X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרש"פ איבדה את השליטה על העיר שכם שבה שוררת אנרכיה ביטחונית המאיימת להתפשט לערים נוספות בגדה. מקורות בכירים בפתח טוענים כי בעיר יש כמאה חמושים פורעי חוק המשתייכים לקבוצות פוליטיות ופליליות
▪  ▪  ▪
עבאס. חשש למרחץ דמים [צילום: פלאש 90]

אחרי התנגשויות דמים בסוף השבוע שעבר בין מנגנוני הביטחון הפלשתינים לבין קבוצות של חמושים בעיר שכם, שבמהלכן נהרגו ארבעה בני אדם שניים מהם שוטרים, מתגברות הקריאות של נכבדים בעיר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדחות את הבחירות למועצת העיר מחשש למרחץ דמים בין מוקדי הכוח השונים.
העיר שכם הינה הדוגמה הבולטת בגדה לאובדן השליטה של יו"ר הרש"פ על מצב הביטחון ועל תנועת פתח שהוא עומד בראשה.
מקורות בכירים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס איבד את העניין במצב הביטחון הפנימי בשטחי הרש"פ, את העניינים מנהל עוזרו הבכיר טייב עבד אלרחים אשר מנווט את האינפורמציה למחמוד עבאס כרצונו, ברצותו הוא מעדכנו בהתפתחויות החשובות וברצותו הוא מסתיר ממנו אותן.
מחמוד עבאס הפך בערוב ימיו לבן ערובה בידי יועציו האינטרסנטים,עיקר תשומת הלב שלו נתון לשמירה על כסאו והניסיון למציאת דרך פרישה מכובדת מראשות הרש"פ שתבטיח את שלום משפחתו והאינטרסים הכלכליים של שני בניו.
אישים בכירים בפתח מהעיר שכם ובהם לואי עבדו, חבר המועצה המהפכנית בפתח, פנו בימים האחרונים ליו"ר הרש"פ בקריאה נואשת להתעשת ולהחזיר את הביטחון לעיר לפני שיהיה מאוחר מידי אך קריאתם נפלה על אוזניים ערלות.
מחמוד עבאס העביר את הטיפול בנושא לראש הממשלה ראמי חמדאללה אשר לא מצליח לעצור את האלימות בעיר, גם אכרם רג'וב, המושל של שכם, נתפס כדמות חלשה ורבים מבכירי פתח בעיר דורשים ממחמוד עבאס להחליפו לאלתר.
מוקדי הכוח בשכם
לאלימות המתפרצת בעיר שכם יש כמה סיבות, סיבה אחת קשור לקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ בין חברי הוועדה המרכזית של פתח הרואים עצמם כיורשים אפשריים של מחמוד עבאס, סיבה אחרת קשורה למאבק על ראשות העיר וסיבה נוספת הינה הימצאותן של קבוצות פושעים חמושות בעיר.
לדברי נכבדים בעיר, שכם חזרה לתקופת האנרכיה הביטחונית ששררה בעיר לפני כ 13 שנה שהתאפיינה בנוכחות גדולה של חמושים בעיר, סחר בנשק בלתי חוקי ואי ציות לשלטון החוק.
בעקבות שיחה עם כמה בכירים בתנועת פתח בעיר ניתן לקבוע כי בשכם ישנם כ100 חמושים ולמפות את קבוצות הכוח שונות כלהלן:
  • פעילים חמושים של מחמד דחלאן בעיר העתיקה (קסבה) של שכם ובמחנות הפליטים המקיפים אותה.
  • פעילים חמושים של מחמוד אלעאלול, חבר הוועדה המרכזית של פתח.
(דחלאן ואלעאלול הינם הכוחות החזקים בעיר).
  • פעילים חמושים של רסאן שכעה, ראש העיר לשעבר, אשר באחרונה ניסו להתנקש בחייו,על-פי גורמים בשכם מאחורי ניסיון ההתנקשות עמדו אנשיו של מחמוד אלעאלול.
  • קבוצות של כ 30 חמושים העוסקות במעשי פשע,כמו גניבות, שריפת חנויות, גביית "דמי חסות", ומאבקי שליטה על בסטות בעיר העתיקה של שכם.
בסוף השבוע האחרון התעמתו חמושים העוסקים במעשי הפשע עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים כדי להפעיל לחץ על הרש"פ לשחרר את חבריהם שנעצרו וכדי להרתיע אותם מהמשך ביצוע המעצרים. אולם הבעיה העיקרית היא חוסר יכולתו של יו"ר הרש"פ להחזיר את מושכות השלטון לידיו. הסיסמה שהוא טבע בעצמו האומרת "נשק אחד, רשות אחת" הפכה ללא רלוונטית.
