X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירות בארה"ב והמזרח התיכון

חידה מול ניסיון

הילרי קלינטון צפויה להיות יותר ידידותית לישראל מאשר ממשל אובמה, בעוד מדיניותו של דונלד טראמפ היא בבחינת חידה. בכל מקרה, הממשל הבא יהיה זהיר מאוד בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני
▪  ▪  ▪
מדיניות שונה מאוד [צילום: איוון ווצ'י, AP]

מדיניותם של הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לגבי המזרח התיכון שונה מאוד. על קלינטון ידוע הרבה מאוד. בסנאט הייתה מצביעה לטובת ישראל, וגם בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ידוע כתומך ישראל. תמיכתה תהיה רבה יותר מתמיכתו של ברק אובמה. לעומת זאת, טראמפ הוא חידה, כאשר ידוע מעט מאוד על עמדותיו במזרח התיכון. הוא לא פרסם ניירות עמדה מפורטים, אלא אמר שימגר את דאעש ויחזק את היחסים עם בנות בריתה של ארה"ב באזור, ביניהן ישראל.
דברים אלה נוגעים גם ליחסם של שני המועמדים לבנייה בהתנחלויות ולסכסוך הישראלי-פלשתיני. ההערכה היא שקלינטון תמשיך ליישם את המדיניות העקבית של ארה"ב המתנגדת לבנייה בהתנחלויות, ולמרות זאת תומכת בישראל באו"ם ומעבירה לה סיוע כספי. טראמפ אומר דברים והיפוכם, כמו האמירה שישראל תשלם תמורת הגנתה ולאחר מכן חזר בו.
אחד הדברים שאי-אפשר לקחת מקלינטון זה הניסיון שלה בתור מזכירת המדינה. בתפקיד זה היא הייתה נאמנה לאובמה, ויש לזכור שההחלטה הסופית על מדיניות היא של הנשיא. ניתן להעריך, לאור יחסה ההיסטורי לישראל, שהיא תהיה שונה ורכה מאובמה. הדבר שיש להגיע אליו, הוא הסכמה על בנייה בגושי התנחלויות ובפרברי ירושלים, כפי שהיה מול ממשל ג'ורג' בוש הבן.
נושא חשוב שיהיה על הנשיא הנבחר לעסוק בו, הוא יחסי ארה"ב-רוסיה, בדגש על הפעילות הרוסית המתעצמת במזרח התיכון. לפי הסימנים, קלינטון תהיה קשוחה יותר בעמדותיה כלפי רוסיה מאשר טראמפ. בעוד שקלינטון התבטאה בצורה קשוחה נגד רוסיה, כולל האשמתה בריגול נגד ארה"ב, טראמפ רואה עצמו כאוהד של ולדימיר פוטין, ולכן לא ניתן לדעת מה יהיה יחסו בנוגע לרוסיה.
היבט אזורי נוסף עליו דיברו שני המועמדים, הוא הסכם הגרעין עם אירן. בעוד שקלינטון תומכת בהסכם הגרעין, טראמפ לא יכול לשנות אותו אפילו אם היה רוצה. מדובר בהסכם בינלאומי, הכולל שיתוף פעולה עם מדינות רבות שהן בעלות ברית של ארה"ב. יש להבין, כי ההסכם עם אירן הוא עובדה מוגמרת. כעת על ישראל לחשוב כיצד עליה לפעול בהתחשב בזהות הנשיא הנבחר. ישראל צריכה להגיע להסכם עם הממשל האמריקני, מה נחשב הפרה של הסכם הגרעין. ישראל צריכה לקבוע כבר עכשיו עם ארה"ב, מה אפשר לעשות לאחר פקיעת תוקף ההסכם, כאשר אירן תהיה במרחק קצר מפצצה גרעינית.
מדינה אחרת שאיננה מרוצה מהסכם הגרעין היא סעודיה. ארה"ב פחות צריכה את סעודיה, מאחר שאינה תלויה בנפט שלה. אולם, ארה"ב עדיין מנסה לשקם את היחסים בין המדינות. בין היתר, הדבר בה לידי ביטוי בתמיכה אמריקנית בפעילות הסעודית בתימן נגד המורדים החות'ים, שנתמכים על-ידי אירן. אך הרג האזרחים שסעודיה מבצעת במסגרת פעולה זו, יוצר בעיה עבור ארה"ב.
במהלך מסע הבחירות, הוזכרה לא פעם מתקפת הטרור בקונסוליה האמריקנית בבנגזי, שהתרחשה כאשר קלינטון הייתה מזכירת המדינה. אם קלינטון תיבחר, נשאלת השאלה האם אירוע זה ישפיע על טיפולה בסכסוכים השונים במזרח התיכון. אפשר להעריך שהדבר אפילו ידרבן אותה. כך למשל, ישנם סכסוכים שלא ניתן להתעלם מהם כמו למשל הנעשה בעירק ובסוריה. מכוני מחקר רבים טוענים שיש צורך במדיניות אמריקנית קשוחה יותר מזו שנקט אובמה, מול סוריה ומול רוסיה.
בקשר לישראל, הדבר תלוי בממשל שיקום. ממשלים רבים נמנעו בראשית דרכם מלהתעסק בסכסוך הישראלי-פלשתיני, אולם הפיתוי להיות ה"גיבור" שיפתור את הסכסוך גדול מדי. בנוסף לכך, יש להבין שהסתכלות ממרחק על הסכסוך, מביאה למחשבה שמדובר בסכסוך קל לפתרון. בסופו של דבר, לא משנה מי יהיה הנשיא הנבחר; הממשל החדש יהיה מאוד זהיר לאור הכישלונות האחרונים בניסיון לפתור את הסכסוך.
עוד בהקשר זה, ישראל פועלת כעת למנוע מצב שבו אובמה יעשה מהלך בנוגע לסכסוך בתקופה שבין הבחירות ועד השבעת הנשיא הנבחר. לא ידוע באיזה מהלך מדובר, אך תהיה זו טעות, מאחר שהדבר יכבול את ידיו של הנשיא הנבחר.

