על הדברים שהשתנו מאז שנכנס לעולם הטכנולוגי ועל עתיד ההיי-טק הישראלי
▪  ▪  ▪
ד"ר יוסי ורדי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
אותך אני מחפש! / מאת אנתוני דייוויד

סטארט-אפ אחד גדול
"יש לנו אנשים טובים, ולא רק בהיי-טק. לאורך כל הדרך, הסיפור של מדינת ישראל הוא סיפור של סטארט-אפ אחד גדול. הצלחנו להעמיד פה את החקלאות הכי טובה, הרופאים הכי טובים, הטייסים הכי טובים, התעשיה הכי חכמה וכמובן, גם את ההיי-טק"

לפני כמה שבועות קיבל איש העסקים, היזם ואיש ההיי-טק ד"ר יוסי ורדי פרס מפעל חיים מחברת המחקר דן אנד ברדסטריט. בנימוקי ההחלטה קבעה ועדת הפרס כי "ורדי, בפעילותו רבת השנים, תרם רבות והשפיע על הכלכלה הישראלית ועל ענף ההיי-טק בפרט".
בגיל 74, ד"ר ורדי עדיין מתרוצץ בעולם ומנהל כנסים טכנולוגיים בינלאומיים שבהם מפגישים יזמים וחברות צעירות עם משקיעים וחברות גדולות, כדי לייצר את הדבר הבא. מאז שהחל לעסוק באינטרנט הוא השקיע ב-86 חברות, כאשר 29 מהן עשו אקזיט, 29 נסגרו ו-28 עדיין קיימות.
אבל אקזיט אחד, שלא נכלל בפורטפוליו שלו, הוא זה שהביא אותו למרכז התודעה הציבורית. זהו האקזיט של מירבליס, שפיתחה בראשית שנות ה-90 את תוכנת המסרים ICQ ונמכרה לענקית האינטרנט דאז AOL תמורת 400 מיליון דולר - סכום שיא בזמנו. המעניין הוא שאת ההשקעה בחברה עשה ורדי בעיקר לאור בקשת בנו, שהוא וחבריו חשבו על רעיון המסרים המיידים והיו זקוקים לכסף. כל השאר היסטוריה.
בספר "אותך אני מחפש!", שכתב אנתוני דייוויד, היסטוריון וביוגרף של דמויות מפתח בכלכלה ובתעשיה העולמית, הוא מתאר כיצד סירב ורדי בתחילה לרעיון המכירה, על-אף שהוצע לו מחיר לא רע - וזאת למגינת ליבם של בנו וחבריו. אבל כמו תמיד, הסתבר להם שלאיש המיוחד הזה יש חושים שיודעים לזהות את ההזדמנויות ומתי לא לקבל את ההצעות.
מה השתנה מאז שנכנסת לעולם הטכנולוגי?
"לפני 20 שנים, אלה ששלטו בחדשנות היו החברות הגדולות, והיו מעטות כאלה. לחברות קטנות בכלל לא היה סיכוי לפתח משהו, כי כאשר הן באו לחברות הגדולות, שחלקן היו מונופולים, גירשו אותן בעדינות. המונח הרווח היה Not Invented Here - לא הומצא כאן. החוכמה הייתה אצל אותן חברות גדולות. או אז הגיע האינטרנט והעולם עמד פעור פה. גוגל (Google) סימלה שינוי באוויר, הגדולות ראו פתאום שחברות צעירות, שהתחילו מאפס, יכולות לעשות דברים לא פחות טוב מהן. אז באו 'הטכנולוגיות המערערות', שזעזעו את החברות הגדולות. לפני 7-5 שנים החלו החברות הגדולות לחזר אחרי הקטנות, כי הן יכולות להיות מסוכנות ואין לגדולות את היכולת לעשות את מה שהצעירות עושות".
כיצד זה בא לידי ביטוי?
"קורית פה מהפכה של ממש, שמשנה את כללי המשחק. כל חברה גדולה מנסה כיום לגייס חברות בכל מיני מסגרות: למשל, מאיצים, האבים והשקעות בחברות שבעבר איש לא השקיע בהן. החברות נמצאות כיום באווירת FOM (ר"ת Fraid of Missing), בפחד מתמיד של פספוס טכנולוגיה שהמתחרים ייקחו אותה.
"כך נוצרו כנסים כמו DLD, שאני מנהל בארץ כבר שנים רבות, וכנסים בינלאומיים שאני עומד בראשם, כגון כנסי חדשנות במובייל בברצלונה, שנערכים במקביל לתערוכת המובייל הגדולה. בכל שנה, מספר המשתתפים בכנסים אלה גדל בצורה מטורפת. בכנס הראשון בברצלונה, ב-2014, באו 2,000 איש, שנה אחר כך 8,000 איש והשנה - 16 אלף".
על-רקע זה, שהטכנולוגיה היא כבר נחלת הכלל, מה מייחד את ישראל, אם בכלל?
"כדי שתהיה תעשיית היי-טק צריך קודם כל חינוך, השקעות ממשלתיות, צבא שמקדם הרבה מאוד טכנולוגיות, ואחר כך אקדמיה ותעשיה פורחת. נכון שזה קיים בהרבה מדינות, אבל לנו יש ייחוד והוא קשור לתובנות חברתיות. ב-דנ"א של הישראלים יש ריכוז גבוה של סטארט-אפים. חברות גדולות הן בעלות מסורת של היררכיה, תהליכים ארוכים ועוד. זה לא קיים אצל החברות הצעירות".
איך זה מסתדר?
"יש לנו אנשים טובים, ולא רק בהיי-טק. לאורך כל הדרך, הסיפור של מדינת ישראל הוא סיפור של סטארט-אפ אחד גדול. הצלחנו להעמיד פה את החקלאות הכי טובה, הרופאים הכי טובים, הטייסים הכי טובים, התעשיה הכי חכמה וכמובן, גם את ההיי-טק".
האם קטר ההיי-טק ימשיך להוביל את המשק?
"הוא ימשיך להוביל, אבל אני חייב לצטט כאן את ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, שאמר שההיי-טק הוא הקטר של המשק, אבל לפעמים נדמה שהוא נוסע על מסילה מקבילה...".

