X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוועדה שעל הקמתה הודיע ראש הממשלה היא מעט מדי ומאוחר מדי אומנם יש בה כמה דברים שמבשרים על כיוונים טובים, אבל במקום ועדות - הגיע הזמן לעשות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Christophe Ena]

הממשלה הקימה (יום א', 11.9.16) ועדת שרים שתטפל בסוגיית המחסור בכוח אדם בהיי-טק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העמיד את עצמו בראש הוועדה ויהיו חברים בה שרי האוצר, המדע, החינוך, הפנים, הקליטה וכן יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי.
עם כל הכבוד, ולמרות העובדה שראש הממשלה מפנה את זמנו לעמוד בה, זו ועדה מיותרת, במיוחד מפני שהיא תגרום לאיבוד זמן יקר שבמהלכו לא ייעשה שום דבר. המחסור של 10,000 מהנדסים קיים כבר שנים. זהו פרי מחדל של אי-עשייה ואי טיפול של הממשלות בעשור האחרון, שבחלקן היה נתניהו ראש הממשלה.
הקמת הוועדה באה כמה חודשים לאחר שנתניהו נתן את הפתרון שאמר אז שיכול לסייע והוא הבאת עובדים זרים להיי-טק הישראלי. נתניהו יצא אז בהצהרות בזכות המהלך, שעוררו ויכוח בענף, כאשר ראשי החברות הרב-לאומיות הביעו תמיכה בה וראשי תעשיית ההיי-טק המקומית דחו אותה מכל וכל ואמרו: "עניי עירך קודמים".
אלא שנראה שראש הממשלה הבין שפתרון ייבוא עובדים זרים לענף, משל היו פיליפינים לענף הסיעוד או סינים לענף הבניין, לא יכול להתממש. היתרון המרכזי של ישראל, שמושך לפה יזמים וחברות ענק, הוא איכות ההון האנושי המקומי. כדי להביא זרים לא צריכים אותנו. החברות הגדולות ידועות בגמישות הניהולית שלהן, שמונעת אך ורק משיקולים כלכליים, ובהינף יד הן יכולות להעביר עובדים מכאן לכל מקום בעולם.
תקראו לזה רילוקיישן, סגירת פעילות או כל שם מכובס אחר. כל מי שבענף יודע שהדברים האלה קורים כמעט כל שבוע, לפעמים בשקט, מתחת לרדאר. רק בשבוע שעבר הובעה דאגה בקרב אנשי היי-טק בישראל לגורלם של 1,300 עובדי מרקורי, אחרי ש-HP החליטה למכור את עסקי התוכנה שלה. ורק היום פורסם כי סיסקו (Cisco) מפטרת את כל עובדי מרכז הסייבר שלה בארץ.
את בעל המניות בארצות הברית, באירופה או ביפן ממש לא מעניינים המהנדסים הישראלים ואם הם ימצאו חלופה זולה יותר, שתניב להם יותר כסף, הם יסגרו את המפעל או המרכז בישראל וישלחו את העובדים הביתה, מלבד אלה שהם יציעו להם רילוקשיין.
מהנדסי עירך קודמים
אז מה עושים? אם חברי ועדת השרים באמת רוצים לפתור את הבעיה, עליהם להסתכל על השוק ועל כוח האדם הישראלי במבט יותר מעמיק, פתוח ויצירתי. במידה שיעשו זאת, הם יגלו סוג של אנומליה שכבר נמשכת שנים. מצד אחד יש מחסור בכוח אדם ומצד שני יש אלפי בוגרי מדעי מחשב, מתכנתים, ממגזרים שונים במשק, שאינם בוגרי 8200 או כל יחידת עילית טכנולוגית אחרת של צה"ל, אבל היכולות שלהם לא פחות טובות מאלה ששירתו בהן.
מדובר, למשל, על ערבים או בני המגזר החרדי. ברב שיח שערכנו כאן, באנשים ומחשבים, בתחילת הקיץ נמסרו מספרים מדהימים על היקף החרדים הצעירים, בוגרי מוסדות השכלה גבוהה, שסיימו מדעי המחשב ולא מצליחים להיקלט בענף. אותם מעסיקים שכעת קובלים על מחסור בכוח אדם לא עושים את המאמצים הדרושים כדי לנסות אפילו לראיין אותם לעבודה.
ההדרה של החרדים היא ברורה, בולטת וזועקת לשמים. כנ"ל לגבי הערבים, שמהווים 20% מהאוכלוסייה ושמספרים גדלים והולכים מתוכם מסיימים בהצלחה לימודי מדעים, אבל רק אחוז קטן מאוד מהם מצליח להשתלב בהיי-טק הישראלי. לא מפני שהם לא רוצים אלא מפני שמערכת המיונים בחברות ההיי-טק פשוט מדלגת עליהם.
