X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעל דפי העיתון הזה הגנתי על זכותה של חנין זועבי להתריס נגדנו הדמוקרטיה הישראלית חזקה דייה להכיל גם את הקיצוניות שלה גם על איימן עודה הגנתי כשהותקף במשדר בחירות מנגד, אני שומר את החרות להתקיף בחריפות את עמדותיהם
▪  ▪  ▪
חופש ביטוי [צילום: משה שי/פלאש 90]

הינה המבחן האמיתי לחופש הביטוי: לו במקום בנימין נתניהו, הייתה מתנוססת בכרזה דמותו של ח"כ ערבי כלשהו מבעד לחבל תלייה, האם היו מציגים זאת בבצלאל? התשובה ברורה. למרות הצהרת דוברות האקדמיה לאמנות ועיצוב, שלפיה מדובר ב"מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל" המאפשר לסטודנטים "שיח חופשי ביקורתי ויצירתי", אין באמת חופש ביטוי בעולם האמנות הישראלית, משום שרק אמנים מסוימים מותרים להציג מרכולתם, גם אם אינה תמיד משובחת. לעומתם, אמנים טובים הושתקו והודרו במשך עשרות שנים ממוזאונים ומגלריות וממחקרים אקדמיים.
אינני חשוד ברצון לכרסם בחופש הביטוי. מעל דפי העיתון הזה הגנתי על זכותה של חנין זועבי להתריס נגדנו. הדמוקרטיה הישראלית חזקה דייה להכיל גם את הקיצוניות שלה. גם על איימן עודה הגנתי כשהותקף במשדר בחירות. מנגד, אני שומר את החרות להתקיף בחריפות את עמדותיהם.
אבל לכל תעלול יש גבול. והגבול הוא הסתה לאלימות או הכשרת האווירה לביצוע מעשה אלים. הכרזה המדוברת בבצלאל מצטטת בגמלוניות את כרזתו של האמן האמריקני שפרד פיירי, שבה עיצב את דמותו של ברק אובמה במסע הבחירות הראשון כמנהיג פורץ דרך, המביט מעבר לשיגרת היומיום ונושא בשורת "תקווה", "קידמה" ו"שינוי". בכרזת ההסתה מבצלאל נראה בנימין נתניהו עגום פנים, משפיל עיניו לחבל תלייה. אין עידון או תחכום בכרזה; אפילו המילה Hope הוחלפה ב-Rope, שלא נתבלבל חלילה למה כיוון המשורר.
פיירי העיד ששאב השראתו מדימויים קודמים של ג'ון קנדי ואברהם לינקולן. לעומתו, הכרזה בבצלאל שלחה אותנו לדימויים של רודנים אכזריים שסופם ידוע. "התרגיל", כך כינו בבצלאל את הכרזה, "הוא חלק משיח מקצועי". האם במסגרת אותו "שיח מקצועי" נדונו גם שיטות המתה אחרות הראויות לחול על ראשו של מי שנבחר בבחירות דמוקרטיות לעמוד בראש העם?
האם בצלאל הוא אקדמיה שאין בה שיפוט ערכי, רק "שיח מקצועי"? תלוי מתי והיכן. השיפוט הערכי הרגיל במוסד הזה הוא כמעט אך ורק נגד ה"כיבוש" ונגד המדינה כ"מנגנון דיכוי" ושאר כינויים נוראים שאנחנו חשופים אליהם עד לזרא במסגרת השיח הפוליטי השמאלי המטורלל.
הכרזה לא נולדה יש מאין. היא פרי הניוון האידיאי והריקבון המוסרי שלקו בהם חסידיה. בעיקר היא פרייה המורעל של הסתה חסרת תקדים, שלא היה כדוגמתה, נגד בנימין נתניהו. הטירוף החל בשנות ה-90, עם כרזותיו של דויד טרטקובר שהציגו את נתניהו בסגנון מוסוליני וחמור מכך. מאז התפשט הנגע. לפי הנרטיב העולה מאלפי אלפי הרשומות, הציוצים, המאמרים והתוכניות, האשם בתבוסת השמאל אינה השקפת עולמו, גם לא התנפצות תחזיותיו על סלעי המציאות, אלא בנימין נתניהו.
