X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקלות בייצור במפעלי המזון, המסעירים כעת את המדינה, הן תוצאה של תרבות אופיינית לנו הישראלים תרבות וסבלנות לכל מי שדוגל בשיטת ה-יהיה בסדר, עיגול פינות וזלזול בנהלים, אפילו אם כאלו שמסכנים אותנו או אחרים הגיע שהזמן שנאמץ מילה אחת מהמילון העברי: בדיוק ולא את המילה בערך
▪  ▪  ▪
זילות החוקים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

פרשיות זיהום במזון שהתגלו עד כה, לא צריכות להפתיע את מי שמכיר את תרבות הבערך, שהיא חלק בלתי נפרד מהדי.אנ.אי. בישראל.
לכאורה אין קשר בין שני המקרים. אני טוען שיש קשר. בשני המקרים, כנראה, לא הייתה הקפדה מלאה והדוקה על נהלים שמן הסתם קיימים במפעלי מזון אלו, שנחשבים למובילים בתחומם.
יש בישראל סלחנות מובנית כלפי מי שלא ממלא הוראות הנחיות וחוקים. זה לא קורה רק במפעלי מזון או ייצור. אנחנו רואים את זה יום יום בכבישים, כאשר נהגים חוצים באדום לא רק כי הם לא חוששים מאנשי החוק, אלא בטוחים שהכל בסדר, כי להם זה לא יקרה. אנחנו מכירים את חברינו שמומחים בעקיפת חוקים, תורים, אנחנו מדינת הקומבינות והקריצות, בקיצור תהליכים ובעיגול פינות.
למרבה הצער יש לנו דוגמאות רעות מחלק מנבחרי ציבור, שמובילים תרבות של זילות החוקים והקפדה על נהלים, תרבות שמשדרת לכל אזרח פשוט שגם לו מותר. אם אפשר לעבור באדום מבלי להיתפס, לסמס ברכב למרות שזה מסוכן, אפשר גם לעגל פינות או לחדד נהלים גם ברצפת הייצור ובעצם בכל מקום.
כאלה אנחנו הצברים.
חשיבה מחוץ לקופסא
הטכנולוגיה הביאה בעשורים האחרונים מגוון של כלים שמגבירים את הבקרות ומחדדים הקפדה על כללים בתהליכים שונים. אבל כדי שהכלים האלו יעבדו נדרשים האנשים, המנהלים והעובדים שמודעים לחשיבות ההקפדה על קוצו של יוד ולא בערך. זוהי תרבות שצריך להנחיל אותה, לתרגל אותה.
מצד שני יש הרואים באופי התנהגות זו כיתרון ייחודי לנו הישראלים. הם קוראים לזה חשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו אלופי העולם ביזמות, בחשיבה מקורית אבל כשזה מגיע לידי ביצוע מצבנו בכי רע. חברות בינלאומיות יפקידו בידי המהנדסים הישראלים את. תכנון הדברים הכי משוגעים אבל לא יחשבו. אפילו לרגע לתת לנו לייצר את זה.
כל מפגש של צוותים ישראלים עם צוותים מעבר לים, העוסק בהקפדה על נהלים מסודרים והקפדה מקסימלית נדון לכישלון. הם יודעים את זה ואנחנו גם.
צה"ל נחשב לארגון הכי מזוהה עם נהלים ופקודות שם ביצוע פקודה אינה אופציה אבל מנחילים אותם על-ידי הסברה, חינוך, הדרכה ושכנוע ולא רק משמעת. ככה מנצחים בקרב. אבל גם שם מתגלים סדקים שלפעמים עולים בחיי אדם. תרבות הסמוך והבערך מחלחלת גם שם, אם כי בממדים הרבה יותר קטנים.
אלופי העולם
מה שעוד יותר מצער שהיא נשארת שם. חייל במשימה מבצעית הוא המקצוען והקפדן הכי גדול, אבל כשהא ייצא הביתה בסוף שבוע, אין מי שיתחרה בו בנסיעה פרועה בכביש או ביצוע כל דבר שיסכן את חייו, בין אם במודע או לא. כי כאלה אנחנו. אלופי העולם באמונה שהכל יהיה בסדר.
את התרבות הלא טובה הזו לא פותרים רק באמצעות אכיפה אלא על-ידי חינוך. אנחנו כהורים מנחילים לילדינו את המסר של יהיה בסדר ולא צריך לעשות תמיד מה שכתוב כי הרי אנחנו חכמים מכולם. זה עובר אליהם גם אם אנחנו לא מתכוונים.
במדינות נאורות לא פחות מאיתנו יש דברים שלא יקרו לעולם. הצברים יגידו שזה סמל לקיבעון ומרובעות. הגרמנים היפנים והאמריקנים יגידו לכם שרק בזכות זה הם הגיעו לאן שהגיעו. לפעמים ראש קטן עדיף על ראש גדול שמרשה לעצמו לחפף בלי כל כוונת זדון אבל יכול לגרום לאסונות.
אנחנו צריכים לאמץ מילה אחת במילון העברי: בדיוק ולא בערך.

תאריך:  15/08/2016   |   עודכן:  15/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרבות הבערך ו"יהיה בסדר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה קורה בכל העולם
יואל קורנבלום  |  16/08/16 05:25
2
במוסלמי אמיתי יש ג'ין = שד
יסודו של דבר  |  16/08/16 09:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
המותג הפרטי ברשתות המזון הוא ללא ספק הצלחה אדירה לרשתות, אשר מציעות מגוון רחב של מוצרים במחירים אשר בדרך כלל נמוכים מהמותג המוביל, אם כי ממש לא בפער גדול ולא רק בגלל העובדה שהם שולטים בשני המחירים, כאשר את המותג המוביל הן מייקרות קצת ואת המותג הפרטי שלהן מורידות קצת
רפי לאופרט
דומני, שאין כיום מי שאינו מודע לעובדה שמספר הנפגעים, ובבכללו מספר הנספים בתהליכי השחיקה האזרחיים, גדול יותר ממספרם בפעולות הצבאיות, בין אם מודדים את הנתונים בערכים מצטברים למן קום המדינה ובין אם בוחנים אותם ברמה של ממוצע שנתי, או כל מדד סביר אחר
יצחק מאיר
כמי שחי בארץ הזאת והיה תמיד נרגש למראה משלחות החילוץ למקומות נידחים בעולם אחר רעש או מכת חולי או רעב, ולא שמע מעולם כי היה מי שהורה לא להתנדב שם כי עניי עירך קודמים, ולא היה מי שהעז לבחון קדימויות על-פי קשישים או ניצולי שואה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - דראון עולם, משבר אמריקני, פתגם, עדיפות, מימון חצוף ואבלות
יובל לובנשטיין
מחירי המזון הגבוהים, יעודדו שחקנים חדשים להיכנס לתחום לצד התרחבות של השחקנים הקיימים, עד לעודף ולרוויה, לקשיים של אחד השחקנים, להעלאת מחירים וחוזר חלילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il