הכותב הוא חוקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א) ומרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן.
הביא לדפוס: אריאל י. לוין.
תאריך:  01/11/2016   |   עודכן:  01/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידה מול ניסיון
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
דרך לדעת מה יעשה הנבחר אחרי הב
פשוט מאוד  |  1/11/16 09:00
 
- המגיב צודק ביותר. מעניין
חומר למחשבה  |  1/11/16 10:54
2
כותרת הזויה
אזרח  |  1/11/16 09:30
3
איך מקבלים תואר פרופ עם יכולת  ל"ת
ניתוח מציאות כזו?  |  1/11/16 11:42
4
לא נכון!
בד  |  1/11/16 12:31
5
קלינטון ושוב קלינטון..
מ.אלקרייאף  |  1/11/16 13:01
6
פרופ' טייטל-מי? פשוט גונב דעת.
ברוך היהודי  |  1/11/16 14:34
7
גם פרופ' צריך להתפרנס... ל"ת
אל תציקו לו  |  6/11/16 03:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
יהודה דרורי
איתמר לוין
סקר של האתר Politico שנערך לאחר חידוש החקירה בפרשת המיילים מעניק לה יתרון של 3% - בדיוק כמו לפני ההודעה    71% מהנשאלים רוצים שהבחירות כבר יהיו מאחוריהם
גיא חזן
בבחירות בארה"ב הצד הימני נמצא אצל טראמפ    הילרי קלינטון, והמפלגה שהיא עומדת בראשה (הדמוקרטית), הצליחה לאחד תחת כנפיה כיו"ר המפלגה הדמוקרטית גם את ברני סנדרס הנחשב לסמן השמאלי ביותר במפלגה ובמפה הפוליטית בארה"ב
איתמר לוין
דבריו של דונלד טראמפ על נשים מקשים על תומכיו למצוא דייטים, כי יותר ויותר נשים מבהירות שאינן מוכנות לצאת עם מי שלשיטתן מזדהה עם הדברים
איתמר לוין
ראשי הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית מקווים שהחקירה בנושא המיילים דווקא תדחוף את הפעילים להביא לקלפיות את הקהלים שעליהם היא בונה
רשימות נוספות
70% מאמינים לטענות הנשים נגד טראמפ  /  איתמר לוין
היתרון של קלינטון: רק 2%  /  איתמר לוין
סוכנות FBI מחדשת החקירה נגד קלינטון  /  יואב יצחק
חטא ההיבריס  /  איתמר לוין
"שלום בישראל לפי מתווה קלינטון"  /  נורמה זייגר, ארי בוסל
"ספירלת השתיקה" ורעשי טראמפ  /  מרדכי איש-שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il