מזה שנים רבים טוענים מומחי תחבורה שאם מדינת ישראל תתחיל להשקיע בהקמת תשתיות תחבורה ציבורית נאותה, אנשים יעזבו את הרכב הפרטי ויתחילו לנסוע באוטובוסים וברכבות.
בשבוע שעבר, הודה שר התחבורה ישראל כ"ץ שהמדינה לא עומדת להשקיע בהקמת תשתיות תחבורה ציבורית, אלא על הכביש יעלו עוד 3,000 מכוניות, מה שמוביל לכך שהאחריות להקמת מיזם זה תהיה בידי ראשי הערים.
לאחרונה התברר שהעיר הראשונה שתעשה את הניסוי הזה תהיה אשדוד.
פירוט התוכנית להקמת תשתיות תחבורה ציבורית בשנת 2014 זכתה העיר אשדוד במענק בסך מאתיים חמישים שקלים מטעם
משרד התחבורה כדי לבנות בה מערכת תשתיות מתקדמת הכוללת, בין השאר, מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים, עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, וצירים מיוחדים אשר יהיו מיועדים לרווחתם של הולכי-הרגל.
בנוסף, תשקיע העירייה בשדרוג קווי האוטובוסים שמפעילה כיום בעיר חברת "אפיקים" בהשקעה כוללת של חצי מיליארד שקלים.
מה תכלול המערכת המתקדמת לפי התוכנית שהוצגה זה מכבר, בשנת 2018 יוקמו רשת של שבילים המיועדים לרוכבי אופניים באורך של עשרים ושלושה קילומטר אשר תחבר בין אחד-עשר רובעי העיר למרכזה. בנוסף, יוקמו שלוש-עשרה קילומטר של שבילים אשר יהיו מיועדים להולכי-רגל.
בעיר יפעלו גם מאה ושלושים אוטובוסים חדישים אשר יאפשרו עלייה מכל הדלתות, על-מנת לקצר את השהות של הנוסע בתחנה (כאשר נסיעה ממוצעת אמורה לארוך בין 10-8 דקות).
העיר תתן יתרון לתחבורה הציבורית על-ידי הקמת נתיבי תחבורה ציבורית באורך של עשרים קילומטר, וכן יוקמו תחנות חדשות שבהן יהיו עמדות רב-קו, לוחות המציינות מתי האוטובוס אמור להגיע, והאזרח יוכל לגלוש באינטרנט האלחוטי.
תיאור השלב הבא בתוכנית ידוע שהאזרח הקטן אינו ממהר להיפרד ממכוניתו ולכן עיריית אשדוד עתידה לנקוט צעדים נוספים כגון: עידוד עובדים להגיע למקום העבודה באופניים, חלוקת כרטיס מנוי חופשי-חודשי לכל עובד, וכן יבוטלו מקומות חניה, והתושבים יצטרכו להחנות את מכוניתם בחניון מוסדר.
מתי יחלו העבודות העבודות ימשכו כ-תשע-עשרה חודשים, ויהיו בין השעות 19:00-07:00 בשלושה צמתים מרכזיים בעיר (כך שרחובות יהודה הלוי, שבי ציון וז'בוטינסקי ייסגרו לצורך קיומן של העבודות).
חשוב לציין שמדובר במיזם שאפתני מאוד שמקדם ראש העיר אשדוד ד"ר גבי לסרי, שאם הוא יצליח אולי יהיה שווה לערים נוספות לפתח מיזם זה חרף הקשיים העומדים לפתחו.