הצבת פסל הזהב בכיכר רבין הייתה רק חלק מהמיצג, שכן שיאו כלל הפלת הפסל ודריכה במגף על ראשו. החבורה הזאת מסתכלת על המציאות ורואה פאשיזם ונאציזם ורע רע רע. חכמינו אמרו שאין מראים לאדם אלא מהרהורי לבו. הדברים הרעים שהם מפילים על יריביהם, הם למעשה חלק ממי שהם. המיצגים האלה משקפים את הפנטזיות האלימות המודחקות של חלקים בשמאל, שבייאושם כי רב, החליטו לשרוף המועדון על יושביו. רפי לביא אמר פעם: "חלק גדול ממה שקרוי בעיניי אמנות שמאלנית זו לא אמנות אלא פוסטרים".
שלוש שנים לימדתי שירה בבצלאל, היחיד בחדר המורים שהחזיק בהשקפת עולם שמרנית-ימנית מוצהרת. באחת מישיבות המורים דיברה ראש המחלקה על פלורליזם ועל החיוב בשמיעת דעות אחרות. בתגובה, אמר אחד המרצים שהוא מתייחס לישראל כפלנטת הכיבוש במובן של פרימו לוי - "פלנטת אושוויץ". ואז שאל, האם בפלנטת אושוויץ היינו נותנים לקצין אס.אס ללמד שירה? לטעמי, החרפה היותר גדולה הייתה שאיש מהמרצים בחדר לא סתם את פי האידיוט. שנתיים לאחר-מכן, נפטרו ממני. המרצה ההוא עדיין מלמד שם לתפארת הכרזות התלויות על קירות המוסד.

פורסם במקור: ישראל היום (13.12.16)
תאריך:  13/12/2016   |   עודכן:  13/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרייה המורעל של ההסתה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למרות הדימוי הצחור
שוחר-שלום  |  13/12/16 18:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הרשימה הפלשתינית בכנסת    השאיפות המגלומניות של לפיד וסיעתו    יש לו אחות: הרבנית עדינה בר שלום - אֵם המכללות    יפה ובריא: אין דבר העומד בפני הרזון    ולקינוח פסוקו
איתן קלינסקי
מי שמכניס למאבק נגד מדיניותו של בנימין נתניהו את חבל התליה - אפילו שלדבריו הוא תחום רק בד' אמות של היצירה האמנותית - הוא חוטא כלפי האומנות ועוד יותר הוא פוגע קשות באלו שנחושים להיאבק נגד מדיניותו של בנימין נתניהו
ד"ר דורון מנשה
מאמר דעה זה נכתב מתוך הנחה שעסקינן בקוד אתי שלא יהיו נלוות לו סנקציות עונשיות חיצוניות לאוניברסיטה ואף לא דינים משמעתיים, ועם זאת קוד שישמש נר לרגלי רשויות האוניברסיטה, שיופץ, יילמד וידון בין כתליה, שהסטודנטים יהיו מודעים לו, ושישמש שיקול רלוונטי בשאלת המשך העסקתם של מורים וכיו"ב "סנקציות" תעסוקתיות
מתי דוד
מסתבר שמספר רב של עיתונאים (וגם של הפוליטיקאים מהשמאל) מאלה שיצאו בביקורת חריפה נגד המעורבות של אדלסון - נגד "הון שלטון", דווקא הם תומכים, משתפים פעולה, ואף נהנים מחיים סבן
יוני בן-מנחם
שוויץ מתווכת בין פתח לחמאס במסגרת כנס אקדמי כשבראש סדר היום פתרון משכורות הפקידים בעזה. מחמוד עבאס מאיץ את המגעים עם חמאס כדי לחסל פוליטית את מחמד דחלאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il