אמנם, צריך להיזהר בהכללות, אבל אם חברי הוועדה יקראו פרוטוקולים של ועדות קודמות בכנסת ובממשלה, אצל התעשיינים ובמוסדות אחרים, הם יגלו מהר מאוד את המצב האמיתי.
הכיוון האחר של הממשלה
צירופם של שרנסקי ושל שרת הקליטה, סופה לנדבר, לוועדה מלמד על כיוון אחר שהממשלה מחפשת: העלאת מהנדסים יהודים מחו"ל. זה כשלעצמו מבורך אבל מצד שני, הרשות לחדשנות מגבירה כעת מאמצים להחזיר אקדמאים ומהנדסים ישראלים שעובדים בחו"ל,ויש להתמקד בגך. הרשות פיתחה תוכנית של מנטורים שיפעלו להשבת מוחות מבריקים לישראל. אין זו הפעם הראשונה שעושים מאמצים להחזיר הביתה מדענים. חלקם לא מסתיר את רצונו לחזור אבל פעם אחר פעם אנחנו נכשלים בהחזרתם, לא מצליחים לתת להם את המענה המתאים - ויש לטפל בכך.
חברי הוועדה גם ינהגו בחוכמה אם יקראו את הדוח של רשות החדשנות, שהציג את המצב החמור בתעשיית ההיי-טק. ואם זה לא יספק אותם, מוטב שימתינו למהלך חשוב שעשתה רשות החדשנות: אמש היא פרסמה על תחילתו של סקר שיבחן את צורכי כוח האדם בחברות היי-טק, כדי לשפר את המידע המצוי. המהלך חשוב כי עד היום אין שום גורם רשמי מוסמך שיודע לתת תמונת מצב עדכנית על מצב כוח האדם בהיי-טק. הסקר מן הסתם יגלה שיש מחסור, אבל גם יאיר את עיני השרים השונים שאפשר לתת לו מענה, חלקי, בעזרת כוח אדם שקיים במשק, אבל לא מקובל משום מה על המעסיקים. הרבה יותר נוח לזעוק מצבנו חמור, לדרוש מהממשלה לפעול, מאשר לראיין חרדי או ערבי ולבדוק עניינית את כישוריו.
ולסיום, עצה למנכ"לי החברות הישראליות: אל תחכו לפתרונות מהממשלה, לא מהוועדה הזו ולא מאף ועדה אחרת. בארץ, וזה ידוע עוד מימי מפא"י, אם רוצים להרוג נושא ולא לטפל בו - מקימים ועדה.

תאריך:  13/09/2016   |   עודכן:  13/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחסור בכוח אדם: ועדה מיותרת לבעיה בוערת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
לא מועדים לתוך הבית הלבן. לשם הולכים זקופים. מותר להשתעל לתוך הבית הלבן. אבל עד כאן    אפשר לגבור על מתקפות קונספירטיביות היורות את הבריאות המעורערת כביכול בין שתי עיניה של המועמדת ולהשאיר את הטרמפ בחוץ, אבל כשלא טרמפ תקף אלא מצלמה דיברה באספרנטו חובק עולם, אין מנוס מלהודות כי זה עניין של הד"ר ברדק
אברהם שרון
כאשר הדואר גובה ממני תשלום נוסף - סביר! - כדי שהוא יעביר את מכתבי לתעודתו בתוך 24 שעות (זו מהות השירות ומבחינתי זו הבטחה, שטבעי לצפות לקיומה) והוא אינו עושה זאת פעם אחר פעם אחר פעם (ועוד הפעמים נטויות), הוא מפר את האמון שלי בו    הוא לא עומד במילתו    הוא לא מקיים את הבטחתו, הוא מנצל אותי
אורי שרגיל
אם תבקרו אתר בניה גדול תראו כי בכניסה, מאחורי המשרד הראשי שהקים הקבלן הראשי עם שלט ענק ומתנשא, רבוצים לפי הסדר כ-20 עד 30 קרוונים ברמות שונות של שכלול
איתן קלינסקי
ציער אותי שבשנת 2016 יש המבקשים להפוך לדרך חיים תגובה כואבת של משורר לנוכח אירועי דמים קשים, שפקדו את החברה הישראלית בשנים 1936-1939
שמעון זיו
דני יתום טבע את המושג בא לקלקל שתיים בפעם שעברה, ואני משתמש באותו מושג לפעם הזאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il