X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפיקוד העורף מפתחים מערכות שיאפשרו לתת התרעות ממוקדות יותר על נפילות טילים, בהתאם להערכה איפה הן עומדות לקרות רס"ן מאיר אדרי מהפיקוד מספר על המהלכים שמבוצעים בנושא
▪  ▪  ▪
רס"ן מאיר אדרי, קצין אג"מ במחלקת התקשוב של פיקוד העורף [צילום: דובר צה"ל]
ביטחון ורוגע
רס"ן אדרי: "אומרת שאם יש חשש לאיום באזור מסוים, אין סיבה להפעיל אזעקות בכל המרחב או הארץ. המשמעות עצומה: זה מאפשר המשך שגרה בכל האזורים שלא מאוימים, יש יותר ביטחון ורוגע אצל האזרחים, ויש לזה השלכות על המשק, הכלכלה וההתמודדות של העורף בזמן חרום".

צופרי האזעקה, שייללתם נשמעה בשבוע שעבר ברחבי הארץ במסגרת תרגיל פיקוד העורף, הם רק חלק משורה של אמצעים לשידור לאזרחים, בזמן אמת, של התרעות מפני סכנות כגון נפילת טילים. השינויים הטכנולוגיים, שגרמו לכך שמרבית האזרחים צמודים לנייד שלהם בערך כמו שחיילים קרביים צמודים לנשק, הביאו את פיקוד העורף להתאים את עצמו לעידן חדש, ובכך להגביר את הסיכוי להצלת חיי אדם.
זוהי מגמה שהחלה כבר לפני שלוש שנים, אז התחיל פיקוד העורף לשלב אמצעים שונים במסגרת ההתרעות שמטרתן להודיע לאזרחים מתי עליהם להתפנות למרחב המוגן הקרוב ביותר. במהלך המלחמה האחרונה בעזה, צוק איתן, ניתן היה לראות את היעילות של מערכות אלה, כאשר התרעות הגיעו לטלפונים הניידים של האזרחים במקביל ואפילו לפני השמעת הצופרים, והצילו חיים, באופן ודאי.
מי שאחראי לניהול, פיתוח ותפעול המערכות האלה הוא רס"ן מאיר אדרי, קצין אג"מ במחלקת התקשוב של פיקוד העורף, שיחד עם צוות הפיתוח והטכנולוגיה שתחתיו עבד מסביב לשעון כדי לתרגל את מערכת ההתרעות המשולבת.
רס"ן אדרי אמר כי מערכת ההתרעות היא אחד הנושאים שעומדים על סדר היום של מערכת הביטחון בכלל, וצה"ל ופיקוד העורף בפרט. "התכלית העיקרית שלנו היא להציל חיי אדם", ציין בשיחה עם אנשים ומחשבים. "הטכנולוגיה משתנה כל הזמן. בכל יום צצים אפליקציות חדשות ואמצעים חדשים, והמשימה שלנו היא להיות ללא הפסקה עם היד על הדופק, להתעדכן ולפתח אפליקציות שיקצרו מאוד את זמן ההתרעה - מהרגע שמזהים את האיום ועד העברת המסר לאזרחים. הפלטפורמות דרכן משדרים את ההתרעות אומנם אינן חדשות אבל הכלים ואמצעי השידור משתכללים כל הזמן, בעזרת טכנולוגיות שיודעות לפלח אוכלוסיות ולזהות מיקומים".
בהקשר הזה, התוכניות הקיימות מאתגרות ומרתקות, גם מהמעט שניתן לחשוף מהן. באופן כללי אפשר להגיד כי המגמה בעולם ההתרעות, כפי שפיקוד העורף רואה אותה, היא פרסונליזציה שלהן. מדובר בשינוי תפיסה משמעותי, מאחר שעד היום ההתרעות היו ברובן כלל ארציות או מרחביות, בכל המדיות ובכל המקומות. במערכות שמפותחות כיום בפיקוד העורף, על-פי אדרי, ניתן יהיה לשדר התרעות ממוקדות לאנשים באזורים מסוימים, בהתאם לאזור שבו מזוהה האיום. בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה להתריע ברמת השכונה ואפילו הרחוב.
"בשלב הראשון, אנחנו מתמקדים ברמה העירונית-אזורית", אמר אדרי. "אם נזהה טיל והמערכות יתריעו שהוא אמור ליפול בעיר ספציפיות, ההתרעות תהיינה רק לתושבים שגרים באותה העיר".
