X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזירה הבינלאומית אינה מייצרת הזדמנויות היסטוריות רבות, אך נראה כי אחת כזאת נקרית כיום בפני ראש הממשלה נתניהו. התנהלות נבונה ושקולה שלו עשויה לשפר את מעמדה של ישראל ולחזק את ביטחונה עשורים לעתיד
▪  ▪  ▪
טראמפ. הזדמנות [צילום: AP Photo/Mary Altaffer]

בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה״ב והשליטה הרפובליקאית בסנאט ובבית הנבחרים יצרה מציאות חדשה בפוליטיקה האמריקנית. היא מחייבת את ירושלים לנצל מנופים אלו לשיפור מעמדה הבינלאומי והאזורי.
נכון עשה ראש הממשלה נתניהו שנמנע בעקביות מלהתערב במערכת הבחירות בארה״ב שהייתה מהיצריות ביותר מעולם. בתקופת המעבר ועד כניסת הנשיא טראמפ לתפקידו נדרש ראש הממשלה להמנע ככל הניתן ממחלוקות עם הממשל הנוכחי: עליו לשמר מערכת יחסים חיובית עם הנשיא אובמה עצמו המחזיק במלוא הסמכויות כנשיא המכהן ועוד עשוי לשמש בתפקידים בכירים בעתיד; באותו זמן עליו לשמר את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית שעשויה לשוב במהרה למרכזי הכוח בוושינגטון.
ואולם, עם כניסת הנשיא טראמפ לתפקידו יהיה על ישראל לבצע תפנית במדיניות החוץ שלה ולפעול להשגת מטרות רחבות ומחוללות שינוי. ראשית, על ירושלים לנצל את השקפתו של טראמפ על ארגונים בינלאומיים ולהוביל לשיפור מארג היחסים הקלוקל שלה עם האו״ם. באמצעות תוכנית פעולה מקיפה וארוכת טווח יכולה ישראל להוביל מהלך אמריקני לריכוך התנהלות האו״ם כלפי מדינת ישראל ואף לשילובה בפורומים ובתפקידים מרכזיים שהיא לא שולבה בהם בעבר. ארה״ב מממנת מעל לחמישית מתקציב האו״ם והיא כבר הוכיחה בעבר שביכולתה להשפיע על התנהלותו.
שנית, השקפתו של הנשיא טראמפ על נשיא רוסיה פוטין חיובית. טראמפ גם הצהיר לא אחת שהוא מתכוון להגיע להסדרים עם הנשיא הרוסי. גם כאן נדרשת ירושלים להציג תוכנית רחבה בה יופחת הלחץ האמריקני על רוסיה באירופה, תהליך אותו מבקש טראמפ לקדם בכל מקרה, במקביל להסדרת עתידה של סוריה וקיבוע הריבונות הישראלית ברמת הגולן.
שלישית, הסוגיה האירנית הייתה ועודנה מהסוגיות המרכזיות המעסיקות את מערכות הממשל והביטחון הישראליות. אמירותיו של הנשיא טראמפ בנושא קרובות להשקפה הישראלית הרשמית. אין לצפות שעם כניסתו לתפקיד יבטל טראמפ את ההסכם, אך גם כאן יכולה ירושלים לחולל תפנית במדיניות ארה״ב בנושא. ירושלים נדרשת להניע את הממשל החדש לפעול ביתר תקיפות אל מול הפרות של ההסכם מצידה של טהרן עד כדי החזרת מערכת הסנקציות הדרקונית. חשוב לא פחות ובהתבסס על השקפתו העסקית של הנשיא טראמפ, על ירושלים לפעול להשבת האחריות הצבאית חזרה לידיה של ישראל אשר תפעל בכוחות עצמה כנגד אירן במידה וטהרן תבקש לפרוץ אל עבר הפצצה. העברת מערכות אמריקניות מתקדמות לידי צה״ל וחיל-האוויר, שאותם נמנע הנשיא אובמה מלספק בעבר לישראל, יפחיתו מארה״ב את הצורך להיות מעורבת בפעילות מול אירן והחיסכון בהוצאות אמריקניות שיתלווה לכך יפעל בהכרח לשכנע את הנשיא הנכנס לתמוך במהלך.
רביעית, דבריו של טראמפ בדבר ״נחישותו להגיע להסכם בין ישראל לפלשתינים״ הם סימן לכך ששימור המצב הקיים איננו אפשרות מבחינת הנשיא הנכנס. לפיכך נדרשת ירושלים לבנות בהקדם תוכנית רחבה וכוללת אך באותו זמן גם מקורית ופורצת דרך. אחת האפשרויות עשויה להיות החזרת האחריות המצרית על רצועת עזה בתמורה להידוק היחסים בין וושינגטון לקהיר ותמיכה אמריקנית רחבה במשטר א-סיסי המעורער.
הזירה הבינלאומית אינה מייצרת הזדמנויות היסטוריות רבות, אך נראה כי אחת כזאת נקרית כיום בפני ראש הממשלה נתניהו. התנהלות נבונה ושקולה שלו עשויה לשפר את מעמדה של ישראל ולחזק את ביטחונה עשורים לעתיד. ימים יגידו האם הוא עמד באתגר.

הכותב הוא גאוסטרטג – מומחה למדיניות ביטחון בינלאומי והמזרח התיכון. מרצה לקבלת החלטות במדיניות חוץ ויחסים בינלאומיים, המרכז הבינתחומי, הרצליה.
תאריך:  22/11/2016   |   עודכן:  22/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות כהונתם המקבילה של נתניהו וטראמפ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תם ושוטה
הוא,כותב המאמר.  |  22/11/16 13:58
 
- יש כאן סמולן העוין את טראמפ
לא תם ולא שוטה  |  24/11/16 05:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים עוג'ר
סגנית יו"ר הכנסת ח״כ נאוה בוקר: דורשת מממשלת ישראל לקחת אחריות בפרשת ילדי עולי תימן    אם אתם חושבים שאם אי-פעם תיחשף האמת על חטיפת ילדי עולי תימן והמדינה תיקח על עצמה את האחריות, לצערי הרב אתם חולמים בהקיץ
יוני בן-מנחם
הקריאה לשקול את סגירת המל"ל נוכח פרשת הצוללות הינה מוטעית. מדובר בארגון חשוב לביטחון ישראל והאחריות לשיקומו מוטלת על ראש הממשלה אשר החליש אותו כדי לשלוט בהמלצותיו
יאיר דקל
אנשים עושים את העסקה הכלכלית הגדולה בחייהם בלי להבין דברים בסיסיים    למשל, הם משקיעים חצי מיליון שקל וחוסכים כמה אלפים בודדים שיעלה להם עורך הדין שיבדוק בשבילם את הפרטים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שור מועד, שירות משותף, עסקת טיעון, תמיהה, נטישה והכרה
מרדכי ליפמן
משה (בוגי) יעלון, "הצליח" לטנף בהבל פה, יחיד ומיוחד זה, את התהליך המשפטי כולו, באופן ששוב לא ניתן לתקנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il