הראיון המלא עם ד"ר יוסי ורדי יפורסם במהדורה הקרובה של המגזין מנהיגים, שתצא במהלך החודש.
תאריך:  05/07/2016   |   עודכן:  05/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם נשרוד את הצונאמי הטכנולוגי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
אחת הדרמות העזות מאת פדריקו גרסיה לורקה שכולן היו כבר לקלאסיקה - "חתונת הדמים" - מקבלת בבימויו של כפיר אזולאי על בימת תיאטרון באר שבע צבעים וקולות חדשים
עודד ערן, ורה מיכלין שפיר
תוצאות ההצבעה מותירות את בריטניה מפולגת ובמצב של אי-ודאות מדינית וכלכלית, שילווה אותה לאורך שנים. המשבר הפוקד את אירופה בעקבות ההצבעה צפוי להחליש את רצונן ואת יכולתן של חברות האיחוד לעסוק בנושאים מזרח תיכוניים, וביניהם סוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני
אלי אלון
מאחורי מבנה מחלקה התברואה של עריית תל אביב ברחוב דרך נמיר מול חניון "חנה וסע" ארלוזורוב, מסתתרת על שטח של כ-15 דונם חורשת פרא "טבעית". למרות מיקומה במקום כה מרכזי רק מעטים יחסית מכירים את החורשה ויודעים כלל על קיומה
חנינא פורת
הסגנון האדריכלי, הברוטליזם, יובא מאירופה על-ידי אדריכלים ישראלים לעיר המדברית. בביקור הבא שלכם בעיר, עצרו רגע ליד המבנים, התרשמו שנית מהאומץ והחדשנות שגילו האדריכלים, שרצו לבטא את האמת האישית שלהם, המתורגמת למבנה ציבורי בעיר המדברית באמצעות הברוטליזם
איתמר לוין
בשנה השישית של "שיפוט מהיר" נמשכת העלייה בציוניהם של השופטים הנסקרים. לצד זאת, הבעיה הגדולה הייתה ונותרה הצפת מקצוע עריכת הדין - אך השופטים חייבים להשתמש בכלים שבידיהם כדי לטפל בהשלכות הנקודתיות שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il