בכירים בעיר שכם שואלים היכן כוחות הביטחון הפלשתינים שאומנו בזמנו על-ידי הגנרל האמריקני דייטון למלחמה בטרור והמוגדרים ככוח עילית? מדוע מחמוד עבאס לא מכניס אותם לעיר שכם, מטיל עליה עוצר לכמה ימים ומנקה את השטח,האם באמת קשה כל כך לרש"פ המגדירה עצמה כמדינה בדרך לפרוק כ 100 חמושים מנשקם?
ב-21 באוגוסט עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ שני מבוקשים בכירים בקסבה של שכם ותפסו כמה כלי נשק אך לא מדובר אפילו בתחילת פתרונה של תופעת האנרכיה הביטחונית בעיר.
גם השאלה מי יעמוד בראש עיריית שכם לא נפתרה עדיין,עדלי יעיש, פעיל תנועת חמאס, אסיר ביטחוני משוחרר וממוגרשי מרג' א-זהור ששימש ב2005 כראש עיריית שכם, מתכוון לרוץ הפעם בראש רשימה עצמאית, נוכח חילוקי הדעות בתוך תנועת פתח.
עדלי יעיש הציע לתנועת פתח רוטציה בראשות העירייה אם יזכה בבחירות או להרכיב רשימה שתתמודד בבחירות שבראשה יעמוד איש חמאס וחבריה הם אנשי פתח.
הוא זוכה לתמיכה מכמה גורמי כוח בעיר אך הוא מתקשה להרכיב רשימה שתכלול נציגים של תנועת פתח או המזוהים עמה.
החזרת שלטן החוק לשכם היא המשימה הדחופה ביותר של הרש"פ, האנרכיה הביטחונית הקורנת ממנה משפיעה על שאר ערי הגדה והיא מתפשטת לעבר הערים ג'נין וטולכרם.
כפי שהדברים נראים כרגע, מחמוד עבאס איננו מצליח להשתלט על שכם דבר שמגביר את הזלזול בו בקרב הציבור בגדה והתחושה כי הוא אכן נחלש והגיע לסוף דרכו.
חולשת השלטון המרכזי הפלשתיני בגדה היא שיחת היום בשטחים, יש קונסנזוס כי הפלשתינים זקוקים בדחיפות למנהיג חדש אך מחמוד עבאס מתעקש להמשיך ולהיצמד לכסאו.

תאריך:  22/08/2016   |   עודכן:  22/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שכם בוערת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
למה שיהיה בכלל אכפת לנו ?
רון ה.  |  22/08/16 15:45
2
אני ממש לא מודאג מהמצב בשכם
רפי לאופרט  |  24/08/16 18:54
3
במדינות איסלמיות השלטון
ב,ל  |  26/08/16 08:01
4
זהו הפרד ומשול או מיסוי עסקים:
שורש הענין  |  27/08/16 08:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
הצבא אישר את הדיווחים הפלשתינים על עשרות תקיפות נגד מתקנים    נעשה שימוש במטוסים, במסוקים ובתותחים    אבו עוביידה: "מוכנים למלחמה אם צריך"
מחלקה ראשונה
אין נפגעים ולא נגרם נזק    כוחות משטרה שהגיעו למקום מטפלים ברקטה   הפעם האחרונה שנורתה רקטה מעזה לכיוון יישובי הדרום הייתה בתחילת חודש יולי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מכתב, בורחים, אין חמצן, סוסי-פרא וברכה
רבקה שפק ליסק
עם שגילו פחות מ-100 שנים פועל לשלילת זכויותיו וחיסולו של עם בן 4,000 שנים
יהודה דרורי
ביסודה, הליברליות הפוליטית, הקיימת כבר כ-200 שנה, מאמינה בטוב שבמין האנושי, בזכויות האדם ושלכל משבר וסכסוך בעולמנו יש פתרון של שלום    אצלנו, במדינת ישראל, שלא בצדק, מכנים כל מי שחושב כך "שמאלן", אולם הכינוי האמיתי ל"ליברל פוליטי" במאה ה-21 הוא טיפש
רשימות נוספות
הכללית: הרש"פ אינה פורעת חובות  /  יצחק דנון
ליברמן מציג: ציר עוקף אבו מאזן  /  עידן יוסף
צה"ל החרים ציוד בארגון צדקה בבית לחם  /  מחלקה ראשונה
ציר עוקף מחמוד עבאס?  /  יוני בן-מנחם
מי יחליף את נתניהו  /  בעז שפירא
באין חזון יפרע עם  /  ענבל בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il