בתרגיל העורף שהיה בשבוע שעבר קיבלו תושבי המדינה טעימה קטנה ממגמה חדשה זו, כאשר הצופרים הופעלו בהדרגה באזורים שונים, בסדר מסוים, ולא בבת אחת בכל הארץ. כעת מבקשים בפיקוד העורף להעמיק את הפילוח בהעברת המסרים ולהגיע לאוכלוסיות ממוקדות יותר, על בסיס הפלטפורמות הדיגיטליות המוכרות כמו אינטרנט, מכשירים ניידים ואפילו באנר על מסך הטלוויזיה.
מאחורי הפתרונות האלה יש שורה של מערכות טכנולוגיות, מערכות מידע, אינטגרציה עם תשתיות תקשורת ואפליקציות למכשירים ניידים. הכול נמדד בדיוק של שניות, כי מדובר בחיי אדם.
המטרה: להמשיך בשגרה גם בזמן מלחמה
"ההשקעות האדירות האלה הן מחלק מתפיסת הביטחון של ישראל", אמר אדרי. "תפיסה זו אומרת שאם יש חשש לאיום באזור מסוים, אין סיבה להפעיל אזעקות בכל המרחב או בכל הארץ. המשמעות היא עצומה: זה מאפשר המשך חיי שגרה בכל האזורים שלא מאוימים, יש יותר ביטחון ורוגע אצל האזרחים, ויש לזה גם השלכות על המשק, הכלכלה וההתמודדות של העורף בזמן חרום".
השורה התחתונה: התחזיות של מערכת הביטחון מלמדות על כך שמצבי החרום הבאים, מבצעים או מלחמות, יעמידו שוב את העורף במבחנים לא פשוטים. כדי להיערך לכך יש לפיקוד העורף שתי מטרות מרכזיות: האחת היא שכלול של מערכת ההתרעות והתאמתה לכלים ולאמצעים שיש בידי מרבית האזרחים, ובכך הגדלת הסיכוי להציל חיים. המטרה השנייה, והמקבילה, היא שמירה ככל הניתן על חיי שגרה, גם במצבי חרום, באזורים ובמקומות שבהם זה מתאפשר, ובכך מתן תרומה משמעותית למורל הלאומי - מרכיב חשוב מאוד בעת מלחמה.

תאריך:  26/09/2016   |   עודכן:  26/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
תרבות עולם הירידים של האמונות והדעות אומרת כי הוא או היא יגיעו לקלפי עמוסים באלפי פריטי תעמולה ייצרית הצועקת דרך מרקעים, ורמי קול, ובלוגים, ומערכות חדשות סנסציוניות הפועלות על בלוטות הרגש יותר מאשר על התאים האפורים, במי עליו או עליה לבחור
יורי מור
המעשה המכוער של השחקן רועי אסף בטקס פרסי אופיר חושף בצורה מוחשית את אחד השקרים הנפוצים ביותר של ה'שמאל' הישראלי, השקר, לפיו 'השמאל', להבדיל לימין, נמנע מאלימות ודוגל בפתירת מחלוקות בהידברות    האם הסובלנות היא נר לרגליו של ה'שמאל'?
עו"ד ענת שביט
דווקא קריסתה של קבוצת פישמן מעלה את האפשרות, שבניגוד לפסק דינו של בית המשפט העליון - היה מקום להתיר לו לקזז את הפסדי ההון שנוצרו לו כאשר כיסה חובות של חברות שבבעלותו
יוסי קופרווסר
המזרח התיכון כיום הוא אזור המחולק בין מחנות שונים הנלחמים זה בזה עד חורמה, כשזירת הלחימה העיקרית היא סוריה. אין מדובר במלחמה בין מדינות. יש מרחב אירני, מרחב של הגורמים האולטרה רדיקליים הסונים, מרחב שולי יחסית שנשלט על-ידי האחים המוסלמים, ואזור שנשלט על-ידי הכוחות הפרגמטיים. זו המפה של המזרח התיכון שעליה אנחנו צריכים להסתכל כדי להבין מול מה אנחנו עומדים
אהוד פרלסמן
רבים מאיתנו אינם מצליחים להבין שבני אדם שונים, שאינם מכירים הזה את זה, מושפעים באורח דומה מהידיעות המופיעות בתקשורת. אי-הבנה זו גורמת לחשיבות המיוחסת למצב הסקרים במדינות המתנדנדות בארה"ב.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il