X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"יש לי אג'נדה" אומרת מיקי חיימוביץ', ומסבירה שלמשל האג'נדה הצמחונית שלה והאג'נדה שלה של מחזור מזון, משפיעה על התחקירים שלה, ואני הייתי שואל אותה אם היא יודעת בדיוק היכן לשים את הגבולות
▪  ▪  ▪
חיימוביץ'. קיצונית מדי [צילום: פלאש 90]

דרך אחת לבטא אג'נדה בתוכנית תחקירים היא להעלות נושאים בגלוי באופן שכל צופה יכול לשפוט אם הנתונים המובאים בפניו הם נתוני תחקיר אמיתיים או שמא אג'נדה אישית מכתיבה אותם. כמו למשל אידאולוגיה צמחונית של התחקירן, המביאה את הצמחונות אל השולחן, או נושא מחזור מזון המועלה על-ידי תחקירנית אשר הנושא הזה בוער בעצמותיה.
דרך אחרת לבטא אג'נדה לגמרי מסוג אחר היא באמצעות פרסומת סמויה, לדוגמה כתבת תחקיר המציגה בעיה חברתית, כאשר חלק מהמימון לתוכנית (או כפי שמכונה בלשון העם – חסות) מגיע מגורם בעל עניין עסקי בנשוא התוכנית, מה שמעקר את כל הבסיס לתחקיר, אפילו אם כל מילה בו אמת לאמיתה.
וסיפור שהיה כך היה.
לפני למעלה משנה, אני צופה בתוכנית תחקיר של מיקי חיימוביץ' על הביטוח הלאומי, מלכתחילה הייתה לי הרגשה שהארס של התוכנית הוא קיצוני מידי, מרחיק לכת מידי, והרי מדובר בגוף ענק, הממלא משימות רבות, והצבע השחור שנמרח עליו באותה תוכנית היה נראה לי לא הוגן, בייחוד לאחר שאני בעצמי עברתי חוויה עם הביטוח הלאומי עם קרובת משפחה, חוויה שהעידה על כשלים לא קטנים אך העידה גם על הקשבה, העידה על נושאים המצריכים תיקון אך גם על נושאים משביעי רצון. ואז אנו מגיעים להפסקת החסויות, ומתברר שה"תחקיר" הזה שודר בחסות "זכותי" אשר לקוחותיה הם מאוכזבי הביטוח הלאומי, וכמה שהביטוח הלאומי מוצג שחור יותר כן פוטנציאל הרווח של "זכותי" גדל משמעותית.
התלוננתי אצל הרגולטור, הרגולטור החליט שהחסות של "זכותי" לתוכנית הייתה הפרה של רישיון ההפעלה מכוחו שודר ה"תחקיר".
יש להניח שתוכנית תחקירים אשר חוטפת כזו מכה בפנים, תיזהר ותימנע מהפרות דומות של הרישיון, אך לא חלפו מספר חודשים, ושוב תוכנית על הביטוח הלאומי, שוב ארס מוגזם לטעמי, ושוב, שוב חסות של זכותי. אותו סרט, אותם שחקנים, ואותה רכבת דוהרת הדורסת את אינטרס הציבור במסווה של תחקיר עיתונאי.
גם הפעם התלוננתי אצל הרגולטור, גם הפעם נקבע שהייתה הפרה, ובמקרה זה אף נקנסה התוכנית או נקנס הערוץ בסכום אשר אינני זוכר את גודלו.
כאמור יש אג'נדה ויש אג'נדה, אם מאחורי האג'נדה עומד אינטרס ציבורי אפילו אם לא של כל הציבור, ואפילו אם נובע מהעדפותיו של התחקירן, ניחא, אך כאשר כל הסיפור או לפחות עיקרו הוא האג'נדה של טובתה הכלכלית של ההפקה מתעקר התחקיר מכל תוכן, נפגעים חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, ונכרת הענף הדל עליו יושבת העיתונות שלנו בימים אלה.

תאריך:  15/12/2016   |   עודכן:  15/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל רוזן
הטרדות בן חמור - "ותצא דינה... לראות בבנות הארץ, וירא אותה שכם בן חמור החוי נשיא הארץ... ויענה" (לד,א-ב)
בעז שפירא
כבר ראינו את מופרעי השמאל מנגבים ישבנם בדגל המדינה או עושים עליו צרכיהם, כבר חזינו בהם הולכים שלובי זרוע עם ערבים המניפים דגלי אשף וחמס, כמדומני שכבר שמענו בפיהם שירים הקוראים לרצוח יהודי
שמעון זיו
וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס: וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ
אריאל י. לוין
ועידת הפתח נתנה אישור להמשיך ב"התנגדות העממית" - שם הקוד לפיגועים מכל הסוגים. אין פלא, שמיד אחריה כמעט היה עימות בין כוח של צה"ל לבין אנשי ביטחון פלשתינים
ישראל רוזנבלט
בחאלב החרבה שורפים בני אדם ומחסלים בתי חולים על צוותיהם הרפואיים. תאגיד הרצח הבינלאומי (סוריה, חיזבאללה, אירן ורוסיה) משלים את משימתו, ועדיין הכיכרות בלונדון ובת"א, ריקות ממפגינים. אפילו לליצני אונסקו אין מה לומר. בקרוב יחדש השמאל את הקמפיין הציבורי לנסיגה מהגולן בסיסמה "אסד הוא איש של כבוד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il